24 de març de 2023
El voluntariat en l’àmbit esportiu: t’expliquem la normativa que ho regula
El voluntari esportiu participa de forma altruista en el desenvolupament de les actuacions i esdeveniments que s’organitzen per entitats sense ànim de lucre, o en el marc d’una activitat associativa i, a la vegada, en l’àmbit esportiu, suma als valors del voluntariat aquells altres inherents a l’esport, en benefici del conjunt de la ciutadania i, de forma alineada, amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar”.
En l’àmbit català, l’article 166.2 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga a la Generalitat «la competència exclusiva en matèria de voluntariat, que inclou, en tot cas, la definició de l’activitat i la regulació i la promoció de les actuacions destinades a la solidaritat i a l’acció voluntària que s’executin individualment o per mitjà d’institucions públiques o privades».
A continuació, es desenvoluparan aquells aspectes més destacables de la Llei 25/2015, del 30 de juliol, del voluntariat i de foment de l'associacionisme (endavant, llei del voluntariat), dictada en l’exercici d’aquesta competència, així com, la regulació de la figura del voluntariat que fan altres normes d’àmbit estatal, principalment, la Llei 45/2015, de 14 d’octubre, de voluntariat i la Llei 39/2022, de 30 de desembre de l’esport.
La llei del voluntariat té per objecte, fonamentalment, fomentar, reconèixer, protegir i donar a conèixer l’associacionisme i el voluntariat com a agents de transformació social i alhora preservar el model català de voluntariat, com també reconèixer institucionalment les accions solidàries que els ciutadans de Catalunya duen a terme amb l’afany de participar i col·laborar en moltes activitats que s’acompleixen a Catalunya.
Normativa aplicable a Catalunya
a) En l'àmbit esportiu
- Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, pel qual s’aprova el Text únic de la Llei de l’esport de Catalunya.
- Decret 95/2005, de 31 de maig, pel qual s’aprova el Pla director d’instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya (PIEC).
b) En l’àmbit de la salut pública
- Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que puguin generar dependència, modificada per:
- Llei 10/1991, de 10 de maig, de modificació de la Llei 20/1985, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència.
- Llei 8/1998, de 10 de juliol, de segona modificació de la Llei 20/1985, de 25 de juliol, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència.
c) En l’àmbit dels espectacles públics i activitats recreatives
- Llei 11/2009, de 6 de juliol, per la qual es regula administrativament els espectacles públics i les activitats recreatives.
- Decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives.
Normativa estatal
- Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l’esport.
- Llei 19/2007, d’11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport, modificada per la Llei 39/2022, de 30 desembre, de l’esport.
- Reial decret 203/2010, de 26 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament de prevenció de la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l’esport.
El Preàmbul de la Llei del voluntariat estableix que el paper de les administracions públiques ha d’ésser el de donar suport a l’associacionisme i el voluntariat i oferir-los cooperació amb l’objectiu de promoure la innovació, la col·laboració amb altres agents socials, l’impuls i el desenvolupament de polítiques públiques que permetin i reforcin l’exercici lliure i independent de les entitats i els voluntaris, i també el treball compartit amb els voluntaris per al desenvolupament de les eines i polítiques de suport que s’hi refereixen.
Aquest paper s’ha d’exercir des de la coordinació i l’eficiència procurant dur a terme accions de foment i suport a l’associacionisme i el voluntariat des d’una perspectiva nacional, posant a l’abast de tothom els recursos ja existents i promovent la creació d’eines i recursos de suport en funció de les competències.
Segons l’article 14 de la Llei del voluntariat, les relacions entre les administracions públiques i les entitats de voluntariat s’han d’inspirar en els principis de col·laboració, complementarietat i participació i han de tenir com a objectiu la cohesió social i la vertebració territorial.
Les relacions entre les administracions públiques i les entitats amb programes de voluntariat no poden exonerar en cap cas els poders públics de llur responsabilitat pel que fa a la garantia del gaudi efectiu dels drets socials dels ciutadans que reconeix l’Estatut d’autonomia.
