Assessoraments culturals

 

Des del Programa d’assessoraments donem suport als ajuntaments de la demarcació de Barcelona en la definició i l’aplicació de polítiques i projectes culturals. Es tracta d’una modalitat d’assistència i de cooperació tècnica basada en la transferència d’informació, la producció de conceptes i la creació d’espais de reflexió. La major part de les intervencions es vehiculen a través del Catàleg de Serveis  dins del recurs Plans per al desenvolupament cultural local. També realitzem alguns projectes d'iniciativa pròpia, són documents de referència amb l’objectiu d’actualitzar eines i oferir recursos als consistoris per millorar la gestió pública alhora que s’unifiquen criteris.

Cal destacar, però, que potenciem el treball transversal en cadascuna de les actuacions, a fi de millorar l’acció municipal en matèria de serveis públics; i la incorporació d’eines digitals que milloren la gestió i el seguiment de les intervencions al territori.

És en aquest context quan decidim impulsar i incorporar noves aproximacions estratègiques:

  1. Equitat. Per garantir la igualtat d’oportunitats a l’hora d’exercir els drets culturals de les persones. Qüestions com l’edat, el gènere, el lloc de naixement, l’ètnia, el codi postal o bé la diversitat funcional poden generar desigualtats.

  2. Sistemes organitzatius flexibles i adaptables. Per donar resposta a un entorn canviant i complex, on les organitzacions siguin robustes i equilibrades per fer front a múltiples problemes, com ara les diferents necessitats territorials i la diversitat social i cultural. Per superar també les posicions competitives i buscar instruments d’intel·ligència col·lectiva entre institucions públiques i privades i fomentar la creació d’espais de cooperació que ultrapassin els termes municipals.

  3. Sostenibilitat. Per contribuir al fet que els agents i les institucions culturals identifiquin les responsabilitats a problemes com el canvi climàtic i la possible aportació a les respostes des de diferents àmbits (gestió, programació, polítiques culturals o l’activisme).

  4. Feminisme. Per disminuir els efectes i les conseqüències d’una educació sexista sobre els infants; per reclamar espais per a les dones, les persones racialitzades i LGTBI dins el teixit cultural; i per promoure programacions paritàries.

  5. Digitalització. Per assegurar que tothom tingui accés a la cultura digital i després generar valor a través d’eines que tinguin en compte la participació de les persones usuàries i la creació de continguts culturals.

Potenciem també un renovat dinamisme, gràcies a les noves aproximacions o mirades estratègiques, en el suport tècnic per a la planificació i el desenvolupament de polítiques i projectes culturals locals. De fet, es concreta en el següent ventall d’actuacions:
 


Plans i projectes estratègics (plans d'acció cultural, plans d'equipaments culturals i altres documents estratègics). 
Documents  

 


Eines i recursos per a la gestió cultural (plans d'usos d'equipaments culturals, diagnosis de la dinàmica cultural, reglaments i propostes de gestió d'equipaments, anàlisis de costos i altres recursos específics).
Documents 


 

Informes d'avaluació i impacte (estudis d'impacte social d'esdeveniments i activitats culturals, anàlisis de polítiques culturals a partir de l'Agenda 21 de la cultura o en el marc dels ODS, avaluacions d'implantacions de plans d'acció cultural i altres informes de valoració i impacte específics).
Documents

 


Acompanyament en processos i aplicació de polítiques culturals (suport en el desplegament de plans d'acció cultural, constitució d'espais de participació i nous projectes de desenvolupament cultural).
Documents