Qui som i què fem
La defensa dels drets de les persones consumidores implica activitats molt diverses, unes de caràcter preventiu, com la informació, l’educació per a un consum responsable o la inspecció de consum. Les altres estan orientades a la resolució de conflictes entre persones consumidores i empreses proveïdores de productes i serveis.
La Diputació de Barcelona desenvolupa un seguit d’accions, la finalitat de les quals és col·laborar i donar suport als ajuntaments per tal de garantir que tota la població de la demarcació de Barcelona tingui accés a tots aquests serveis, independentment de les dimensions i la capacitat dels seus municipis.
Quan un ajuntament no disposa de prou recursos per a mantenir un servei públic de consum, la Diputació de Barcelona proporciona un servei per a la tramitació de consultes, reclamacions i denúncies mitjançant dos sistemes complementaris:
- Les visites del personal tècnic de les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.
- La tramitació, per mitjans telemàtics, de les consultes que la ciutadania planteja directament en el seu municipi.
Pots ampliar la informació d'aquest servei a l'Oficina d'Atenció Ciutadana del teu ajuntament.
El consum és l'acció de consumir, d’adquirir o contractar productes i serveis que poden incidir, amb diferent grau de rellevància, en la nostra qualitat de vida. Tanmateix el consum és quelcom més que una activitat econòmica, és alhora una manera de relacionar-se entre persones. El consum respon a necessitats però també a valors i estils de vida. En aquest punt, cal fer menció al concepte de consum responsable, en la mesura que representa l'expressió d'un necessari equilibri entre satisfer les nostres necessitats i els aspectes socials, econòmics i ambientals presents sempre en les nostres decisions de compra.
Segons el Codi de consum de Catalunya un consumidor és:
- Tota persona física que, de forma aliena a la seva activitat comercial, empresarial o professional, compra un bé o contracta un servei.
- També tenen la condició de consumidors els treballadors autònoms i les microempreses en les seves relacions de consum amb empreses prestadores de serveis bàsics i serveis de tracte continuat, com ara les companyies de subministrament d’aigua, gas i electricitat.
- Així mateix, les persones jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica podran ser considerades com a consumidors quan actuïn sense ànim de lucre en un àmbit aliè a la seva activitat comercial o empresarial, com ara una comunitat de propietaris enfront de l’empresa de manteniment de l’ascensor.
- Subministraments bàsics (aigua, llum i gas)
- Telefonia i accés a Internet
- Compra o reparació de productes
- Serveis turístics
- Restauració
- Transports
- Prestació de serveis a la llar
- Assegurances i serveis financers
- Transaccions entre particulars
- Lloguers entre particulars
- Problemes de convivència a comunitats de propietaris
- Conflictes laborals
- Drets civils
- Relacions amb l’Administració Pública
- Multes, sancions o tributs
- Temes de consum sotmesos a la via judicial
- Temes que poden esdevenir una qüestió penal
Consum, de què estem parlant?