Parlem amb la bibliotecària i responsable del Punt TIC i del programa de formació digital a la Biblioteca Roca Umbert de Granollers, Marta Fontseca, que ha estat una de les candidates proposades per la Xarxa Punt TIC de la Generalitat de Catalunya a la categoria de "Millor Facilitadora Informacional i Digital" dels All Digital Awards, uns premis europeus que reconeixen la innovació i la dedicació en l'àmbit de la digitalització i les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Què fa exactament una facilitadora informacional i digital?
El perfil d'una facilitadora informacional i digital en el marc de la biblioteca pública està centrat a facilitar el procés de formació al llarg de la vida, la inclusió digital i l'apoderament digital de les persones usuàries de la biblioteca.
L'objectiu és que puguin assolir un nivell de capacitació digital òptim per al seu desenvolupament diari, que implica saber utilitzar els recursos informacionals i tecnològics que tenen al seu abast, i poder garantir els seus drets democràtics.
Però alhora també implica actualitzar els coneixements tecnològics de la ciutadania, ja sigui a través de l'organització d'activitats formatives convencionals o bé d'altres més experimentals com els laboratoris digitals.
És necessari integrar en totes les activitats i serveis digitals elements com el pensament crític, la cocreació, la participació ciutadana, etc. que permetin millorar i enfortir la comunitat.
Quin paper juguen les biblioteques a l'hora de reduir la bretxa digital?
Les biblioteques, pel seu component social i democràtic, són agents clau per a la inclusió digital i per la detecció de desigualtats. Les biblioteques contribueixen a reduir els tres tipus de bretxa digital: d'accés, d'ús i de qualitat d'ús. És a dir, tenir en compte les desigualtats en l'accés a recursos digitals a causa de diferències socioeconòmiques i manca d'infraestructura, la falta de competències digitals per utilitzar la tecnologia i la incapacitat d'aprofitar al màxim els recursos digitals.
Els programes que coordines des de la biblioteca van dirigits a un públic molt específic o tothom hi pot participar?
En l'àmbit de l'alfabetització informacional, disposem d'un catàleg de sessions adreçades als centres educatius i a la ciutadania en general que permeten adquirir habilitats relacionades amb la cerca d'informació i el préstec digital, i prevenir o reforçar aspectes com l'ús crític de la tecnologia, la desinformació, la privacitat a internet, etc.
En relació a la formació digital, les biblioteques de Granollers aposten per oferir un programa formatiu ampli estructurat en diverses línies, que permet arribar a diverses franges d'edat, nivells i col·lectius.
L'itinerari formatiu més bàsic permet iniciar-se en l'ús de l'ordinador i dispositius mòbils i s'adreça majoritàriament a persones grans i nouvingudes. A aquests cursos i tallers cal sumar-hi el nostre servei estrella: l'Aula Digital Oberta; un servei d'assessorament digital personalitzat que dona resposta a les necessitats digitals bàsiques de les persones en risc d'exclusió social, com per exemple la tramitació electrònica de prestacions.
En un segon nivell oferim tallers d'actualització digital per a joves i adults, que permeten acostar-se o aprofundir en temàtiques com la seguretat digital, la intel·ligència artificial, el disseny web i de continguts, etc.
I, en paral·lel, disposem d'una programació estable de laboratoris d'experimentació digital per a famílies, joves, adults, que apropen la ciutadania a l'electrònica, la robòtica i la programació. Enguany, el programa de Labs portàtils tecnològics també ens ha permès apropar la robòtica a col·lectius de l'entorn amb necessitats específiques.
Finalment, la Biblioteca Roca Umbert també és centre col·laborador ACTIC, oferint proves oficials i formació específica per a preparar-les.
Amb relació a aquest servei d'assessorament digital personalitzat que comentes, què implica per a la figura de facilitadora i per a la biblioteca?
Aquesta figura de facilitadora requereix desenvolupar la proactivitat i la capacitat d'adaptació per detectar noves necessitats, col·laboracions i recursos, i tenir una visió de comunitat i capacitat per generar solucions.
S'incorporen noves competències, tant tecnològiques com socials.
En l'àmbit tecnològic, la facilitadora digital ha de dominar els sistemes bàsics d'identificació digital tant locals com estatals, i estar familiaritzada amb els tràmits més sol·licitats, per poder acompanyar els usuaris i ajudar-los a comprendre l'entorn digital en què s'estan movent, així com tenir cura de les dades personals.
Pel que fa a les competències socials, és clau la capacitat de comunicació i empatia, ja que s'atenen persones de diferents edats, nacionalitats, rerefons culturals i graus d'immediatesa.
Aula Digital Oberta és un servei basat en un entorn segur i confiable per la ciutadania.
Existeix un treball en xarxa a les biblioteques pel que fa a la inclusió digital?
En l'àmbit de ciutat es treballa en xarxa, ja que el servei Aula Digital Oberta s'ofereix a les dues biblioteques de Granollers (biblioteca Can Pedrals i biblioteca Roca Umbert) i de forma coordinada amb els Serveis Socials i altres equipaments municipals d'atenció i acollida de la ciutadania, que detecten i deriven cap a les biblioteques les necessitats digitals de les persones en risc d'exclusió social.
Més enllà dels projectes existents a la Comunitat XBM com Univers Internet i Entre línies, que treballen aspectes crítics de la tecnologia, seria interessant poder interrelacionar les persones amb aquest perfil bibliotecari facilitador per poder compartir recursos i dinàmiques de treball.
Butlletí: Bibliosfera
Número de butlletí: #184 - setembre 2024
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Àrea de Cultura
Gerència de Serveis de Biblioteques
Comte d'Urgell, 187
08036 Barcelona
934 022 241
El Bibliosfera al web