El Ple de la Diputació de Barcelona de 25 de novembre del 2021 ha aprovat per unanimitat impulsar una línia de cooperació per a finançar inversions dels ens locals: el Programa sectorial d'actuacions per a fer front a l'emergència climàtica.

La Diputació de Barcelona va aprovar l'any 2019 una declaració institucional sobre l’emergència climàtica l'any 2019 i és la primera entitat coordinadora del Pacte de les Alcaldies pel Clima i l'Energia, amb uns objectius de reducció del 55 per cent de les emissions de CO2 per a l’any 2030 i assolir la neutralitat climàtica l’any 2050 als municipis de la província de Barcelona, així com és conscient del repte que suposen els objectius europeus de reciclatge del 55 per cent el 2025 i un 60 per cent el 2030. El Programa sectorial dona resposta als acords de la declaració d'emergència climàtica.

 

A continuació disposeu de tota la informació del Programa sectorial d'actuacions per a fer front a l'emergència climàtica.

 

Línies de suport

Els ajuntaments poden distribuir lliurement la seva dotació assignada entre les tres línies del Programa:

1. La instal·lació de plantes fotovoltaiques d’autoconsum en edificis públics.

La instal·lació es pot efectuar tant en el teulat de l’edifici com en estructures de pèrgoles i similars. També pot incloure bateries i donar servei a altres edificis, altres punts de consum o punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

2. La millora de l’eficiència i reducció del consum de l’enllumenat públic, amb la instal·lació d’enllumenat LED que substitueixi lluminàries contaminants o poc eficients.

Inclou tant l’adquisició com la instal·lació de llumeneres LED per substituir tecnologies obsoletes com el vapor de mercuri, llumeneres contaminants lumíniques per emetre llum a l’hemisferi superior o llumeneres ineficients. També pot incloure la substitució de llumeneres existents que no compleixen els requisits de la zona de protecció on estan situades, en particular per zones E1.

3. I l’augment de la recollida selectiva de residus avançant cap al residu zero mitjançant l’ús de tancaments i contenidors amb controls d’accés intel·ligents

Inclou l’adquisició i/o la instal·lació de sistemes de tancament i control d’usuaris per a contenidors, àrees d’aportació i deixalleries.

Atesa la naturalesa inversora d’aquesta línia de cooperació es considera que la figura a través de la qual s’ha d’articular és el programa sectorial del Programa general d'inversions del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals 2020-2023 de la Diputació de Barcelona.

El nou Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica compta amb un pressupost de 12.000.000,00 euros, distribuïts en 6 milions per l'any 2022 i 6 milions per l'any 2023. L'execució de les actuacions inclou els períodes següents: import any 2022, 1/01/2022 a 31/12/2022; import any 2023, 1/01/2022 a 31/12/2023.

 

Màxima simplificació pels ajuntaments

Tot cercant la màxima agilitat i simplificació administratives, els ajuts en el marc del programa tenen la naturalesa de fons de prestació, en consistir en transferències dineràries distribuïdes per criteris objectius i unívocs relacionats amb l’objecte finançat, i es proposa aprovar les concessions en unitat d’acte juntament amb el programa i el seu règim.

Els fons de prestació funcionen molt àgilment perquè només cal que els ajuntaments justifiquin les inversions amb factures de qualsevol de les línies esmentades i fins a l’import assignat.

L'ajut s'entén acceptat tàcitament pel destinatari per la seva quantia total si, en el termini d'un mes des de la notificació, no manifesta expressament la renúncia.
 

Podeu consultar la informació de forma sintètica en la següent infografia. 

Infografia en pdf 
 

Són destinataris els ajuntaments de la província de Barcelona, a excepció de l’Ajuntament de Barcelona.

Consulta l’import assignat a cada municipi en el Dictamen pel qual s'ha aprovat el Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica (exp. núm. 2021/0021442) 

Relació d'imports per municipi del Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica aprovat pel Ple de la Diputació de Barcelona en sessió de data 25 de novembre de 2021 

Podeu consultar també els imports de cada municipi mapificats per comarques al Dossier de premsa 

 

Règim regulador

Podeu consultar les condicions i criteris reguladors del fons de prestació a l'Annex 1 al dictamen d’aprovació del Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica. Règim regulador (exp. núm. 2021/0021442) 
 

Sobre la justificació de despeses

Els ajuntaments han d’especificar les actuacions realitzades distribuïdes lliurement en una o diverses línies a la fase de justificació.

Es disposa del formulari normalitzat de justificació de despeses dels ajuts atorgats en el marc del Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica:

Annex 2: Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica. Model de justificació

Model de justificació de despeses 

 S'incorpora el tràmit de justificació de despeses del Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica, a la Seu Electrònica Corporativa, apartat “Tràmits de la Xarxa de Governs Locals”, i es disposa de la fitxa de l’esmentat tràmit, que també podeu consultar a continuació.

