20 de desembre de 2023
Anàlisi de la normativa relativa a la introducció, venda i consum de begudes alcohòliques en instal·lacions i equipaments esportius municipals
Una de les qüestions que planteja nombrosos dubtes al personal tècnic d’esports municipals és si és legal introduir, vendre i consumir begudes alcohòliques en instal·lacions i equipaments esportius de titularitat municipal (camps de futbol, pavellons esportius, pistes de tenis o pàdel, piscines, etc.), així com en els establiments o locals que es troben dins d’aquestes, amb o sense entrada independent, i on se serveixen aliments i begudes (bars i restaurants).
La resposta a aquesta qüestió des d’un punt de vista normatiu és complexa, ja que es conjuguen diferents àmbits materials (esport, salut pública, seguretat, activitats recreatives, etc.).
Per aquest motiu, s’examinarà la normativa d’aquests àmbits reguladors, tenint en compte la distribució de competències entre l’Estat, les comunitats autònomes i els ens locals.
D’una banda, la Constitució estableix que l’Estat té competència exclusiva en matèria de seguretat pública (art. 149.1.29.a), mentre que les comunitats autònomes podran assumir competències en matèria de promoció de l’esport (art. 148.1.19.a).
Per la seva part, a l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) s'assenyala que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva en matèria d’esport, que inclou la regulació en matèria de prevenció i control de la violència als espectacles públics esportius, respectant les facultats reservades a l'Estat en matèria de seguretat pública (art. 134.1.j) i la garantia de la salut dels espectadors i d'altres persones implicades en l’organització i l’acompliment de l’activitat física i esportiva, així com la seguretat i el control sanitari dels equipaments esportius (art. 134.1.k).
Igualment, l’EAC estableix que els ens locals de Catalunya tenen, en tot cas, competències pròpies sobre la regulació de les condicions de seguretat en les activitats organitzades en espais públics i en locals de concurrència pública (art. 84.2.e), així com la regulació i la gestió dels equipaments esportius i de lleure i promoció d’activitats (art. 84.2.k). Un dels instruments al seu abast per a establir aquesta regulació és el reglament d’utilització de les instal·lacions i equipaments esportius.
Normativa aplicable a Catalunya
a) En l'àmbit esportiu
- Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, pel qual s’aprova el Text únic de la Llei de l’esport de Catalunya.
- Decret 95/2005, de 31 de maig, pel qual s’aprova el Pla director d’instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya (PIEC).
b) En l’àmbit de la salut pública
- Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que puguin generar dependència, modificada per:
- Llei 10/1991, de 10 de maig, de modificació de la Llei 20/1985, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència.
- Llei 8/1998, de 10 de juliol, de segona modificació de la Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència.
c) En l’àmbit dels espectacles públics i activitats recreatives
- Llei 11/2009, de 6 de juliol, per la qual es regula administrativament els espectacles públics i les activitats recreatives.
- Decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives.
Normativa estatal
- Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l’esport.
- Llei 19/2007, d’11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, modificada per la Llei 39/2022, de 30 desembre, de l’esport.
- Reial decret 203/2010, de 26 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament de prevenció de la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport.
La regulació de la introducció i la venda de begudes alcohòliques en instal·lacions i equipaments esportius, s'estableix fonamentalment en el Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, pel qual s’aprova el Text únic de la Llei de l’esport de Catalunya.
El legislador defineix els objectius i els principis rectors de la política esportiva de la Generalitat en el títol preliminar de la Llei, i detalla el següent:
- «Vetllar pel degut control mèdic i sanitari dels esportistes, i també de les instal·lacions, prenent les mesures de seguretat més idònies per a la garantia física i la salut dels practicants, dels espectadors i altres persones implicades en l'organització de l'activitat esportiva (article 3.2, apartat k)».
- «Vetllar perquè la pràctica esportiva estigui exempta de violència i de tota pràctica que pugui alterar per vies extraesportives els resultats de les competicions (article 3.2, apartat m)».