L’acció voluntària no substitueix en cap cas les prestacions de treballs o serveis professionals remunerats. Les administracions públiques han de vetllar, per mitjà dels mecanismes d’inspecció pertinents, perquè aquesta intromissió no es produeixi.
La llei del voluntariat s’aplicarà a les entitats privades sense ànim de lucre amb programes de voluntariat, i a les persones físiques que duguin a terme activitats d’interès general, definides com a voluntariat per la llei, sempre que despleguin la seva activitat exclusivament a Catalunya, amb independència del lloc on tinguin el seu domicili social (art 2).
Per tant, el seu àmbit d’aplicació són entitats privades sense ànim de lucre i persones físiques, no trobant-se dins del seu àmbit, les administracions públiques. Aquestes, de conformitat amb el preàmbul i article 14 de la Llei del voluntariat, donaran suport i cooperaran amb l’associacionisme i el voluntariat.
Les disposicions de la llei del voluntariat no s’apliquen (disposició addicional):
- al voluntariat de protecció civil ni al voluntariat en matèria de prevenció, extinció d’incendis i salvaments, als quals s’aplica la normativa específica corresponent.
- a les accions solidàries que es duen a terme d’una manera lliure i sense compensació econòmica i al marge d’entitats privades sense ànim de lucre, ni tampoc a les accions solidàries que es duen a terme per parentiu, per amistat o per veïnatge, o com a conseqüència d’una relació civil, acadèmica, funcionarial, laboral o mercantil, o derivada d’una obligació jurídica o de pertinença, ni les dutes a terme per interès propi d’una persona o d’un col·lectiu, ni les activitats acomplertes per col·lectius no formals o moviments socials.
- als projectes o campanyes puntuals que impulsen entitats sense ànim de lucre o administracions que mobilitzen els ciutadans per una causa concreta.
S’entén per voluntariat, el conjunt d’accions i activitats d’interès general motivades per l’altruisme i la voluntat de transformació social que compleixen persones físiques, denominades voluntaris, que participen en projectes en el marc d’una activitat associativa o bé en programes específics de voluntariat d’una entitat sense ànim de lucre, d’acord amb el que estableix aquesta llei (art 3.a) de la Llei del voluntariat).
S’entén per voluntari, les persones físiques que, d’una manera lliure, sense contraprestació econòmica i d’acord amb la capacitat d’obrar que els reconeix l’ordenament jurídic, decideixen dedicar part de llur temps al servei dels altres o a interessos socials i col·lectius, per mitjà de la participació en programes de voluntariat que duen a terme entitats sense ànim de lucre –amb les quals formalitzen un compromís que dóna origen als drets i deures que regula aquesta llei– o bé per mitjà de l’associacionisme i la participació en els diferents projectes que en aquest marc es puguin dur a terme (art 3.b) de la Llei del voluntariat).
La relació de voluntariat uneix els voluntaris amb les entitats de voluntariat per a dur a terme l’acció voluntària.
El règim jurídic de la relació de voluntariat pot donar-se:
- al marge d’un programa de voluntariat, i en aquest cas, el seu règim jurídic serà el que estableix la normativa aplicable en cada cas (per exemple, voluntariat en matèria de protecció civil o prevenció i extinció d’incendis), o bé,
- en el marc d’un programa de voluntariat, i en aquest cas, el seu règim jurídic serà el que estableixi la secció primera capítol II de la Llei del voluntariat.
Segons l’article 3.g) de la Llei de voluntariat, el programa de voluntariat és aquell document formal, aprovat per l’òrgan de govern d’una entitat de voluntariat, que recull sistematitzadament i justificadament la voluntat de l’entitat d’organitzar una o més activitats d’interès general que complementin el compliment dels seus objectius o hi coadjuvin, amb la participació de voluntaris, com un valor afegit dins de l’organització.
Per tant, l’aprovació del programa de voluntariat implicarà aplicar els drets i deures regulats a la secció primera capítol II de la Llei del voluntariat als seus voluntaris.