Annex 3: Programa sectorial d'actuacions per a fer front a l'emergència climàtica. Justificació  


Portal de tràmits - seu electrònica de la Diputació de Barcelona 

 

Persones de contacte sobre aspectes tècnics:

Línia 1 - Fotovoltaica : Albert Vendrell Roca vendrellra@diba.cat  tlf: 678044174

Línia 2 - Enllumenat : Montse Solà Subiranas  solasmn@diba.cat  tlf: 667 884 364

Línia 3 - Residus: Conxita Vicaria Alloza  vicariaac@diba.cat tlf: 661 041 641

 


Preguntes freqüents

Podeu veure la jornada informativa del 13 de desembre del 2021 on s'han exposat aspectes de detall i pràctics del Programa sectorial i resolt preguntes concretes.


Document de presentació de la jornada informativa
 

Sobre aspectes tècnics

No, al ser interior.

Sí, al ser exterior, i sempre i quan la nova tecnologia sigui LED.

Sí, sempre i quan es pagui amb capítol 6 i 7, i el projecte sigui per a la substitució amb tecnologia LED.

Sí, sempre i quan es faci amb tecnologia LED.

Sí, sempre i quan la nova tecnologia sigui LED.

Sí, sempre i quan estigui lligat amb la substitució de les llumeneres actuals ineficients per noves de tecnologia LED.

Es podria finançar el cubell i/o el bujol - si incorporen aquest tipus de tecnologies -, el TAG i/o la seva instal·lació.

Sí, es finançaria el contenidor, el dispositiu de control i/o la seva instal·lació.

Sí, es finançarien tant la construcció de l’àrea - que inclogui aquest tipus de tecnologia -, la dotació dels sistemes de control d’accés electrònic i/o la dotació dels dispositius de vigilància.

Sí, en el cas de sistemes per controlar les aportacions de les persones usuàries domèstiques i comercials i per gestionar els accessos a les àrees d’emergència i als contenidors intel·ligents, es podria finançar la plataforma informàtica de gestió de la recollida selectiva.

Sí, es poden finançar els dispositius automàtics de lectura dels TAGs de cubells i bujols incorporats als camions de recollida selectiva. 

I també els dispositius manuals de lectura dels TAGs de cubells i bujols: canelleres que portarà el personal de recollida. 

Sí, es pot finançar l'adquisició - com a inversió en capítol 6 i 7 - de bosses de la fracció resta amb TAG incorporat. 

Sí, sempre i quan l’execució sigui a 2022 o 2023 i la factura també.

Sí, justificant la part que correspongui al 2022 i, a partir de l’1 de gener de 2023, l’altra part.

No, el termini d’execució de 2022 és des del 1 de gener de 2022 fins al 31 de desembre de 2022, i és improrrogable.

 

Sobre la justificació

Trametre a la Diputació de Barcelona la justificació de despeses dels ajuts atorgats en el marc del Programa sectorial d’actuacions per a fer front a l’emergència climàtica.

Ens a qui s'hagi concedit ajuts en el marc del programa.

Els usuaris que ocupen el càrrec d’interventor i/o de secretari-interventor tenen les funcions de signatura i presentació de justificacions. Altres usuaris poden disposar de les funcions de signatura i presentació del tràmit sempre que estiguin habilitats per delegació d’un usuari signatari.

S’estableixen els períodes de justificació següents:

a) Ajuts periodificats el 2022: Primera justificació voluntària des del moment de la concessió i fins al 15 de novembre de 2022. Justificació final: entre el 2 de gener de 2023 i el 31 de març de 2023.

b) Ajuts periodificats el 2023: Primera justificació voluntària entre l’1 de gener de 2023 i el 15 de novembre de 2023. Justificació final: entre el 2 de gener de 2024 i el 31 de març de 2024.

Els ens destinataris han de realitzar el tràmit electrònicament. La tramitació electrònica es realitza a través del Portal de tràmits dels ens locals i altres administracions (PMT) .

La Diputació de Barcelona efectuarà els seus pagaments, amb caràcter general, en el termini de 30 dies des de l'entrada de la factura o document anàleg a les oficines de Registre.

El centre gestor responsable del programa és la Gerència de Serveis de Medi Ambient. Per resolució de dubtes

Persones de contacte sobre aspectes tècnics:

Línia 1 - Fotovoltaica : Albert Vendrell Roca vendrellra@diba.cat  tlf: 678044174

Línia 2 - Enllumenat : Montse Solà Subiranas  solasmn@diba.cat  tlf: 667 884 364

Línia 3 - Residus: Conxita Vicaria Alloza  vicariaac@diba.cat tlf: 661 041 641