Posteriorment, el capítol 2 de la Llei preveu el règim sancionador i considera la introducció i venda com a infracció molt greu:
- «Introduir o vendre dins les instal·lacions on se celebrin competicions esportives tota classe de begudes alcohòliques». (art. 73.g)
I a continuació, estableix com a infracció greu:
- «L’incompliment en els recintes esportius de les mesures de control sobre l’accés i la permanència o el desallotjament, la venda de begudes i la introducció i la retirada d’objectes prohibits». (art. 74.m)
La introducció de begudes alcohòliques als recintes esportius. (art. 74.n)
En aquests articles, la Llei de l’esport fa referència únicament als supòsits d’introducció i venda (però no n’esmenta el consum), i distingeix dos supòsits segons si a la instal·lació se celebra o no una competició esportiva:
- Considera molt greu la introducció i venda de qualsevol beguda alcohòlica (sigui quina sigui la graduació) en el cas de celebració de competicions esportives, sense establir cap distinció entre els tipus de competicions.
- Considera greu la introducció de begudes alcohòliques als recintes esportius en general; per tant, encara que no se celebrin competicions esportives (per exemple, entrenaments).
Pel que fa als subjectes, podran ser sancionades pels fets constitutius d’aquestes infraccions en matèria esportiva les persones físiques i jurídiques que resultin responsables d’aquests fets, d’acord amb el que assenyala l’article 71.
Finalment, cal esmentar que les infraccions administratives en matèria esportiva previstes en els articles anteriors poden donar lloc a la imposició d’alguna de les sancions establertes als articles 77 i següents del Decret legislatiu.
A més de la normativa específica en l’àmbit de l’esport català, hem de prendre en consideració el que estableix altra normativa catalana, com és ara la relativa a la salut pública i les activitats recreatives:
a) Salut pública
La Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que puguin generar dependència, té com a objecte establir i regular mesures i accions en aquest àmbit, a fi de contribuir a millorar l’atenció social i sanitària de les persones afectades per la problemàtica generada per l’ús o l’abús d’aquestes substàncies.
Des d’aquesta perspectiva, la Llei estableix que no es poden vendre ni consumir begudes alcohòliques de més de vint graus centesimals en els centres esportius dependents de les administracions públiques (art. 18.1.c).
Aquest article no fa referència a centres esportius de titularitat privada, però sí que disposa que no es poden vendre ni consumir begudes alcohòliques, sense especificar-ne el límit de graduació, en els locals i els centres per a infants i joves, incloent-hi els d’atenció social (art. 18.2.b).
D’altra part, també disposa que l’expedició de begudes alcohòliques mitjançant màquines automàtiques solament es pot fer en llocs tancats. La situació de les màquines n’ha de permetre el control pels responsables de l’establiment o llurs representants, de manera que se n’impedeixi l’accés als menors d’edat. En la superfície frontal de les màquines s’ha de fer constar la prohibició de consumir begudes alcohòliques per menors d’edat (art. 18.3).
Per tant, des de la perspectiva de la salut pública, es permet la venda i el consum de begudes alcohòliques de fins a vint graus centesimals en centres esportius dependents de les administracions públiques (en concret) i sense distingir si se celebren competicions esportives. Tanmateix, en els locals i centres per a infants i joves no es poden vendre ni consumir begudes alcohòliques, sense especificar-ne el límit de graduació.
b) Espectacles públics i activitats recreatives
La Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, disposa expressament que els espectadors, participants i usuaris d’espectacles públics i d’activitats recreatives tenen l’obligació de respectar les normes reguladores de subministrament i consum de tabac i de begudes alcohòliques (art. 5.2.i).
Per la seva part, el Decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives, estableix l’obligació que els establiments, els espectacles públics i les activitats recreatives disposin de les plaques o rètols normalitzats previstos per la normativa en matèria de salut, pel que fa a la venda i consum de tabac i begudes alcohòliques (art. 72.1).