Les entitats amb programes de voluntariat tenen, entre d’altres, el deure de disposar d’un pla de voluntariat o de participació que reculli els aspectes relatius a la gestió dels voluntaris dins de l’entitat (article 11 de la Llei del voluntariat).
El Pla de voluntariat serveix perquè el temps que cedeixen les persones voluntàries a l’entitat sigui de la màxima utilitat, tant per a la mateixa persona voluntària com per a l’organització. És una eina de suport al funcionament diari, i integra diferents elements com la formació, el perfil de la persona voluntària, les funcions, etc.
El pla de voluntariat recull el cicle de vida del voluntariat d’una entitat. Per tant, ha de tenir en compte les diverses fases del cicle del voluntariat: captació, acollida i selecció, incorporació, desenvolupament i desvinculació; i explicar que es realitzarà en cadascuna d’aquestes fases.
Per garantir la idoneïtat d’aquest pla de voluntariat és necessari que contingui: full de compromís, drets i deures dels voluntaris i de les entitats, manual o guia del voluntari, pla de formació, full de seguiment del voluntari, recull d’accions de reconeixement del voluntari, memòria del voluntariat, enquestes de valoració, quadre d’assistència, model de certificat del voluntariat, carta d’agraïment, protocol de baixa, sistemes d’avaluació, etc.
El full de compromís és el document escrit pel qual s’articula la formalització de la incorporació dels voluntaris als programes de voluntariat. Correspon a l’Administració de la Generalitat, per mitjà de l’òrgan actiu competent en matèria d’associacionisme i voluntariat, de facilitar un model de document per a formalitzar el compromís entre l’entitat i el voluntari (article 7 de la Llei del voluntariat).
Aquest ha de contenir, com a mínim: el caràcter voluntari i altruista de la relació, les funcions i les tasques acordades, el compromís de rescabalament de les despeses assumides pel voluntari, la formació fixada com a necessària per l’entitat i l’existència d’una assegurança per al voluntari. El full de compromís també ha de tenir en compte les condicions de gènere i la conciliació de la vida laboral i familiar.
El full de compromís no és obligatori per als voluntaris que participen en algun dels programes d’una entitat de la qual són socis. En el cas dels menors d’edat, els pares o tutors legals han de signar el full de compromís, sempre que els programes d’acció voluntària s’adaptin a les característiques i edat dels menors, respectant-ne en tot moment la voluntat.
Els drets dels voluntaris, en el marc d’un programa de voluntariat, s’estableixen a l’article 8 de la llei del voluntariat, i són els següents:
a) Obtenir de l’entitat de voluntariat en què col·laboren informació sobre la missió, la finalitat i el funcionament de l’entitat, sobre el sentit i el desenvolupament de l’acció voluntària i sobre el paper i l’itinerari que tenen dins l’entitat, i també disposar d’informació de les activitats i dels mitjans i el suport per a poder acomplir-les convenientment.
b) Rebre la formació necessària per a l’acompliment de l’activitat, estar informats del disseny de l’itinerari formatiu en el marc del projecte que desenvolupen i poder participar-hi.
c) Ser tractats sense cap mena de discriminació i amb respecte per llur condició i llurs creences.
d) Formalitzar la vinculació amb l’entitat amb el full de compromís corresponent.
e) Disposar d’acreditació o identificació com a voluntaris.
f) Obtenir un certificat de llur participació en els programes de les entitats de voluntariat, en el qual s’han de fer constar, com a mínim, la naturalesa de l’acció voluntària i el període i el total d’hores en què s’ha dut a terme.
g) Tenir el reconeixement de l’experiència adquirida en tasques d’associacionisme i en programes de voluntariat per mitjà dels processos d’acreditació de competències adquirides per vies no formals d’acord amb la normativa vigent.
h) Participar en l’elaboració, la planificació, l’execució i l’avaluació dels programes i les activitats en què col·laborin, d’acord amb la naturalesa i la dinàmica interna de l’entitat.
i) Rebre informació sobre les condicions de seguretat, higiene i salut adequades a la naturalesa i les característiques de l’activitat voluntària, i complir llur tasca en aquestes condicions.
j) Rebre cobertura d’una assegurança de riscos derivats de l’activitat que acompleixen com a voluntaris i dels danys que, involuntàriament, podrien causar a tercers per raó de llur activitat.
k) Rescabalar-se, si així ho acorden amb l’entitat de voluntariat en què duen a terme l’acció voluntària, de les despeses que aquesta els pugui ocasionar.
l) Acordar lliurement les condicions i els possibles canvis de llur acció voluntària, el compromís de les tasques definides conjuntament, la durada i l’horari i les responsabilitats de cadascú.
m) Desvincular-se de la tasca voluntària en el moment que ho considerin pertinent.
n) Els altres que els reconeix l’ordenament jurídic.
Els deures dels voluntaris, en el marc del programa de voluntariat, es recullen a l’article 9 de la Llei del voluntariat, i són els següents:
a) Cooperar en la consecució dels objectius de l’entitat o dels programes en què participen per al compliment dels compromisos adquirits dins de l’entitat, i participar activament en els espais i mitjans que l’entitat ha previst per a fer efectiu un treball coordinat en els programes.
b) Participar activament en la formació acordada amb l’entitat de voluntariat per a l’acompliment de la tasca.
c) Acomplir l’activitat en què participen amb responsabilitat, diligència i competència, i respectar les normes internes de funcionament de l’entitat de voluntariat.
d) Observar les mesures de seguretat i salut que estableixen les lleis.
e) Rebutjar tota contraprestació econòmica o material que els ofereixin els destinataris o tercers per llur actuació, llevat dels diners de butxaca i d’altres conceptes similars pel que fa als programes de voluntariat internacional.
f) Respectar els drets i la dignitat dels destinataris de l’acció voluntària i dels altres voluntaris amb els quals col·laborin.
g) Mantenir la confidencialitat de les informacions rebudes i conegudes en l’acompliment de llur activitat.
h) Notificar a l’entitat de voluntariat llur renúncia amb l’antelació suficient, per tal que es puguin adoptar les mesures necessàries per a evitar perjudicis a l’activitat en què participen.
D’acord amb L’article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència serà requisit per a l'accés i exercici de qualssevol professions, oficis i activitats que impliquin contacte habitual amb persones menors d'edat, el no haver estat condemnat per sentència ferma per qualsevol delicte contra la llibertat i la indemnitat sexuals tipificats en el títol VIII de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, així com per qualsevol delicte de tràfic d'éssers humans tipificat al títol VII bis del Codi Penal.
A aquest efecte, qui pretengui l'accés a aquestes professions, oficis o activitats que impliquin contacte habitual amb menors haurà d'acreditar aquesta circumstància mitjançant l'aportació d'una certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals, amb independència de si són o no majors d’edat.
Als efectes d'aquesta llei, són professions, oficis i activitats que impliquen contacte habitual amb persones menors d'edat, totes aquelles, retribuïdes o no, que per la seva naturalesa i essència comporten el tracte repetit, directe i regular i no merament ocasional amb nens, nenes o adolescents, així com, en tot cas, totes aquelles que tinguin com a destinataris principals persones menors d'edat.
D’acord amb l’article 8 de la Llei del voluntariat, els voluntaris tenen dret, sempre i quan així s’acordi amb l’entitat, a rescabalar-se de les despeses que aquesta acció voluntària l’hagi pogut ocasionar.
Per altra banda, les entitats amb programa de voluntariat tenen, entre d’altres deures, rescabalar el voluntari, si així ho han acordat amb aquest, de les despeses que li pugui ocasionar l’acció voluntària (article 11 j de la Llei del voluntariat).
D’acord amb la jurisprudència (la STS 2432/2009 de 02 d’ abril de 2009, STSJ Aragó 644/2007, de 16 de maig de 2007 i STSJ Catalunya 10139/2009, de 28 de setembre de 2009) , es poden considerar despeses abonables als voluntaris totes aquelles percepcions que tinguin naturalesa compensatòria, sense que excedeixi de les despeses que el voluntari pugui tenir com a conseqüència de la seva activitat, i amb una periodicitat i meritament irregular i variable (a diferència d’un salari que té una periodicitat regular i una certa uniformitat). A títol d’exemple, podríem considerar despeses abonables el vestuari, els equips, el transport, la formació, la manutenció, etc.
Altrament, si els voluntaris són contractats per l’entitat o hi mantenen una relació subjecta a una retribució econòmica no poden exercir en cap cas una acció voluntària que comporti exercir les mateixes funcions o similars en la mateixa entitat.
El registre de l’associacionisme i el voluntariat de Catalunya és un registre de caràcter públic adscrit al departament competent en matèria d’associacionisme i voluntariat de la Generalitat de Catalunya (art 25 de la Llei del voluntariat).
Les administracions públiques de Catalunya i les entitats amb programes de voluntariat tenen accés a les dades registrals, sens perjudici de la protecció i garanties que preveu el Reglament (UE) 2016/679 de protecció de dades.
La inscripció en el Registre de l’Associacionisme i el Voluntariat de Catalunya és voluntària i gratuïta. S’hi poden inscriure totes les entitats amb programes de voluntariat.
El Registre té la finalitat de simplificar els tràmits per a acreditar el caràcter d’entitat de voluntariat a Catalunya a efectes de:
a) Rebre subvencions vinculades al seu àmbit o per al foment de l’associacionisme i el voluntariat.
b) Tenir la qualitat d’interlocutora vàlida de l’Administració en l’àmbit sectorial que correspongui.
c) Fer efectiu el dret ser informada per l’Administració dels projectes de llei o reglaments que la puguin afectar, sens perjudici del tràmit d’audiència reconegut per la normativa vigent.
d) Exercir els drets que determinin les lleis sectorials o les normes reglamentàries dictades en execució del que disposa aquesta llei.
L’article 166.2 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de voluntariat, i per tant, hem d’estar a les previsions que d’aquesta matèria estableix la Llei del voluntariat.
No obstant, val a dir que la Llei d’àmbit estatal 45/2015, del voluntariat defineix en el seu article 6.1.e) com un àmbit d’actuació del voluntariat, el voluntariat esportiu, que contribueix a la cohesió ciutadana i social, sumant els valors propis del voluntariat amb aquells altres inherents a l’esport, apostant decididament per fomentar la dimensió comunitària en el desenvolupament de la pràctica esportiva en qualsevol de les seves manifestacions, inclòs el voluntariat a l’esport practicat per persones amb discapacitat, (...) per afavorir un major i decidit compromís de qui practica esport en la vida associativa, com a manera eficaç de promoure la seva educació i inclusió social.
A més, amb respecte a les competències de la resta d’administracions, aquesta llei defineix també el voluntariat, els seus requisits, exclou del seu àmbit d’aplicació els treballs de col·laboració social, les beques, o activitats anàlogues de formació, pràctiques, etc. i enumera, entre d’altres, els valors, principis i dimensions de l’acció voluntària o els seus àmbits d’actuació.
L’article 39 de la Llei 39/2022, de l’esport d’àmbit estatal disposa que s’entén per voluntariat esportiu la participació ciutadana organitzada en l’exercici de les accions d’aquest tipus en l’àrea d’actuació de l’activitat física i de l’esport mitjançant l’establiment de programes d’acció voluntària en aquesta àrea, d’acord amb el que estableix l’article 6.1.e) de la Llei 45/2015, de 14 d’octubre, del voluntariat.
El Consell Superior de l’Esport, en exercici de les competències que té reconegut i en coordinació amb les comunitats autònomes, fomentarà i promourà el voluntariat esportiu per mitjà dels mecanismes o instruments de col·laboració amb altres administracions públiques, especialment amb les comunitats autònomes, ens locals, universitats, entitats esportives, associacions d’aficionats i aquelles altres que col·laborin, difonguin, participin o desenvolupin programes d’acció voluntària a l’àmbit d’actuació de l’activitat física i de l’esport.
Les persones voluntàries hauran d’acreditar el coneixement i formació suficients quan els hi encomanen la realització de tasques de caràcter tècnic. Les federacions esportives espanyoles podran desplegar els programes formatius d’acord amb les actuacions de caràcter tècnic que els hi deleguin als voluntaris, incidint fonamentalment, en la gestió dels riscos i la seguretat en els esports al medi natural.
Resum
Marc normatiu a Catalunya
Llei 25/2015, del 30 de juliol, del voluntariat i de foment de l'associacionisme (competència exclusiva en matèria de voluntariat atorgada a la Generalitat de Catalunya -art. 166.2 EAC-)
Definició de persona voluntària
Les persones físiques que, d’una manera lliure, sense contraprestació econòmica i d’acord amb la capacitat d’obrar que els reconeix l’ordenament jurídic, decideixen dedicar part de llur temps al servei dels altres o a interessos socials i col·lectius, per mitjà de la participació en programes de voluntariat que duen a terme entitats sense ànim de lucre –amb les quals formalitzen un compromís que dona origen als drets i deures que regula aquesta llei– o bé per mitjà de l’associacionisme i la participació en els diferents projectes que en aquest marc es puguin dur a terme (art 3.b) de la Llei del voluntariat).
Dret principals de la persona voluntària
- Rebre la formació necessària
- Formalitzar la vinculació amb l’entitat amb el full de compromís
- Rebre informació sobre les condicions de seguretat
- Rebre cobertura d’una assegurança de riscos derivats de l’activitat que acompleixen com a voluntaris i dels danys que, involuntàriament, podrien causar a tercers per raó de llur activitat.
- Rescabalar-se, si així ho acorden amb l’entitat de voluntariat en què duen a terme l’acció voluntària, de les despeses que aquesta els pugui ocasionar.
En cas de contacte habitual amb menors d’edat
La persona voluntària que realitzi accions de voluntariat (sigui major o menor d’edat) que impliquin contacte habitual amb menors haurà d'aportar una certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals.
Relació entre l’entitat i la persona voluntària
El full de compromís és el document escrit pel qual s’articula la formalització de la incorporació dels voluntaris als programes de voluntariat. Correspon a l’Administració de la Generalitat, per mitjà de l’òrgan actiu competent en matèria d’associacionisme i voluntariat, de facilitar un model de document per a formalitzar el compromís entre l’entitat i el voluntari.
Registre de l'associacionisme i el voluntariat de Catalunya
Registre de caràcter públic adscrit al departament competent en matèria d’associacionisme i voluntariat de la Generalitat de Catalunya. S’hi poden inscriure les entitats amb programa de voluntariat de forma voluntària i gratuïta amb la finalitat de simplificar tràmits com rebre subvencions, tenir la qualitat d’interlocutora vàlida de l’administració, ser informada de projectes de llei, reglaments, etc.
Aquesta nota és merament informativa i en conseqüència, no genera cap dret, obligació o responsabilitat per a qui l’emet. No constitueix un informe o dictamen jurídic i, per tant, resta supeditada a una, millor i més fonamentada, opinió o interpretació que de les normes exposades faci o pugui fer la jurisprudència corresponent o un altre operador jurídic.
Tu privacidad es nuestra prioridad
Para proteger tu intimidad, antes de continuar queremos asegurarnos que sabes que, tanto nosotros como nuestros colaboradores, utilizamos algunas “cookies” en la web para facilitarte el uso:
- Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
- Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.
Guardamos la aceptación de cookies durante 30 días para mejorar la experiencia de navegación. Recuerda que puedes eliminar las cookies de tu navegador. - De terceros para mostrarte información de nuestras redes sociales, como Facebook, X, YouTube, etc. Al acceder a estos sitios web podrás decidir si aceptas o no sus políticas de privacidad y de cookies.