Àrea de documentació
Objectius i metodologia
Guies d'interpretació
Guies d'interpretació
- Tots els serveis (2022)
- Abastament d'aigua
- Biblioteques
- Cementiris municipals
- Serveis culturals
- Escoles bressol
- Escoles de música
- Esports
- Enllumenat públic
- Espais escènics
- Fires locals
- Gestió de residus i neteja viària
- Mediació ciutadana
- Mercats municipals
- Museus Locals
- Oficines municipals d'informació al consumidor (OMIC)
- Oficines tècniques laborals (OTL)
- Policia local
- Seguretat alimentària
- Serveis socials
- Serveis locals d'ocupació
- Serveis d'igualtat
- Verd urbà
Quadre Indicadors
Quadre d'indicadors
Informes d'anàlisi de serveis municipals
Resultats anuals
Enquesta d'Avaluació del Projecte
Cercles de Comparació Intermunicipals
Els Cercles de Comparació Intermunicipals es configuren com un mètode de treball, amb periodicitat anual, en l'àmbit de la prestació i gestió dels serveis municipals, per a assolir els objectius següents:
- Mesurar, comparar i avaluar resultats, mitjançant uns indicadors comuns consensuats.
- Formar un grup de treball per intercanviar experiències.
- Impulsar la millora dels serveis.
Quines són les principals utilitats?
Els Cercles de Comparació Intermunicipal ajuden a:
- Fer un diagnòstic de la situació actual.
- Revisar i marcar objectius.
- Donar informació a l'hora de prendre decisions.
- Millorar els estàndards de qualitat dels serveis.
- Planificar i pressupostar serveis, així com a avaluar la implementació d'aquests.
Quins són els serveis analitzats?
Servei a les persones
Cultura
Comerç, salut pública i consum
Territori i sostenibilitat
Convivència i seguretat
A la pàgina web Indicadors de Gestió de Serveis Municipals, podreu trobar la Guia d'Interpretació dels indicadors emprats de cada un dels serveis analitzats.
A qui van adreçats els Cercles?
Als diferents responsables del servei municipal objecte d'anàlisi, que desenvolupen la seva tasca diària en ajuntaments majors de 10.000 habitants.
Actualment, el 95% dels municipis de més de 10.000 habitants de la província de Barcelona participen en almenys un Cercle (77 municipis, sobre un total de 81).
Quina és la metodologia dels Cercles?
La metodologia dels Cercles es desenvolupa per fases:
Disseny : consisteix en la definició de la missió i els objectius estratègics del servei a analitzar, així com l'establiment i definició dels indicadors (i de les dades necessàries per al seu càlcul) mitjançant el consens dels tècnics municipals responsables.
Els indicadors s'estructuren en un format similar al dels Quadres de Comandament Integral, amb quatre dimensions de meta (encàrrec polític, usuari-client, valors organitzatius i recursos humans, economia) que permeten estructurar i conèixer la realitat dels serveis públics locals que es presten als ciutadans.
Mesura : consisteix en la recollida de dades, i la validació conceptual i estadística d'aquestes.
Avaluació : consisteix en l'elaboració d'un anàlisi estratègic per a cada municipi en el què es destaquen els valors més significatius dels indicadors, identificant els punts forts i les oportunitats de millora a partir de la comparació entre municipis.
Millora : consisteix en l'anàlisi detallat o bé d'una oportunitat de millora per tal de cercar-ne les causes i identificar les accions per millorar en el futur, o bé d'un punt fort per tal d'identificar bones pràctiques. Aquest anàlisi es realitza en una jornada presencial de treball amb un grup de tècnics municipals, en què s'afavoreix la seva participació i intercanvi d'experiències a través de dinàmiques de grup.
Comunicació i Implementació : consisteix en la publicació d'un informe final que recull el treball realitzat i la seva comunicació en una jornada de cloenda. Un cop feta la comunicació, correspon a cada municipi portar a terme la seva acció de millora.
Quin és el paper de la Diputació de Barcelona?
La Diputació de Barcelona impulsa, organitza i dinamitza els Cercles de Comparació Intermunicipal, oferint als participants una metodologia d'aplicació pròpia rigorosa i sòlida basada en eines que fomenten la participació i la transferència de coneixement.
En aquest projecte participen per una banda l'equip tècnic del Servei de Programació que aporta coneixements econòmics i metodològics, i d'altra banda els membres del Servei de referència de la Diputació, que aporten els coneixements específics del servei que s'analitza. D'aquesta manera els tallers es beneficien dels coneixements i del treball transversal, entre diferents àrees o departaments de la Diputació.
Com es presenta la informació?
La informació és accessible online a través del Portal d'Informació Econòmica i de Serveis Locals (aplicatiu QVS_INFODADES), el qual permet de manera molt àgil i molt intuïtiva el seu tractament i visualització tant per la representativitat i solidesa de la informació, com per la usabilitat i facilitat de navegació en l'entorn d'aquesta eina de Business Intelligence. La única condició que tenen els ens locals per poder accedir-hi és participar en els Cercles de Comparació.