L'aventura de ser pagès: Petita guia d'emprenedoria agrària
15/03/2022
Foto: Pexels
Una guia per facilitar la incorporació al camp de joves que no provenen de família pagesa.
BCN Smart Rural acaba de publicar una guia per ajudar la nova pagesia a emprendre negocis en el sector agrari. En format digital, ‘L’aventura de ser pagès’ vol facilitar la incorporació al camp de joves que no provenen de família pagesa i, amb aquest objectiu, recull tots els recursos i informacions necessàries per engegar un projecte agrícola o ramader quan no es tenen les facilitats que gaudeix algú que pugui agafar el relleu familiar.
La publicació també inclou els 19 punts del territori català que ofereixen serveis tècnics personalitzats d’assessorament i acompanyament per a la creació de noves empreses agràries. En aquest sentit, es tracta d’un document únic que aglutina totes les iniciatives que promouen l'emprenedoria agrària a Catalunya i suposa una fita decisiva en la consolidació d’un model de cooperació i col·laboració entre diferents administracions públiques: ajuntaments, Diputació de Barcelona i Generalitat de Catalunya.
‘L’aventura de ser pagès’ es divideix en 10 capítols en els quals es repassen les principals etapes que ha de superar qualsevol persona jove que vulgui incorporar-se al sector primari, especialment si no prové de família pagesa. A l’inici de la guia s’expliquen les particularitats dels projectes agrícoles i la importància de trobar una oportunitat de negoci i tenir ben clares les necessitats tècniques. Més endavant, s’ofereixen recursos per enxarxar-se amb entitats que poden oferir assessorament i, a continuació, s’enumeren els espais d’acollida a l’emprenedoria agrària.
La guia també inclou un mapa amb els centres de formació reglada en temes agroalimentaris, a més d’enllaços a la xarxa d’obradors i escorxadors compartits de la demarcació de Barcelona i a un llistat de cooperatives de consum local que poden ajudar als nous pagesos a distribuir els seus productes. Finalment, la publicació incorpora un apartat on es posa en relleu la importància de tenir un pla de viabilitat econòmica del nou projecte empresarial i s’expliquen els tràmits legals que cal fer per posar en marxa un negoci agrari.
El disseny de ‘L’aventura de ser pagès’ ha anat a càrrec d'Aida Garriga i Toni Falcó, de l’estudi Duplex Creativity, que han apostat per una imatge fresca, moderna i innovadora, totalment adaptada al públic al que es dirigeix. «Els joves que volen embarcar-se en la gran aventura de tirar endavant una empresa agrícola són éssers creatius i valents. Si no els volem defraudar, hem d’intentar ser tan creatius i valents com ells», ha explicat la dissenyadora manresana.
La guia ha estat editada per la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural amb el cofinançament de la Diputació de Barcelona i els fons FEDER de la Unió Europea.
Sobre la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural
La Xarxa de Bancs de Terres és una de les actuacions prioritàries del BCN Smart Rural, l’estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. El seu objectiu és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts. Per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments i entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori.
Els serveis oferts per la Xarxa de Bancs de Terres són gratuïts i inclouen la facilitació del contacte entre les dues parts, l’acompanyament tècnic, l’assessorament jurídic, la formalització de contracte, la formació continua i altres actuacions que beneficien directament a les persones propietàries i arrendatàries de finques agrícoles. Però aquesta eina també te un impacte molt positiu a escala social i mediambiental, ja que contribueix a reduir el risc d’incendis forestals, preservar el paisatge, revitalitzar el món rural i facilitar el consum de productes de proximitat per combatre el canvi climàtic.
Per a més informació sobre la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural, podeu escriure a Pere Navarro, enginyer de territori de de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona.
— Redacció BCN Smart Rural —
Recursos
‘L’aventura de ser pagès: Petita guia d’emprenedoria agrària’
Publicació digital editada per BCN Smart Rural | Diputació de Barcelona
Sobre l’estratègia BCN Smart Rural
BCN Smart Rural és l'estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. Cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), aquesta iniciativa conjunta s’ubica a l’avantguarda de les accions que les dues institucions estan promovent amb horitzó 2030, tant en matèria agrícola com alimentària, i s’alinea especialment amb la campanya “Del Camp a la Taula” (de l’anglès, “From Farm to Fork”), que es troba al cor del Pacte Verd Europeu.
La visió de BCN Smart Rural és posar al centre de l’agenda política del territori el dret a una alimentació saludable, sostenible i de proximitat per a tots els ciutadans. I, per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments interessats en impulsar aquest model agroalimentari en els seus pobles i ciutats.
Per a més informació sobre l’estratègia BCN Smart Rural, podeu escriure a bcnsmartrural@diba.cat
Tu privacidad es nuestra prioridad
Para proteger tu intimidad, antes de continuar queremos asegurarnos que sabes que, tanto nosotros como nuestros colaboradores, utilizamos algunas “cookies” en la web para facilitarte el uso:
- Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
- Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.
Guardamos la aceptación de cookies durante 30 días para mejorar la experiencia de navegación. Recuerda que puedes eliminar las cookies de tu navegador. - De terceros para mostrarte información de nuestras redes sociales, como Facebook, X, YouTube, etc. Al acceder a estos sitios web podrás decidir si aceptas o no sus políticas de privacidad y de cookies.