26/07/2024 10:34 h.
Publicat el nou reglament que regula l'arbitratge de consum
Junta Arbitral de Consum Local
El Reial decret 713/2024, de 23 de juliol, aprova el Reglament que regula el sistema arbitral de consum i deroga el Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer. El nou Reglament té per objectiu adaptar-se a la legislació vigent nacional i de la Unió Europea.
La norma aprovada al mes de juliol introdueix canvis importants que poden afectar els serveis públics de consum:
- Objecte del Reglament: És la resolució extrajudicial de conflictes (nacionals o transfronterers) per part dels òrgans arbitrals, amb caràcter vinculant i executiu. La submissió a l’arbitratge és voluntària per les parts de la controvèrsia.
- Àmbit d’aplicació: En controvèrsies entre consumidors o usuaris i empresaris, sobre matèries de lliure disposició de les parts conforme dret. Ara bé, no podran ser objecte d’arbitratge de consum controvèrsies relacionades, entre d’altres, amb la mort, lesions o intoxicació.
- Formalització del conveni arbitral: Aquest ha d’expressar la voluntat de les parts de resoldre la controvèrsia derivada d’una relació de consum a través de l’arbitratge. Ha de constar per escrit i amb la signatura de les dues parts. S’introdueix la novetat del format electrònic quan una norma ho exigeixi.
- Adhesió al sistema arbitral de consum: Els empresaris es poden adherir al Sistema Arbitral de Consum, a través de formulari escrit i per mitjans electrònics. En aquesta s’ha d’indicar si s’opta perquè l’arbitratge decideixi per equitat, en dret o a l’elecció del consumidor. En cas de no especificar-se s’entendrà que es realitza per equitat.
- Principis de l’arbitratge de consum: És unidireccional i, per tant, només els consumidors i usuaris podran presentar la sol·licitud d’arbitratge. L’arbitratge s’ajusta als principis d’audiència, contradicció, igualtat de les parts i gratuïtat.Presentació de les sol·licituds d’arbitratge: La pot presentar tot consumidor i usuari que consideri que un empresari ha vulnerat els seus drets a qualsevol registre de la Junta Arbitral competent o aquells regulats a la Llei 39/2015.
- Contingut de la sol·licitud d’arbitratge:
- Nom, cognoms, domicili i nacionalitat del consumidor, DNI i, correu electrònic, si se’n disposa.
- Nom, cognoms o raó social, NIF i domicili de l’empresari reclamat.
- Descripció dels fets de la controvèrsia, pretensions i els seus fonaments i, la quantia.
- Reclamació prèvia a l’empresari o resposta d’aquesta.Copia del conveni arbitral.Les juntes arbitrals facilitaran models normalitzats.
Text íntegre (BOE 178, dimecres 24 de juliol de 2024)