Programa TET

Programa TET

Municipi: Barberà del Vallès

Ens impulsor: L’impuls és de la Fundació Barberà Promoció, juntament amb les seccions de Col·lectius Socials i Cultura, d’Educació, Primera Infància i Família i de Serveis Socials i Salut de l’Ajuntament de Barberà del Vallès.

Contacte: escolatreball@barberapromocio.cat

Més informació de l'experiència


Descargar fitxa

 

El programa TET es crea per prevenir i reduir l'abandonament escolar prematur, mitjançant el reforç de l'orientació professional a l'alumnat de secundària.

Ho fa mitjançant la creació d’itineraris formatius i ocupacionals per a joves entre quinze i vint-i-quatre anys en fase de transició educativa o en vies d'assolir segones oportunitats educatives, amb l'acompanyament individual i subjectiu.
 

Objectius

En el Programa TET es pretén dinamitzar i coordinar el treball en xarxa dels diferents professionals de la comunitat educativa vinculats a la transició escola treball a partir de la comissió per la transició escola-treball del Consell Municipal d’Educació de Barberà del Vallès; donar suport als instituts de la població per millorar l'orientació professional a l'alumnat de tercer d'ESO a partir del coneixement de les ocupacions de Barberà, i informar, orientar professionalment i fer un acompanyament dels joves en el procés de transició educativa de l’escola al treball amb l’acompanyament d’un tutor.

Persones destinatàries

Joves entre 15 i 24 anys.

Fases

Les fases implementades són tres:

Destacar que el/la tutor/a TET també està en coordinació amb l’Agent de Salut del municipi.  Aquesta figura pretén promoure actitud i hàbits saludables així com prevenir i reduir els comportaments que poden afectar negativament la salut.

Destacar que el/la tutor/a TET també està en coordinació amb l’Agent de Salut del municipi. Aquesta figura pretén promoure actitud i hàbits saludables així com prevenir i reduir els comportaments que poden afectar negativament la salut.

  • La primera, la de la Comissió Transició Escola Treball, consisteix en la planificació d’accions, realització de reunions generals i de grups de treball i la presentació de l’informe d’accions realitzades.
    En el curs 18-19, els grups de treball que s'han prioritzat per la CTET són:
    • Tutories TET. Aquest grup de treball pretén coordinar l'atenció a oferir a les i els joves entre professionals del municipi; i, realitzar la tasca d'acció tutorial i acompanyament de manera coordinada i complementària.
    • COB - Coneixement Ocupacions Barberà del Vallès.
    • Suport a mares i pares. Aquest grup de treball pretén fer conèixer recursos a les famílies de les i els joves.
    • Impuls de l’Economia Social i Solidària i l’Emprenedoria als Instituts de Barberà del Vallès.
    • Destacar que en el curs 18-19, s’ha realitzat la “1a jornada d’emprenedoria per alumnat del Institut Bitàcola” organitzada per Fundació Barberà Promoció i l’Institut Bitàcola.
  • La segona fase consisteix en  orientar a les i els joves a descobrir els seus interessos professionals a partir de la realització d’ activitats pràctiques en diverses famílies professionals i/o sectors ocupacionals (Activitats físiques i esportives, agrària, hosteleria i turisme, indústria 4.0, química, sanitat, serveis de protecció i seguretat, serveis socioculturals i a la comunitat).

    L’objectiu final és facilitar la presa de decisió dels i de les joves de quins estudis postobligatoris realitzaran. Des de FBP apostem pel fet que realitzar una bona tria dels estudis postobligatoris és una de les claus per prevenir i reduir l'abandonament escolar prematur.

    L'últim dia també s’ofereix un taller voluntari de "Com impulsar un projecte laboral amb visió social: una eina per canviar el futur".

    Aquesta estructura ajuda a l’alumnat a fer un procés de reflexió al voltant de les seves habilitats i interessos amb la finalitat de facilitar-li la tria dels estudis postobligatoris.
  • La tercera fase és l'orientació professional  i acompanyament dels i de les joves en el seu procés de transició educativa i/o transició de l’escola al treball.  El/la tutor/a TET ofereix acompanyaments individuals i/o grupals a partir de les següents actuacions:

    • Acollida i disseny del full de ruta i de l'itinerari individualitzat. En aquesta sessió s'analitza els interessos, perfil i demanda de la persona.
    • Informació, orientació i tutorització. En aquestes sessions s'acompanya a la persona en la cerca de formació i/o feina tot potenciant la formació al llarg de la vida.
    • Acompanyament continu. Es realitzen tants acompanyaments com siguin necessaris per assolir els objectius marcats en la sessió d'acollida.

Destacar que el/la tutor/a TET també està en coordinació amb l’Agent de Salut del municipi.  Aquesta figura pretén promoure actitud i hàbits saludables així com prevenir i reduir els comportaments que poden afectar negativament la salut.

Recursos humans

Hi ha un responsable de l’Escola Treball i Programes Europeus, i hi participa un tècnic. La Comissió Transició Escola Treball, Coneixement i el tutor disposen de tècnics, responsables i suport administratiu.

Recursos materials i espais

Calen fullets, convocatòries i ordres del dia, actes, llistes, calendaris, enquestes de satisfacció o d’assistència, entre més material. Els espais són els necessaris per realitzar cada un dels tallers.

Cost i fonts de finançament

Cost: 15.839,84 euros.

Els fons els aporta la Diputació de Barcelona i la Fundació Barberà Promoció.

300 estudiants instituts han participat al COB – Coneixement Ocupacions Barberà

Punts fort

  • El treball en xarxa, el suport als instituts per millorar l’orientació professional i l’acompanyament als joves.

Punts de millora

  • Dissenyar el projecte «L’orientació: clau en l’èxit educatiu».
  • Oferir més actuacions de suport als instituts per millorar l’orientació professional.