Noves Oportunitats Educatives- NOE 4.10
El projecte NOE ha evolucionat, a partir d’un pilot amb vuit ens locals i un cicle de seminaris iniciats el 2020, cap a impulsar iniciatives de cocreació amb el món local, amb l'objectiu de promoure el Sistema Local d’Orientació i Acompanyament a la Trajectòria Educativa (SLOATE) i oferir nous recursos als ens locals, treballant amb les famílies i els recursos de la comunitat.
Centrant-se en joves en risc d'abandonament escolar o que ja han abandonat els estudis, el NOE promou la continuïtat cap a l'educació postobligatòria, acompanyant totes les transicions educatives. Aquesta tasca es desenvolupa en col·laboració amb l'Àrea d’Educació i l’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i comunitat.
El projecte NOE 4.10 és el fruit d’un recorregut fet des de finals dels anys ’90 de la mà dels ajuntaments, amb l’aparició del fracàs escolar en les agendes públiques i la posada en marxa de polítiques d’acompanyament a l’escolaritat i de serveis municipals per la millora de la transició escola – treball.
Un recorregut que a partir del 2010, en un context marcat per l’agenda europea de lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP), es formalitza amb l’aprovació l’any 2014 d’un Pla d’Orientació de suport a les Transicions Educatives. Un Pla que proposava una estratègia integral per donar suport a l’actuació municipal en la promoció de serveis i recursos d’orientació que afavorissin una millor transició dels i les joves cap els estudis post obligatoris, i d’aquesta manera contribuir a reduir les altes taxes d’AEP a la demarcació de Barcelona.
Un pla que s’inseria en esquema de treball amb espais de concertació al territori i que a banda oferia als ajuntaments un seguit de projectes i recursos d’orientació finalistes: de suport a les fires i jornades d’orientació al territori, d’orientació a les famílies d’alumnes de 4t d’ESO (Maleta de les Famílies), de suport a l’orientació dels i les joves que es preparaven per les proves d’accés a l’FP a les Escoles Municipals de Persones Adultes (Full de Ruta) i als i les joves estudiants de Programes de Formació i Inserció (Joves en Transició).
En aquest marc, fruit de la participació en el projecte europeu “Guiding Cities”, la Diputació de Barcelona conceptualitza l’any 2017, amb la participació dels ajuntaments, un model i uns paràmetres de ciutat orientadora que promouen l’articulació de tots els agents, serveis i recursos d’orientació existents en un context local per acompanyar la ciutadania en les seves trajectòries educatives al llarg de la vida.
Com treballem
Aneu directament a:
Projecte Transformador: Noves Oportunitats Educatives 4.10. Per lluitar contra l’abandonament escolar prematur. Document d'impacte de projecte 9/3/2023