L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) i la Diputació de Barcelona han iniciat una col·laboració per apropar la protecció de dades a 234 biblioteques i 12 bibliobusos de la XBM. Així, han posat a disposició de les biblioteques un conjunt de recursos i materials dissenyats per l'APDCAT destinats a conscienciar a la ciutadania mitjançant el joc i les activitats lúdiques. L'objectiu és que aquest projecte contribueixi a promoure una visió crítica i constructiva sobre el control que les persones hem de mantenir respecte de les nostres dades personals.
La col·laboració s'emmarca dins del projecte 'Qui ets? Dades que parlen de tu', que es va iniciar el 2023 com a projecte pilot en un grup reduït de biblioteques, en l'àmbit de la Generalitat.
En concret, les biblioteques podran acollir diverses activitats dissenyades específicament per a infants, joves i adults. El ventall d'activitats a escollir inclou jocs, contes, tallers de lectura i cinefòrums. Concretament:
- Espectacle de màgia P@ssW0rd!: dissenyat per a infants d’entre 6 i 12 anys, l'espectacle persegueix transmetre amb trucs de màgia la importància de la identitat digital i la privacitat, tractant diversos temes com la destrucció de dades, la geolocalització, les contrasenyes, els dispositius connectats, etc.
- Videoconte ‘Un viatge emocionant’: per a infants de fins a 9 anys, inclou el visionament d'aquest conte que reflexiona sobre les experiències de la Jana en el món virtual.
- Contacontes: inclou dos contacontes, ‘La cotorra’ i ‘El tigre bondadós’, per a infants d’entre 7 i 11 anys, que tenen com a protagonistes una cotorra i un falcó, en el primer cas, i un tigre, en el segon. Les històries serveixen per conscienciar els infants dels riscos de compartir dades amb altres persones.
- MemoriDada: es tracta d’un joc de memòria per a infants de fins a 12 anys, amb parelles de dibuixos relacionades amb les dades personals i una breu explicació en cada cas, per aprofundir en els riscos d’internet, dels dispositius mòbils, les joguines intel·ligents, els videojocs, les notes de veu, les contrasenyes, la videovigilància, etc.
- Joc en línia 'Tu tries!': és un joc interactiu per joves entre 12 i 16 anys, de participació directa, que es desenvolupa a partir de la història de dos joves que juguen en línia i competeixen entre ells, i es veuran abocats a diferents reptes que hauran de superar.
- Clubs de lectura per joves i adults: amb 'Quality Land', de Marc-Uwe Kling, i 'La mutació sentimental', de Carme Torras, dues novel·les de ciència-ficció que serveixen per reflexionar sobre l'impacte de les tecnologies.
- Cinefòrums: amb 'Snowden', 'Catfish' i 'Ghost in the Shell 2.0', tres pel·lícules per debatre sobre la tecnologia i les dades personals, la intel·ligència artificial, la vigilància massiva i les relacions en l'àmbit digital.
Així, les biblioteques tindran a la seva disposició tots aquests recursos per organitzar activitats amb la privacitat com a eix central dins les seves programacions durant l'any 2024 i 2025.