Administració digital: àmbit corporatiu
La dimensió corporativa de l’Administració digital té el seu fonament en la voluntat de la Diputació de Barcelona de donar compliment de les obligacions legals derivades de la normativa catalana i estatal que prescriuen que totes les administracions públiques han d'impulsar i fomentar la utilització dels mitjans electrònics en el seu si, en les seves relacions amb d'altres administracions i en la interrelació amb la ciutadania.
Aquest compromís es tradueix en la incorporació dels mitjans electrònics en totes les fases del procediment administratiu i en la creació d’una seu electrònica per a la comunicació segura amb la ciutadania i altres administracions.
Tramitació administrativa
La tramitació administrativa ordinària de la Diputació és eminentment electrònica. Des de 2010 la corporació ha anat incorporat els mitjans electrònics en el seu funcionament, des de la signatura i autenticació electrònica passant pel registre electrònic, l’arxiu electrònic, la digitalització de documents i la creació de còpies electròniques vàlides, fins a la notificació electrònica.
El canvi i l’adaptació de la corporació tenia com a principal repte impulsar l’administració sense papers i basada en ús intensiu dels mitjans electrònics així com estalviar costos simplificant el procediment administratiu i incorporant-ne elements que augmentessin els índexs d’eficàcia i d’eficiència.
En la definició, desenvolupament i avaluació d'aquest repte varen participar diferents àmbits de la corporació, tots ells amb responsabilitats sobre les dimensions que composen conceptualment l’administració digital: dimensió jurídica, dimensió de gestió documental i arxiu, dimensió organitzativa i dimensió tecnològica. Es configurà, d’aquesta manera, un equip de direcció que liderava i assumia la supervisió i que va ser capaç d’articular solucions transversals als reptes que implicava el canvi corporatiu.
Pel present mandat, es pretén consolidar la tramitació electrònica del procediment administratiu i aprofundir en l’ús dels mitjans digitals en la gestió, impulsant les accions següents:
- Implantar un nou registre electrònic únic i nous recursos d’assistència als ciutadans en l’ús dels mitjans electrònics.
- Establir procediments per a la representació de persones físiques i jurídiques davant la Diputació per mitjans digitals.
- Impulsar la interoperabilitat entre les administracions públiques de dins i fora de la província i la Diputació de Barcelona.
- Perfeccionar les aplicacions corporatives sobre les que corre la tramitació administrativa electrònica.
- Mantenir les accions de formatives i d’acompanyament als treballadors/es de la corporació en l’ús dels mitjans electrònics.
Seu electrònica
La Seu electrònica és el canal d’accés electrònic que la Diputació de Barcelona posa a disposició dels ens locals, la ciutadania, les entitats i els proveïdors per a la consulta i inici de tràmits i serveis electrònics.
La Seu electrònica es va posar en marxa 25 de novembre de 2010 i des d’aquell moment, de forma progressiva, s’ha anat adaptant als canvis normatius i a les necessitats dels seus usuaris per tal de garantir els principis de transparència, publicitat, responsabilitat, qualitat, seguretat, disponibilitat, accessibilitat, neutralitat i interoperabilitat.
Actualment, i en el marc del present mandat, el Gabinet pretén impulsar les següents actuacions vers la Seu electrònica:
- Difondre íntegrament i de forma centralitzada l’oferta de recursos corporatius dirigits a ciutadania, entitats i empreses.
- Simplificar els tràmits de sol•licitud i la documentació a aportar, mitjançant, entre d’altres l’impuls de la interoperabilitat.
- Implantar els mecanismes que permetin als ciutadans, entitats i proveïdors fer seguiment dels seus tràmits.
- Automatitzar la incorporació i el manteniment dels serveis electrònics.
Formació
Per a difondre aquesta orientació dins de l'organització es promou formació dirigida a la Diputaicó de Barcelona: "Administració electrònica a la Diba. Model AE-Diba" (8 hores).