Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2022-2023- febrer

A fons

Què poden fer els ens locals per la coeducació dins el projecte CuEmE?

Comunitat de pràctica 2023

Comunitat de pràctica 2023

La coeducació va ser el tema central de la comunitat de pràctica convocada el 14 de desembre i que va aplegar vint tècnics de divuit ens locals participants en el projecte. Els aprenentatges extrets d’aquesta sessió s’han plasmat en una infografia que es pot descarregar de la pàgina web del CuEmE. Aquesta infografia permetrà a cada ens local identificar el punt de partida en què es troba i com planificar l’estratègia local amb una mirada coeducativa. També incorpora propostes concretes que ja s’estan implementant en alguns municipis. La igualtat de gènere i l’educació de qualitat són dos objectius de l’Agenda 2030.

Quin és el punt de partida i les possibilitats específiques de cada ens local en termes de coeducació?

Quan es parla sobre coeducació, és difícil buscar unes bones pràctiques que puguin servir com a exemples extrapolables a tots els ens locals, ja que, en funció de la realitat del municipi i de la sensibilitat de totes les persones involucrades tant en el projecte CuEmE com en el mateix ens local, els punts de partida poden ser molt diferents. Així doncs, algunes de les preguntes que s’exposen a continuació poden ajudar a definir aquest punt de partida com a ens local:

  • Disposeu d’un registre del nombre d’homes i dones que interactuen amb l’alumnat durant el projecte CuEmE?
  • Sabeu quins són els col·lectius minoritaris més nombrosos en el vostre territori de les escoles participants en el CuEmE?
  • Teniu una persona de referència per consultar-li sobre temes de gènere? 
  • A més de les àrees de desenvolupament econòmic i educació, hi participa activament alguna altra àrea o departament de l’ens local? 

Com es planificar l’estratègia local amb una mirada en la coeducació?

De cara a poder establir l’estratègia local amb una mirada en termes de coeducació, és important definir-ne una bona planificació. Durant aquest procés de planificació és interessant fer unes reflexions que ajudaran, posteriorment, a poder definir millor les accions concretes que es volen dur a terme.  

Algunes de les reflexions que es posen sobre la taula són:

  • De quina manera es pot prendre consciència de la diversitat de col·lectius que hi ha, no només al municipi sinó a les escoles que participen en el projecte CuEmE?
  • Un cop tenim aquesta consciència, com es pot repensar l’estratègia local per trencar els esquemes de l’alumnat en termes de coeducació?
  • De quina manera podem aprofitar les reunions inicials amb el professorat de les escoles per ajudar-nos a definir l’estratègia local en termes de coeducació?
  • Amb quines entitats podem contactar per ajudar a influir l’alumnat en les interaccions en termes de coeducació?

Algunes idees concretes per dur a terme

Durant la comunitat de pràctica, van sorgir idees concretes vinculades a l’estratègia local, algunes de les quals ja s’estan implementant en alguns municipis. A continuació s’exposen les idees que es van presentar:

  • Per garantir una diversitat d’interlocució amb l’alumnat, es proposa convidar, a xerrades, tallers i activitats o a participar en el mercat, entitats com associacions d’emprenedores i empresàries, empreses d’economia social i solidària, associacions d’immigrants representatives del nostre territori, ateneus cooperatius o representants de sectors productius innovadors del territori. 
  • També es poden acordar visites a cooperatives que treballen amb col·lectius vulnerables o associacions contra la violència masclista.
  • Per garantir una mirada inclusiva, es proposa col·laborar amb la regidoria o àrea d’igualtat del municipi per tal de treballar en una comunicació no sexista, ja sigui en les comunicacions que envia l’ens locals o en el disseny dels continguts dels tallers. 
  • També es proposa que, en les reunions amb les escoles, es tingui en compte com a punt a comentar les accions en termes de coeducació que ha dut a terme tant l’ens local com l’escola. 

El personal tècnic que va participar en la comunitat de pràctica la va valorar amb un 9,15 i en va destacar la utilitat de compartir tant els reptes com les possibles solucions amb els quals es van trobant en el desenvolupament del projecte.

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #14 - Curs 2022-2023- febrer

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X