Butlletí Servei de Teleassistència
maig 2019 - #14

Dispositius

Les Unitats mòbils de primera resposta realitzen més de 7.000 intervencions el que va d'any

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

Les unitats mòbils del Servei Local de Teleassistència al territori són un recurs fonamental per l’atenció domiciliària a emergències, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any. Actualment, són 16 les unitats mòbils de primera resposta amb base territorial i amb cobertura flexible per a tots els municipis de la demarcació de Barcelona ubicades en diferents municipis.

Els municipis són:

  • Bases territorials de 24 hores ubicades al Consell Comarcal del Vallès Occidental, L’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Igualada i Vic. 
  • Bases territorials diürnes/laborables: Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Granollers, Sant Celoni, Gironella, Manresa i Martorell
  • Bases territorials diürnes/365 dies: Calella, Mataró, Vilafranca del Penedès i Vilanova i La Geltrú.

Des de la Diputació de Barcelona es va promoure l’establiment de cinc bases amb operativitat de 24 hores amb l’objectiu d’acollir un punt de custòdia per mobilitzar les claus dels municipis on operin. Actualment, es custodien a les unitats mòbils les claus dels domicilis de 1.415 persones usuàries del servei de teleassistència. Aquestes custòdies es realitzen per a persones amb perfils de greu vulnerabilitat per la poca xarxa social de la que disposen i també en municipis que no  tenen conveni de custodia de claus a través de la policia local.

Les unitats mòbils atenen, segons el temps de resposta requerit, emergències o contingències després de l’activació des del Centre d’atenció del servei, tasca primordialment reactiva. Les emergències són situacions on la salut i el benestar de la persona poden estar, de forma real o potencial, en perill. Les contingències són situacions on es requereix la intervenció però la persona no està en risc, com per exemple l’atenció i/o l’assessorament a problemes socials, el suport a les activitats de la vida diària, el suport urgent a la gestió de casos, les urgències tecnològiques d’instal·lació i/o connexió, manteniment correctiu, etc. Cal recordar que aquestes 16 unitats de primera resposta es complementen amb 13 unitats mòbils de segona resposta que són les encarregades de realitzar en exclusiva l’activitat programada del servei. 

Des de l’inici de 2019 fins el tancament del primer trimestre de l’any, les unitats mòbils han atès més de 7.000 intervencions de les quals 190 intervencions han estat per atendre contingències psicosocials (atenció i suport en la gestió de casos, necessitats en les ABVD, entre d’altres), 1.036 han estat contingències tecnològiques com avaries o instal·lacions urgents, 1.596 van ser emergències psicosocials com suport als serveis d’emergències o atenció a caigudes, 291 van ser per realitzar seguiments psicosocials, 3.614 han estat per realitzar activitat tecnològica (avaries, instal·lacions e tecnologia i dispositius perifèrics, tasques de manteniment preventiu i retirades d’equips) i 372 per realitzar d’altres gestions documentals o una mobilització i/o una custòdia de claus. 

Finalment, cal ressaltar que les unitats mòbils de primera resposta han actuat en emergències de primer ordre recents, com l’incendi que es va produir al gener de 2019 a Badalona, on es va contactar amb tres persones usuàries de l’edifici afectat, donant-los suport i atenció posterior de suport a la catàstrofe. El Servei Local de Teleassistència també va ser clau con agent comunitari per contactar amb persones residents en edificis propers. 

‘Suport jurídic a persones afectades i suport del Servei Local de Teleassistència a l’incendi de Badalona. Enllaç a la notícia aquí

Butlletí: Servei Local de Teleassistència
Número de butlletí: #14 - maig 2019

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar