Programa de mediació ciutadana
La mediació és un instrument per abordar el conflicte a través del diàleg, l’escolta i el respecte mutu, amb el suport de professionals de la mediació. Aquesta figura, amb formació especialitzada en la resolució de conflictes, acompanya les parts per a que puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra. D’aquesta manera, les persones participants troben solucions en què totes hi surten beneficiades i es reforcen les bases d’una convivència inclusiva com a element transformador de la societat.
La Diputació de Barcelona aposta per l’impuls de la mediació amb la creació d’un Programa específic que l’apropa a tota la població de la província a través dels Serveis locals de mediació ciutadana (SMC) i del Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) per als ens locals que no en disposen d’un de propi.
La Diputació promou i dona suport als ens locals per a la creació i consolidació de Serveis públics locals que treballen per afavorir la convivència oferint vies no adversarials de prevenció, gestió i resolució de conflictes que sorgeixen en el municipi, a través de la cultura del diàleg i la corresponsabilització del conjunt de la ciutadania.
El programa, iniciat a 2006, actualment compta amb a 43 ajuntaments i 4 consells comarcals que ofereixen el servei de mediació ciutadana amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Per a més informació dels diferents serveis al territori seguiu els enllaços dels ajuntaments i consells comarcals o bé a través del mapa de distribució al territori.
Abrera; Arenys de Munt; Alt Penedès (Consell comarcal); Anoia (Consell Comarcal); Badalona; Badia del Vallès; Barberà del Vallès; Berguedà (Consell Comarcal); Caldes de Montbui; Canovelles; Castelldefels; Cardedeu; Cerdanyola del Vallès; Cornellà de Llobregat; Esparreguera; Esplugues del Llobregat; Gavà; Granollers; Igualada; L'Hospitalet de Llobregat; Les Franqueses del Vallès; Malgrat de Mar; Manlleu; Manresa; Mataró; Mollet del Vallès; Montornès del Vallès; Olesa de Montserrat; Osona (Consell Comarcal); Prat de Llobregat (el); Rubí; Sabadell; Sant Adrià del Besòs; Sant Boi de Llobregat; Sant Celoni; Sant Cugat del Vallès; Sant Feliu de Llobregat; Sant Sadurní d'Anoia; Sant Pere de Ribes; Sant Vicenç dels Horts; Santa Coloma de Gramenet; Santa Perpètua de Mogoda; Sitges; Vic; Viladecans; Vilafranca del Penedès; Vilanova i la Geltrú;
El Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) és l’instrument de gestió alternativa de conflictes que la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels ens locals de la província que no disposen d’un servei propi de mediació. S’ofereix l’atenció d’un equip de professionals de la mediació que es desplacen a qualsevol ajuntament que ho requereixi per impulsar la resolució de conflictes de forma dialogada i apoderant a les parts implicades, però també per sensibilitzar, formar i capacitar els equips de govern, entitats i ciutadania en la resolució dialogada dels conflictes i la promoció d’una convivència inclusiva.
Des d’aquesta vessant més preventiva, el SIMC també ofereix sessions de difusió i sensibilització sobre el tractament dels conflictes i la cultura de la pau impartides pels mateixos mediadors i mediadores del SIMC. Aquestes sessions van adreçades tant a col·lectius determinats, com són professionals municipals i càrrecs electes, escoles, comunitats de veïns, associacions, així com a la població en general.
Procediment de la sol·licitud
El Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) es pot sol·licitar a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona al llarg de tot l'any seguint aquest enllaç. La ciutadania pot sol·licitar-lo, també, a través del seu ajuntament.
Un cop rebuda la petició, l'equip del Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) es posarà en contacte amb el/la professional de referència que consti a la sol·licitud, per tal d'iniciar el procés de mediació amb les persones implicades o bé la planificació conjunta de les accions de sensibilització a realitzar.
Els Cercles de Comparació Intermunicipals (CCI) són un instrument de suport a l'avaluació i millora de la prestació i la gestió dels serveis públics municipals, que dinamitza el Servei de Programació de l'Àrea d'Hisenda i Recursos Interns de la Diputació de Barcelona, conjuntament amb les àrees que treballen en els diversos àmbits d'anàlisi.
Els resultats poden servir per fer un diagnòstic dels serveis i conèixer quina és la seva situació actual, redefinir objectius, tenir informació completa i actualitzada a l'hora de prendre decisions, millorar els estàndards de qualitat dels serveis, i actuar com a punt de partida a l'hora de planificar i avaluar la implementació de les polítiques locals de mediació ciutadana.
Any rere any els diferents serveis de mediació aporten les dades necessàries per poder treballar i comparar resultats entre els ens locals participants. A banda de la recollida sistemàtica d'indicadors, el Cercle promociona a través dels seus tallers de millora anuals la interacció entre personal tècnic i un interessant intercanvi d'experiències locals en l'àmbit de la mediació.
Seguint els enllaços podreu veure els Quadres Resum d'Indicadors anuals del CCI
- Quadre resum d'indicadors 2022
- Quadre resum d'indicadors 2021
- Quadre resum d'indicadors 2020
- Quadre resum d'indicadors 2019
- Quadre resum d'indicadors 2018
- Quadre resum d'indicadors 2017
- Quadre resum d'indicadors 2016
- Quadre resum d'indicadors 2015
- Quadre resum d'indicadors 2014
- Quadre resum d'indicadors 2013
- Quadre resum d'indicadors 2012
- Quadre resum d'indicadors 2011
- Quadre resum d'indicadors 2010
Seguint els enllaços podreu veure els Informes Anuals del CCI:
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2022
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2021
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2020
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2019
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2018
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2017
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2016
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2015
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2014
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2013
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2012
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2011
- Informe final Cercle de Comparació de Serveis de Mediació Ciutadana 2010
Anualment es presenten els resultats del CCI de Serveis de Mediació Ciutadana en una jornada. Vegeu les diferents edicions seguint l'enllaç
Què és la mediació?
La mediació és una eina per abordar el conflicte mitjançant el diàleg, l’escolta i el respecte entre les parts. Un mediador o mediadora professional imparcial acompanya les parts en conflicte per tal que puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra part. La mediació es basa en entendre el conflicte com una oportunitat de canvi i de millora de la convivència per tal que les persones trobin solucions en què totes les parts hi surtin guanyant.
Què fa un mediador o mediadora?
És una figura imparcial i amb formació específica que té per objectiu generar un clima favorable en què les parts es comuniquin d’una forma positiva, es respectin i es trobin en igualtat de condicions. D’aquesta manera, les parts poden treballar conjuntament per trobar per elles mateixes solucions justes, viables i duradores. En cap cas el mediador té poder de decisió sobre la resolució del cas, com és el cas dels jutges o els àrbitres.
Què he de fer per demanar una mediació?
Els ciutadans de la província que vulguin sol·licitar una mediació per abordar conflictes de convivència s’han de posar en contacte amb el seu ajuntament.
Si l’ajuntament té servei de mediació propi, aquest atendrà el cas. Si no en té, l’ajuntament es posarà en contacte amb el Servei de Convivència, Diversitat de la Diputació de Barcelona per sol•licitar el suport del Servei itinerant de mediació ciutadana o bé amb el seu Consell Comarcal en cas que tingui servei de mediació ciutadana propi.
La mediació municipal té algun cost per als usuaris?
No, la mediació en conflictes de convivència que es du a terme en els serveis de mediació dels ajuntaments o mitjançant el Servei itinerant de mediació de la Diputació de Barcelona no té cap cost per a les persones que la sol•liciten.
Què fa la Diputació per la mediació?
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Convivència, Diversitat i Cicle de Vida, treballa per fer accessible la mediació en conflictes de convivència, de forma gratuïta a tots els ciutadans de la província de Barcelona.
Quines línies d'actuació té el programa de mediació de la Diputació?
El programa de mediació s’estructura en 2 línies:
Una línia de suport econòmic i tècnic als ajuntaments que vulguin crear o tinguin un servei de mediació ciutadana.
Una segona línia en què s’ofereix un servei de mediació itinerant per als ens locals que no tinguin servei de mediació propi.
Alhora, a nivell tècnic, la Diputació genera espais de reflexió ,coneixement i interrelació entre els Serveis de Mediació, així com materials i publicacions sobre temes d’interès compartit i organitza accions formatives.
Constantment estem en comunicació amb els Serveis de Mediació, la qual cosa ens permet conèixer en tot moment quines són les seves necessitats i idear accions que els puguin ser d’utilitat.
Des de quan la Diputació de Barcelona té un programa de mediació?
L’any 2006 la Diputació de Barcelona va crear el Programa de mediació ciutadana per donar suport econòmic i tècnic als ens locals per a la creació i manteniment de serveis de mediació propis. L’any 2014 es va crear el Servei itinerant de mediació ciutadana.
Quins tipus de conflictes s’atenen des dels Serveis de mediació municipals i des del Servei itinerant?
Els principals conflictes que arriben tant als Serveis de mediació municipals com al Servei itinerant són conflictes de convivència en l’àmbit veïnal, com per exemple els sorolls provocats pels propis veïns, els seus animals domèstics o aparells electrodomèstics; l’ús i neteja dels espais comuns, males olors, gestió de les comunitats de veïns i dificultats de relació i comunicació en general.
També s’atenen conflictes de convivència en l’ús de l’espai públic, tant en places i carrers com en equipaments municipals; conflictes en l’àmbit associatiu, conflictes d’interessos entre veïns i propietaris i/o usuaris de bars, restaurants, comerços, tallers...en alguns casos es treballa en l’àmbit escolar, com els conflictes entre famílies d’un centre escolar. En l’àmbit familiar, s’atenen casos de discrepàncies intergeneracionals i per la cura de persones dependents.
A part de l’abordatge de casos, quines altres tasques fan els Serveis de mediació?
Els Serveis de mediació realitzen una important tasca proactiva/preventiva mitjançant la difusió i sensibilització de la cultura del diàleg i de la pau en l’àmbit educatiu, en l’associacionisme i a la ciutadania en general.
També la integració de la mediació en la pròpia organització municipal. En molts ajuntaments, els mediadors municipals formen part d’equips multidisciplinars encarregats de l’abordatge de conflictes de convivència que afecten a col·lectius grans, com per exemple, usuaris de places i d’equipaments públics