També preveu que les inspeccions tindran per objecte comprovar, entre d’altres, el consum de begudes alcohòliques, i s’han de fer sense avís previ durant el funcionament de l’establiment, espectacle o activitat (art. 142.3.a).
Aquestes normes són d’aplicació supletòria a les activitats esportives. Això es desprèn del contingut de la mateixa Llei 11/2009, que estableix que les activitats esportives són regulades per llur normativa específica i, supletòriament, els és aplicable aquesta Llei (art. 4.3), així com del Decret 112/2010, de 31 d’agost, el qual disposa que les activitats esportives es regeixen per la seva normativa específica (art. 2.2), tot i que les previsions d’aquest Reglament seran d’aplicació supletòria a les activitats esportives si no hi ha regulació de la seva normativa específica (apt. IV de l’annex I).
- Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l’esport.
Aquesta norma, en vigor des de l’1 de gener de 2023, deroga l’anterior Llei 10/1990, de 15 d’octubre, de l’esport, que en la redacció original establia la prohibició de la introducció i venda, consum o tinença de tota classe de begudes alcohòliques en les instal·lacions on se celebressin competicions esportives (art. 67.1). Aquest article, contingut al títol IX, relatiu a la prevenció de la violència en els espectacles esportius (art. 60-69[GEI1] ), va ser derogat per la Llei 19/2007, d’11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, que ho regula específicament.
En la versió vigent fins al 30 de desembre de 2022, la Llei estatal de l’esport només feia referència a aquesta matèria en l’article 70.3, quan esmentava que tota instal·lació esportiva havia d’atenir-se a la normativa de la CEE sobre l’ús i publicitat d’alcohol i tabac.
La nova Llei 39/2022, de 30 de desembre, no estableix cap regulació ni referència a introduir, vendre i consumir begudes alcohòliques en instal·lacions i equipaments esportius. Per això, cal examinar les previsions estatals d’aquesta matèria a la normativa relativa a la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, que s’exposa a continuació.
- Llei 19/2007, d’11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, modificada per la Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l’esport
Aquesta Llei pretén regular en un sol text legal totes les mesures de lluita contra la violència en l’esport. Així, s’integren en un únic text un conjunt de disposicions i de preceptes, que apareixien dispersos en diverses normes esportives, en matèria de prevenció de la violència a l’esport, així com el règim sancionador.
El seu àmbit d’aplicació són les competicions esportives oficials d’àmbit estatal que organitzin entitats esportives en el marc de la Llei 10/1990, de 15 d’octubre, de l’esport, o les organitzades o autoritzades per les federacions esportives espanyoles (art. 1.2).
La norma té per objecte determinar un conjunt de mesures adreçades a l’erradicació de la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, amb la finalitat, entre d’altres, de fomentar el joc net, la convivència i la integració, i els valors humans que s’identifiquen amb l’esport (art. 1.1.a), i mantenir la seguretat ciutadana i l’ordre públic en els espectacles esportius en ocasió de la celebració de competicions i espectacles esportius (art. 1.1.b).
En relació amb la introducció, venda i consum de begudes alcohòliques, les mesures previstes són:
- Prohibir la introducció, venda i consum de tota classe de begudes alcohòliques en les instal·lacions on se celebrin competicions esportives oficials d’àmbit estatal (art. 4.1).
- És condició en la permanència dels espectadors en els recintes esportius, no consumir begudes alcohòliques (art. 7.2.a).
- S’estableix com a infracció greu la venda de begudes alcohòliques en l’interior de les instal·lacions esportives (art. 23.2.c).
- Finalment, en el marc de les funcions de vigilància i control atribuïdes a la Comissió Estatal contra la Violència, el Racisme, la Xenofòbia i la Intolerància en l’Esport, es preveu que també pugui promoure mesures per fer controls d’alcoholèmia en els espectacles esportius d’alt risc (art. 20.3.c.5).
- Reial decret 203/2010, de 26 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament de prevenció de la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport
Aquest Reial decret té per objecte desenvolupar les mesures de prevenció i control de la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport contingudes en la Llei 19/2007, d’11 de juliol.
Entre d’altres aspectes, es regulen els productes que s’introdueixin o es venguin en els recintes esportius, i es concreten les característiques que han de reunir. També es prohibeix la venda de begudes embotellades o la introducció per part dels assistents d’envasos per a evitar usar-los com a projectils, i de begudes alcohòliques, d’acord amb les Recomanacions del Consell d’Europa en el marc del Conveni europeu sobre la violència i irrupcions d’espectadors amb motiu de manifestacions esportives, i especialment partits de futbol.
Les disposicions que conté aquest Reglament són aplicables amb caràcter general a les competicions esportives oficials d’àmbit estatal que organitzin entitats esportives en el marc de la Llei 10/1990, de 15 d’octubre, de l’esport, així com les organitzades o autoritzades per les federacions esportives espanyoles (art. 2).
En aquest context, s’estableix que qui organitzi competicions esportives ha d’elaborar un protocol de seguretat, prevenció i control en el qual s’han de preveure mesures, entre d’altres, per prohibir la venda o consum de begudes alcohòliques i altres substàncies prohibides, i per garantir que la venda de productes a l’interior de la instal·lació esportiva s’ajusti a les condicions establertes (art. 5.2.c).
I es prohibeix expressament la introducció o tinença, pel públic en general, de qualsevol classe de beguda alcohòlica (art. 25.5.e).
De l’examen de la normativa d’àmbit estatal, i des de la perspectiva del manteniment de la seguretat ciutadana i l’ordre públic en els espectacles esportius, tant la Llei 19/2007 com el Reial decret 203/2010 estableixen la prohibició d’introduir, vendre i consumir tota classe de begudes alcohòliques en les instal·lacions en les quals se celebrin competicions esportives oficials d’àmbit estatal.
De conformitat amb el Decret 95/2005, de 31 de maig, pel qual s’aprova el Pla director d’instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya (PIEC), els equipaments que donin serveis esportius han de disposar d’un reglament d’ús per regular, entre d’altres aspectes, les condicions d’ús de les instal·lacions, amb les limitacions que corresponguin per edat, si escau, i establir les condicions o limitacions al consum de begudes i menjar als equipaments esportius.
Aquests reglaments d’ús que han d’aprovar els ens locals han de respectar les previsions contingudes a la Llei de l’esport, a la normativa d’espectacles públics i activitats recreatives, en relació amb establiments i espais oberts al públic i, finalment, a la normativa sanitària i la relativa als menors.
En aquest sentit, la memòria del PIEC remet a les disposicions legals establertes pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya relatives a substàncies que poden generar dependència, com l’alcohol o el tabac, que en regulen la venda i el consum, i que afecten la majoria d’establiments esportius.
Per tal de regular matèries com les condicions d’ús de les instal·lacions (i, si escau, el límit d’edat), les condicions d’accés als equipaments esportius i les condicions o limitacions al consum de begudes i menjar als equipaments esportius, el Decret 95/2005 determina que els equipaments que donin serveis esportius han de disposar d’un reglament d’utilització que ha d’estar a l’abast de tots els usuaris de la instal·lació (art. 13).
En definitiva, davant de la diversitat de la normativa que regula aquesta matèria (esport, salut pública, seguretat, activitats recreatives, etc.), i per regular l’ús i funcionament correctes de les instal·lacions esportives d’un àmbit determinat, aquestes han de disposar de reglaments d’utilització on es regulin les condicions o limitacions al consum de begudes i menjar als equipaments esportius.
Segons la definició establerta al Decret 95/2005, de 31 de maig, pel qual s’aprova el Pla director d’instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya (PIEC), el servei de bar restaurant ubicat dins un equipament o instal·lació esportiva es considera un servei auxiliar:
«Les instal·lacions esportives poden disposar d’altres espais o oferir altres serveis, que no estan relacionats directament amb la pràctica esportiva (guarderia, perruqueria, bar, etc.) que es denominen espais o serveis auxiliars.»
En aquests supòsits, per als serveis auxiliars, caldrà respectar les condicions o limitacions al consum de begudes i menjar als equipaments esportius, que s’estableixin al reglament d’utilització que ha d’estar a l’abast de tots els usuaris de la instal·lació.
La Llei de l’esport (Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol), estableix com a infracció molt greu, introduir o vendre dins les instal·lacions on se celebrin competicions esportives tota classe de begudes alcohòliques (art. 73.g), i com a infracció greu, introduir begudes alcohòliques als recintes esportius (art. 74.n).
D’altra part, i en aplicació de la normativa de salut pública catalana, no es poden vendre ni consumir begudes alcohòliques de més de vint graus centesimals en els centres esportius dependents de les administracions públiques, incloent-hi els serveis auxiliars (art. 18.1 de la Llei 20/1985, de 25 de juliol).
Tot i que el bar tingui la consideració de servei auxiliar ubicat dins un recinte esportiu o annex a aquest, pot donar-se el cas que disposi d’un espai delimitat i diferenciat, on pot oferir els seus serveis al públic en general, no limitat als usuaris de la instal·lació o equipament esportiu. En aquest supòsit, no es podria prohibir la venda o consum de begudes alcohòliques als majors d’edat.
En els establiments i els espais oberts al públic on es permet l’entrada de menors d’edat s’ha de complir la normativa sobre protecció de menors, que preveu, entre d’altres aspectes, la prohibició de venda i subministrament de begudes alcohòliques a aquest col·lectiu.
En aquest sentit, i des de la perspectiva de la salut pública, no es poden vendre ni consumir begudes alcohòliques en els locals i els centres per a nens i joves, incloent-hi els d’atenció social (art. 18.2.b de la Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que puguin generar dependència).
Altrament, i des de l’àmbit de la regulació administrativa d’espectacles públics i activitats recreatives, s’estableixen com a obligacions dels espectadors i usuaris respectar les normes reguladores del subministrament i el consum de tabac i de begudes alcohòliques, així com les normes que estableixen l’edat mínima per a poder accedir als establiments i als espais oberts al públic (art. 5.2.i de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives).
I més concretament, estableix que els establiments i els espais oberts al públic en els quals es permet l’entrada de menors han de complir les condicions generals a què estiguin sotmesos i la normativa sobre protecció de menors, entre d’altres la prohibició de venda i subministrament de begudes alcohòliques, la prohibició de venda, subministrament i consum de tabac i de tota mena de drogues o substàncies estupefaents (art. 9.2).
Aquestes mesures s’alineen amb les estratègies europees en matèria de prevenció del consum de l’alcohol, com la Carta europea sobre l’alcohol (París, 1995), la Recomanació del Consell de 5 de juny de 2001, la Resolució del Consell i de les persones representants dels països membres sobre prevenció d’ús de drogues, de 25 d’abril de 2002, o el Pla d’acció 2014-2016 sobre joves i consum excessiu d’alcohol, adoptat pel Comitè de Política sobre l’Alcohol de la Comissió Europea, a més dels objectius de l’Estratègia Europa 2020.
El 7 de maig de 2018 (BOPC 79) la Mesa del Parlament de Catalunya va admetre a tràmit una iniciativa legislativa popular (ILP) impulsada, entre d’altres, per la Unió de Federacions Esportives de Catalunya que promou una nova llei de l’esport de Catalunya. Entre altres qüestions, es pretenia regular l’organització administrativa, les entitats, la pràctica i el finançament de l’esport, i crearia la Unió d’Esports de Catalunya.
A l’article 53.f del text, s’estableix que és una infracció molt greu:
Amb posterioritat, el 16 de juliol de 2019 (BOPC 388, de 18 de juliol de 2019), la Mesa del Parlament de Catalunya admet a tràmit la Proposició de llei de l’esport i l’activitat física de Catalunya.
I en conseqüència, l’article 122.k considera com a infracció molt greu introduir o vendre, dins les instal·lacions on se celebrin competicions o activitats esportives, tabac i tota classe de begudes alcohòliques, llevat de les considerades de baixa graduació, de fins a 8 graus.
El 19 de novembre de 2019, i mitjançant l’Acord de la Mesa del Parlament després d’escoltar la Junta de Portaveus, s’acordà integrar en una única tramitació les dues proposicions de llei (és a dir, la Proposició de llei de l’esport de Catalunya i la Proposició de llei de l’esport i l’activitat física de Catalunya - BOPC 474).
Respecte de la Proposició de llei de l’esport i l’activitat física de Catalunya, el COPLEFC (Col·legi de Professionals de l’Activitat Física i de l’Esport de Catalunya) es va pronunciar mitjançant el document titulat «Propostes de millora i línies vermelles a l’articulat del Projecte de llei de l’esport i l’activitat física de Catalunya», de data 23 d’octubre de 2019. Concretament, i en relació amb la regulació establerta en l’article 85 del projecte, relatiu a les condicions d’accés a infraestructures esportives, i on es preveu la prohibició d’introduir i vendre begudes alcohòliques, llevat de les begudes de fins a 8 graus, considerades de baixa graduació, comenten el següent:
«Ens sembla excessivament lax que es permeti la introducció i venda de begudes alcohòliques de fins a 8º, malgrat siguin considerades de baixa graduació, ja que l’activitat fisicoesportiva i per extensió les instal·lacions esportives estan reconegudes com un marc ideal per a la promoció i fidelització d’estils i hàbits de vida saludable. Per tant, no compartim el fet que fins ara el Text únic de la Llei de l’esport establís com a «infracció greu» la introducció de begudes alcohòliques als recintes esportius, i com a «infracció molt greu» el fet d’introduir o vendre dins de les instal·lacions esportives on es celebrin competicions esportives tota classe de begudes alcohòliques, i ara se’n permeti.
Es tracta que la Llei faci un pas endavant cap a la millora d’aquesta pràctica esportiva, convidant els titulars de les instal·lacions a donar publicitat del reglament d’ús, incloent aquestes referències a les prohibicions taxatives de fumar i consumir begudes alcohòliques, fent extensiva la qüestió de fumar fins i tot als perímetres d’aquests equipaments, com es fa en el cas de les escoles o parcs infantils.»
Aquesta Proposició de llei de l’esport i l’activitat física de Catalunya segueix el tràmit parlamentari (núm. d’expedient 202-00068/12), tot i que l’últim tràmit que s’ha fet fins ara és un Acord de la Comissió sobre les compareixences, de data 15-07-2021.
Fruit de la tramitació parlamentària, aquest precepte, i en general el contingut de la llei, pot patir esmenes d’addició, de modificació, etc. Per tant, caldrà esperar que s’aprovi per veure quina és la darrera voluntat del legislador en aquesta matèria.
Aquesta nota és merament informativa i en conseqüència, no genera cap dret, obligació o responsabilitat per a qui l’emet. No constitueix un informe o dictamen jurídic i, per tant, resta supeditada a una, millor i més fonamentada, opinió o interpretació que de les normes exposades faci o pugui fer la jurisprudència corresponent o un altre operador jurídic.
Tu privacidad es nuestra prioridad
Para proteger tu intimidad, antes de continuar queremos asegurarnos que sabes que, tanto nosotros como nuestros colaboradores, utilizamos algunas “cookies” en la web para facilitarte el uso:
- Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
- Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.
Guardamos la aceptación de cookies durante 30 días para mejorar la experiencia de navegación. Recuerda que puedes eliminar las cookies de tu navegador. - De terceros para mostrarte información de nuestras redes sociales, como Facebook, X, YouTube, etc. Al acceder a estos sitios web podrás decidir si aceptas o no sus políticas de privacidad y de cookies.