22/10/2024 13:01 h.

Plans locals d'activitats educatives fora de l'escola: una eina per garantir l’equitat per a infants i joves

Comparteix

Les experiències educatives que un infant o jove viu durant la vida són determinants per a les seves oportunitats futures. Els ajuntaments, com a institucions properes, tenen un paper clau a liderar polítiques que interconnectin l'oferta d'activitats educatives, esportives i culturals que ofereixen les associacions de famílies i alumnes, les entitats i associacions esportives i culturals o les entitats de lleure.

En aquest context, la Diputació de Barcelona, dins el marc d’educació a temps complet, impulsa els plans locals d'activitats educatives fora de l'escola, amb l’objectiu de garantir-hi el dret a l'educació i la igualtat d'oportunitats des de l'equitat i la inclusió. Aquests plans es desenvolupen a escala municipal i comarcal, i ofereixen una programació diversa, inclusiva i de qualitat d’activitats de suport educatiu, extraescolars, en temps de lleure i temps d’estiu transversal per a infants, joves i famílies.

Els eixos principals dels plans són els següents:

  • Garantir l’oferta educativa inclusiva i equitativa, amb coordinació territorial i difusió efectiva de la informació vinculada a l’Oficina d’Escolarització Municipal (OME) i els projectes educatius dels centres.
  • Vetllar per l’accés equitatiu dels infants en situació de vulnerabilitat, amb tarifació social, beques i ajuts, entre altres mesures.
  • Fomentar la qualitat educativa en l’educació no formal, amb propostes orientades al desenvolupament competencial i recursos per a necessitats educatives especials i equipaments adaptats.

El suport al disseny dels plans desenvolupa un procés de treball vinculat al Consell Escolar Municipal (CEM), i compta amb la participació activa d’infants i joves (CLIA, Consell Local d'Infants i Adolescents). Les actuacions clau per al desenvolupament del pla són les següents:

  • Mapatge dels actors clau del municipi o a escala comarcal (associacions de famílies i alumnes, entitats esportives i culturals) i de l'oferta d'activitats educatives fora de l’escola.
  • Anàlisi diagnòstica participativa per identificar fortaleses i reptes de l’oferta d’activitats no escolars.
  • Catàleg d’activitats de suport educatiu, extraescolars i temps de lleure, seguint els principis d’equitat i sostenibilitat.
  • Laboratori educatiu de cocreació per proposar accions per a l’estratègia municipal.

Amb aquestes accions, els plans locals busquen assegurar que tots els infants i joves tinguin accés a una educació rica i diversa més enllà de l’horari escolar, i afavorir així una societat més equitativa i inclusiva.