Què és el Projecte Impuls de les Agendes Urbanes Locals (IAUL)?

L’any 2020 la Diputació de Barcelona posa en marxa una sèrie de projectes anomenats "transformadors" que, per tal de fer front als grans reptes globals de la nostra societat, expressen el compromís de la corporació amb la localització de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per al desenvolupament sostenible. Es tracta de projectes estratègics, amb vocació transformadora, no només pel seu contingut, sinó també per les noves formes de governança i gestió que suposa el seu desplegament. En aquest context neix a l'any 2021 el projecte Impuls de les Agendes Urbanes Locals (IAUL) amb la voluntat d'aterrar el contingut de les agendes globals a la realitat local i acompanyar als municipis de la demarcació en el disseny dels seus plans d'acció.

Així doncs, en un context de crisi social, econòmica i ambiental d’abast mundial, els ens locals afronten reptes complexos i transformacions urbanes que hauran de ser intel·ligents, sostenibles i socialment justes. 
A fi de cobrir un espai propi per als governs locals en aquesta matèria, l’Agenda Urbana Local es proposa com el full de ruta que proporcionarà una visió global i a llarg termini als municipis i determinarà models urbans i rurals sostenibles. Models  que possibilitin implementar polítiques urbanes superadores de les aproximacions sectorials, amb un enfocament integral i multidisciplinari que afavoreixi la participació dels agents del territori, impulsi models de governança multinivell i fomenti la col·laboració publico-privada, així com la cooperació supralocal.
Per fer-ho possible, cal donar suport als ens locals i facilitar-los recursos tècnics i econòmics. 

El projecte, en creixement i evolució, ha contribuït en els darrers tres anys i conjuntament a altres administracions i agents,  a estendre de forma progressiva als governs locals de la província de Barcelona la nova mirada que representen les Agendes Urbanes, i les grans oportunitats que comporten, treballant sobre la base dels nous reptes globals, i en un marc conceptual compartit a totes les escales de governança.
La iniciativa parteix de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats de l’Àrea d’Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana de la corporació,  i la seva gestió l’exerceix el Servei d’Urbanisme.
 

L’any 2015 i davant la crisi ambiental i els efectes de la ràpida urbanització i les enormes desigualtats socials i econòmiques, Nacions Unides reacciona, i els estats membres donen el vistiplau unànime a una agenda global amb l’any 2030 com a horitzó, i amb 17 ODS com a eixos estructurants, L’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible. El compromís dels estats és alinear les polítiques amb els ODS i establir les regulacions necessàries per aconseguir-ho.

L’any 2016, i derivat de l’ODS 11, l’Assemblea General de Nacions Unides aprovà a Quito, Equador, el document final de la Conferència de les Nacions Unides sobre Habitatge i Desenvolupament sostenible (Hàbitat III), que inclou la Nova Agenda Urbana, document estratègic conceptual que marca la pauta de les polítiques urbanes dels estats membres de la ONU. Per a implementar-les es planteja un desenvolupament en cascada de lo global fins a lo local. El mecanisme per a dur-ho a terme és que els països i les regions elaborin les seves pròpies agendes urbanes.

 

Sota aquest marc global, pràcticament alhora i en paral·lel, Europa desenvolupa la seva agenda urbana, i amb posterioritat ho fan l’Estat espanyol amb la Agenda Urbana Española aprovada el 2019, i Catalunya amb L’Agenda dels pobles i ciutats. Catalunya 2050, aprovada el 2022, configurant el marc estratègic proper de les polítiques urbanes integrades al nostre país.

Els objectius i les prioritats de tots aquests documents són pràcticament compartits en tots els casos i constitueixen la base de les polítiques urbanes a escala global i local. Els temes són comuns en la majoria d’escales, i en tots els casos es treballen des d’una perspectiva transversal.

 

L’objecte del projecte és l'aplicació real i efectiva de l'Agenda Urbana al territori de la demarcació, donant suport als ens locals perquè puguin implementar-la, i assolir així entorns urbans saludables, segurs, inclusius i de qualitat.

Per això, en el seu desplegament s’estableixen estratègies d'actuació per a:

  • Impulsar plans estratègics de caràcter integral que actualitzen les diagnosis municipals i concreten programes i projectes.
  • Establir marcs de coordinació i sinèrgia entre les diferents polítiques sectorials, administracions i actors del territori.
  • Renovar les fórmules d'intervenció i gestió per a que siguin més coordinades i participades.
  • Establir un marc cooperatiu en el si de la Diputació de Barcelona, amb voluntat transformadora, de treball en col·laboració.
     

Aterratge de les agendes urbanes a la demarcació de Barcelona

El projecte es desenvolupa al voltant de tres eixos:

  • Suport tècnic als ens locals: En la redacció i la implementació de les seves agendes locals, mitjançant el recurs del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona, Disseny de l’Agenda Urbana Local.

  • Suport a la implementacióRecurs de suport econòmic (fons de prestació) als ens locals, per al foment de l'execució de les agendes urbanes locals de la demarcació, dirigit a facilitar la implementació dels seus plans d'acció des de l'impuls a la gestió local (municipal o supramunicipal).

  • Xarxa de les Agendes Urbanes Local de Barcelona (XAUL):  La XAUL és l'espai relacional de cooperació, intercanvi, innovació, aprenentatge i seguiment de les Agendes Urbanes Locals. En aquest espai s’activen dinàmiques que afecten molts agents del territori: ajuntaments, administracions públiques de diferent nivell, universitats, experts, agents econòmics i socials, entitats locals i ciutadania. La XAUL promou i articula la coordinació entre les diferents agendes i agents, facilita la creació d’aliances, millora capacitats i constitueix un espai on crear compromisos i avançar  col·laborativament en el procés d’implementació de l’agenda urbana local.