Patis Coeducatius. Guia per a la transformació feminista dels espais educatius.
- Format:
- Guia
- Població a la qual s'adreça:
- Administracions locals, associacions ciutadanes, infants i adolescents
- Objectiu:
-
Aquesta guia s'adreça a totes les persones que estiguin interessades a posar una mirada feminista al pati del col·legi per treballar des d'aquest espai en la transformació coeducativa de l'escola i dels espais educatius.
És una proposta metodològica per al canvi i la reflexió, que ofereix eines per realitzar aquesta transformació de forma comunitària.
- Metodologia:
-
En primer lloc s'involucra tota la comunitat educativa per iniciar un procés de presa de consciència del pati com a espai i temps educatiu en el qual sovint es reprodueixen els mandats de gènere, tant en el disseny com en l'ús i en les relacions que es generen.
Després s'observa, analitza i reflexiona sobre les relacions i l'ús del pati de col·legi des d'una perspectiva de gènere interseccional, usant tècniques com l'observació, qüestionaris a l'alumnat o el mapatge experiencial.
En tercer lloc, es decideix de forma conjunta com donar resposta a les necessitats identificades en la fase de diagnòstic, definint accions i transformacions concretes.
Es realitza un seguiment de tot el procés de transformació, incloent-hi una avaluació inicial i final.
- Oportunitats i limitacions:
-
La guia aborda la totalitat del procés: des de la concepció fins a l’ avaluació i seguiment un cop realitzada la transformació.
Permet el tractament d'una qüestió tan transversal com el feminisme en els espais educatius comptant amb tots els actors que formen part de la comunitat educativa (professorat, alumnat, famílies...).
S'aborda tant la dimensió física com la funcional i la social.
Es tracta d'un "aprenentatge per experiència", per la qual cosa l'avaluació prèvia i post-intervenció resulta fonamental de cara a extreure dades rellevants de la seva efectivitat.
- Indicadors:
-
Nombre d'infants que hi ha al pati escolar. Elements que posseeix el pati (ex. gronxadors, cistelles, etc.). Nivell d'implicació del professorat en les activitats del pati. Nivell de segregació espacial per gènere. Tipus i nombre de conflictes que es donen al pati escolar. Es compta amb espais de tranquil·litat i intimitat?
- Temàtica:
- Equipaments i serveis Cohesió i capital social
- Vincle amb la salut:
- Social
- Escala de l'àmbit d'estudi:
- Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat
- Fase d'aplicació:
- Diagnosi i pre-projecte Implementació Monitoratge i avaluació
- Enfocament metodològic:
- Observació Qualitatiu / Participatiu Qüestionari