Actius +55 Vallès
Anna Monterde Fernández, Ajuntament de Sabadell
Contextualització i antecedents
Davant el repte de la Diputació de Barcelona mitjançant el Programa Treball, Talent i Tecnologia del 2021-2022, els ajuntaments de Badia del Vallès, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès i Sabadell, ens vam plantejar indagar i actuar en la cadena de valor de negoci de la Silver Economy.
En el conjunt del territori dels 4 municipis, l’any 2019 ja comptàvem amb 95.590 persones majors de 55 anys (fet que ha continuat creixent arribant a 102.867 el 2023). Cada cop més constatem les següents casuístiques: una major part d’aquestes persones viuen soles, un alt percentatge són dependents, un nombre rellevant amb múltiples malalties cròniques, amb incidència en la salut mental (associada al sobre envelliment). Així mateix, evidenciem que el perfil d’aquest segment de població és cada vegada més heterogeni amb necessitats diverses, identificant-se tres grups: actius, fràgils i dependents, amb necessitats de productes i serveis ben diferenciats.
Com a conseqüència, els Serveis Locals dels 4 municipis reconeixem que estan sorgint noves ocupacions per a donar resposta a aquestes necessitats i que disposem d’un teixit empresarial especialitzat que respecte a la tecnologia 4.0 encara està per sota de la indústria, tot i que amb els suports adients, pot posicionar el territori com un lloc de referència per a empreses i entitats centrades a oferir solucions i serveis adaptats a les necessitats de les persones de + 55 anys.
Vam plantejar el projecte Actius + 55 Vallès amb quatre objectius: (1) Impulsar noves professions i adaptar les ja existents per una ocupació de qualitat; (2) Crear sinergies empresarials i la cooperació territorial publicoprivada i públic-públic; (3) Promoure la competitivitat de les empreses que realitzen una activitat vinculada o especialitzada en el segment sènior; (4) Impulsar la creació de serveis i productes tecnològics que responguin a les necessitats detectades.
Actuacions desenvolupades
La diagnosi de la situació actual i la caracterització de la cadena de valor de negoci van tenir un paper fonamental en permetre dibuixar el mapa d’aquest ecosistema com a full de ruta per a identificar reptes i desenvolupar un pla d’acció.
Diagnosi i identificació de reptes estratègics: Vam detectar 152 empreses, amb 2.455 persones treballadores, amb un volum de facturació de 197M€.
La Silver Economy està integrada per una varietat d’empreses provinents de sectors diversos, amb poca consciència de formar part d’una cadena de valor de negoci dirigida a la població de + 55 anys. Més del 40% de les empreses estan especialitzades o tenen un volum de negoci rellevant dirigit a la gent gran, si bé són de dimensió empresarial molt reduïda i s’enfoquen al mercat local; amb un grau d’innovació limitat i unes poques empreses “start-up” que desenvolupen solucions per a l’àmbit assistencial. El grau de digitalització és baix en termes generals però especialment en serveis assistencials. De l’àmbit de la vida activa hi ha menor nombre d’empreses. També s’identifiquen centres de recerca i innovació, de formació, i iniciatives estratègiques relacionades amb l’àmbit de la gent gran, configurant un ecosistema alineat amb la quàdruple hèlix de la innovació social.
De tota aquesta anàlisi s’identifiquen 8 reptes estratègics: (1) professionalització i digitalització dels perfils de l’àmbit assistencial; (2) l’especialització en la psicogeriatria, el tractament diferenciat i la detecció de nous perfils; (3) el desenvolupament de nous mercats geogràfics i canals de venda; (4) l`ús d’eines digitals per optimitzar processos, desenvolupament de la telemedicina, teleassistència en serveis; (5) Idear i repensar productes i serveis amb disseny inclusiu; (6) millorar els processos de comunicació i vendes a +55; (7) i desenvolupar més oferta de solucions i serveis per a l’envelliment actiu; (8) Crear un espai de trobada per posicionar el sector i establir sinergies.
Tipologia de les actuacions realitzades: En total es van desenvolupar més de 50 actuacions i 19 productes diferents, que es poden classificar segons la següent tipologia (descrivim breument una de les actuacions de cada tipologia):
- Treball - Generació d’ocupació de qualitat: s’inclouen les accions d’orientació professional i intermediació laboral. Destaquem l’actuació del Foment de cooperatives, especialment per a aquelles professionals dedicades a ocupacions vinculades amb les cures però que, per diferents motius, estan fora dels canals legals de la relació laboral.
- Talent - Desenvolupament competencial de les persones i nous perfils professionals: Destaquem les microcredencials de contingut tecnològic que aporten valor afegit als Certificats Professionals de l’àmbit sociosanitari; microcredencials d’especialitzacions per a professionals que ja estan treballant; i de sensibilització i informació del potencial d’ocupació que aporta la Silver Economy per a estudiants i demandants d’ocupació.
- Tecnologia - Transformació digital de les empreses: Es va crear una eina de diagnosi de maduresa TIC de les empreses del sector sanitari, consistent en un qüestionari de 50 preguntes que analitzen 8 eixos i que es va passar a 72 empreses del sector sociosanitari, i de salut especialitzada.
- Territori - Articulació de la cadena de valor de negoci i connexió amb l’entorn: Destaquem la Fira Silver Vallés, que durant 3 dies amb 87 activitats diferents, va servir per crear per primera vegada en el territori, un fòrum de la Silver Economy. Al mateix temps es va configurar com un espai d’activitats per a la vida activa per atraure el públic sènior i a les seves famílies i connectar amb les empreses que els ofereixen nous productes i serveis.
- Innovació, nous mercats i altres àrees de creixement empresarial: Distingim l’impuls de participació de 4 grups de persones a un “líving lab” per a detectar necessitats del col·lectiu i conceptualitzar-les perquè professionals de l’Institut d’Investigació i Innovació del Consorci Hospitalari Parc Taulí, traduïssin les necessitats en productes per millorar l’envelliment actiu. En total, van participar 40 persones que van proporcionar 240 idees, es van conceptualitzar 20 que es van convertir en 6 reptes.
Resultats
Un projecte que té l’objectiu de continuar pels següents resultats qualitatius: una diagnosi territorial completa i un pla d’acció; amb indicadors d’activitat, resultat i impacte recollits; amb l’establiment de relacions entre les diferents administracions i departaments municipals que han participat i que han enfortit els vincles de col·laboració i sobretot de cooperació, amb relacions amb el teixit empresarial i centres de recerca que, després de la finalització del projecte, han seguit més enllà de les activitats habituals de col·laboració. A hores d’ara seguim treballant amb els integrants d’aquest ecosistema prioritzant les actuacions que cal desenvolupar per mantenir i millorar els èxits assolits fins ara per adaptar-se a un context amb constant canvi i maximitzar l’impacte de les nostres accions en la promoció de la Silver Economy i el desenvolupament econòmic sostenible en el territori.