17/07/2024 11:20 h.
Desigualtats i discriminació en les relacions de consum
La informació és un dret fonamental de les persones consumidores
Una desigualtat en una relació de consum es produeix quan no es pot gaudir d’un producte o d'un servei en igualtat de condicions que la resta de persones.
El Codi de Consum de Catalunya fa una menció específica a la defensa dels drets de les persones amb diversitat funcional o intel·lectual. La norma estableix que aquests col·lectius han de tenir garantit l'accés adequat a la informació sobre els béns i serveis i el ple exercici i gaudi dels drets i les garanties recollits per la llei. Entre d’altres drets, és obligatori que els serveis d'atenció al client de les empreses utilitzin mitjans i suports que segueixin els principis d'accessibilitat universal.
Les normatives de consum ofereixen també una protecció diferencial en els casos de discriminació per raó de gènere. Igualment es protegeix especialment les persones grans, contra allò que s'anomena edadisme. També estan perseguides les pràctiques comercials i empresarials que facin qualsevol distinció, exclusió, restricció o preferència per raó de raça, color de pell, llinatge o origen nacional o ètnic, que tinguin per objecte menyscabar el reconeixement, el gaudi o l'exercici, en condicions d'igualtat, dels seus drets com a persones consumidores.
Incomplir qualsevol d'aquests aspectes és una infracció administrativa en matèria de protecció dels consumidors, d'acord amb l'article 331-6 del Codi de Consum de Catalunya. Per ampliar aquesta informació consulteu els següents materials: