Projecte Laboralia
Municipi: Manresa
Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament de Manresa, amb el suport del Departament d’Educació, la Diputació de Barcelona i els centres de secundària del municipi.
Contacte: cio@ajmanresa.cat
Laboràlia és un projecte de transició escola-treball per a estudiants de segon cicle de secundària dels centres educatius públics i concertats de Manresa. Consisteix en l’adaptació curricular dels alumnes que hi participen perquè puguin superar l’ESO i introduir-se en el món laboral.
Les activitats del programa es realitzen durant tot el curs escolar, de setembre a maig, el dimarts i el dijous de 10.30 a 13.30 hores. Es determina una rotació de tallers de manera que cada alumne passi per tots en un total de vint-i-quatre hores. El nombre total d’hores que fa cada alumne al programa és aproximadament de dues-centes hores. La resta de les hores l’alumnat les treballa al centre escolar, on cursa les matèries troncals de manera adaptada en funció de les seves necessitats.;
Objectius
Al projecte Laboràlia es vol facilitar que els alumnes de secundària puguin obtenir el graduat en ESO per mitjà d’una modificació curricular, que comprèn la realització de tallers, activitats i visites en empreses de Manresa a través d’un conveni entre el Departament d’Educació i l’Ajuntament.
Pretén augmentar la capacitat d’integració en el món laboral dels nois i les noies i preparar-los per poder decidir l’opció més adequada segons les seves expectatives, ja sigui a mòduls professionals, cases d’ofici, programes de formació inicial o al mercat laboral.
Persones destinatàries
Joves del darrer cicle de l’ESO que manifesten la voluntat d’abandonar el sistema educatiu un cop acabats els estudis obligatoris per incorporar-se al mercat laboral.
Metodologia
El calendari s’estructura per donar rotació a l’alumnat pels mòduls i tastets.
Cada tastet s’estructura en vint-i-quatre hores teòriques i pràctiques. Els continguts dels mòduls són molt pràctics i s’organitzen en activitats en què els alumnes, sense adonar-se’n, assoleixin gradualment els continguts.
Al final del mòdul, s’ha d’haver incentivat els alumnes a fer la feina ben feta.
Les classes pràctiques i la motivació que se’ls ha encomanat serveixen perquè l’alumnat adquireixi confiança pròpia i en els monitors, de manera que augmenta l’autonomia per prendre decisions i proposar activitats noves.
En el projecte s’aconsegueix que augmenti la iniciativa dels alumnes, que descobreixen la seva capacitat de manipular, i la confiança en si mateixos i en l’entorn. També es milloren els percentatges d’assistència i la motivació a classe.
Fases
La selecció de l’alumnat la fa cada centre educatiu, però s’organitzen reunions de coordinació i acollida amb famílies i alumnes per explicar el funcionament del programa i resoldre dubtes.
Els mòduls i els tastets s’executen segons el calendari establert. Quan s’acaba cada taller, els alumnes han d’haver dut a terme les accions proposades i han d’omplir un qüestionari de valoració de l’experiència. El professor del tastet corresponent avalua el comportament i l’adquisició de coneixements de cada alumne, i aquesta valoració s’envia als centres d’ensenyament perquè la puguin traduir en una nota o en una part de la nota dels crèdits del currículum escolar.
Recursos humans
La responsable del projecte és una tècnica de grau mitjà d’ocupació, i hi participen set professors contractats per impartir els tastets i els mòduls.
Recursos materials i espais
Laboràlia necessita set espais de la ciutat, que ja funcionen com a tallers per a l’aprenentatge d’oficis, com ara el Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació o l’Oficina Jove. Per al tastet de perruqueria es lloga l’equipament de què disposa el Gremi de Perruqueria i Estètica del Bages. Cada tastet d’ofici té l’equipament i les eines necessàries per a la realització de les activitats proposades als alumnes de secundària.
Cost i fonts de finançament
Cost: 53.000 euros.
Els fons els aporten l’Ajuntament de Manresa i la Diputació de Barcelona.
Punts forts
La participació de tots els centres de secundària, l’elevat nombre d’alumnes que assoleixen el graduat en ESO a través de l’adaptació curricular, la bona resposta dels centres d’ensenyament, els alumnes i les famílies, els grups reduïts per treballar l’atenció a la diversitat a l’aula i l’experiència dels monitors en la gestió de les incidències.
Punts de millora
Tot i que s’ha millorat la comunicació amb les famílies i els tutors dels centres educatius, caldria establir reunions més sistemàtiques per poder fer valoracions conjuntes al llarg del curs.