El SIDH és un servei gratuït d’informació, assessorament i intermediació amb les entitats financeres per a persones o famílies que tenen problemes per afrontar els deutes hipotecaris del seu habitatge principal.
La Diputació de Barcelona, a través del Servei d'Acció Social i l'Oficina d'Habitatge, impulsa aquest servei de manera concertada amb el Servei Ofideute de la Generalitat de Catalunya, els Ajuntaments, els Consells Comarcals i els Col·legis d’Advocats de la demarcació de Barcelona.
En síntesi, el SIDH és un servei:
- D’acompanyament a la persona usuària.
- De resolució extrajudicial de conflictes. No actua davant els Jutjats.
- Públic i gratuït. Sense cap cost per les persones usuàries.
- De proximitat. El servei es presta des dels 41 punts d’atenció habilitats a la demarcació.
- Especialitzat. Ofereix informació i assessorament especialitzats a càrrec d’advocats seleccionats pels diferents col·legis de la demarcació i, intermediació per part dels mediadors del servei Ofideute de l’AHC.
- Integral i transversal per la col.laboració dels diferents serveis, ens i organismes necessaris per a la resolució de la situació.
Els ambits d'atenció ciutadania que s'ofereixen són:
- Intermediació hipotecària. Persones propietàries que es trobin en dificultats per pagar el préstec o crèdit hipotecari del seu habitatge o, fiadors de préstecs amb garantia hipotecària que - per impagament - estiguin en risc de perdre el seu habitatge principal.
- Mediació en consum. Persones consumidores per reclamació de clàusules abusives o demanda de mediació prèvia a inici d'un procediment d'execució.
- Mediació en lloguer. Persones amb risc de perdre l'habitatge habitual de lloguer on l'arrendador sigui una entitat financera o que aquesta s'hagi adjudicat en subhasta l'habitatge llogat.
El suport que presta l'Oficina d'Habitatge
Fitxa de Catàleg de Serveis 2024
Vídeo de presentació del SIDH
En el següent vídeo podreu conèixer el funcionament del Servei d'Intermediació en Deutes de l'habitatge (SIDH).
El suport que presta l'Oficina d'Habitatge
L’Oficina d’Habitatge dona suport continuat als ens locals prestadors del servei a través dels següents instruments:
- Suport econòmic a través d’un Fons de prestació anual. Característiques principals:
- Fons dirigit al finançament de serveis i estructures de gestió local que compleixin uns determinats requisits: tinença de punt d’atenció del SIDH a la demarcació de Barcelona.
- Atorgament per concessió directa.
- Simplicitat en la tramitació (no requereix de sol·licitud ni aprovació: acceptació tàcita, per silenci administratiu.
- Distribució per criteris objectius i unívocs que estiguin relacionats amb el SIDH i la seva gestió.
- Suport tècnic: l’Oficina treballa com a back office dels ens locals, atenent dubtes del personal tècnic, convocant reunions de seguiment, i avaluant-ne el funcionament. També programa sessions de treball pels municipis acollidors.
- Coordinació de la xarxa SIDH: dinamització de la xarxa per mitjà de jornades periòdiques de transferibilitat i intercanvi d’experiències/coneixement.
- Formació especialitzada per al personal assignat pels ens locals acollidors del punt SIDH. Es forma al nou personal sobre els procediments i la resolució extrajudicial de conflictes.
- Accés i formació de les eines informàtiques de gestió necessàries per a la prestació d'aquest servei: gestor d’expedients, bústia electrònica de comunicació i tinença de grup de treball a la Comunitat d'Habitatge de la XSLH.
- Comunicació i difusió d’informació d’interès a través de la Comunitat d’Habitatge de la XSLH.
Mapa dels punts d'atenció SIDH
Des de novembre de 2012, amb l’inici d’una prova pilot a la comarca de l’Anoia, el SIDH s’ha desplegat per tot el territori de la demarcació de Barcelona fins a consolidar una xarxa de 41 punts que donen cobertura a tot el territori de la demarcació.
El SIDH en dades
Des del 2012, fins al primer trimestre del 2018, s’han gestionat 5.919 expedients, dels quals se n’han tancat 5.102 i, d’aquests, més de la meitat han estat intermediacions tancades amb propostes acceptades.
Avaluació
En el marc de la política d’avaluació de polítiques públiques de Diputació de Barcelona –gestionada des del Servei de Planificació i Avaluació- l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) ha realitzat una avaluació de la implantació del Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH).
L’objectiu d’aquest informe és conèixer quina és la cobertura de la població objectiu del servei, comparar-la amb allò previst en la fase de disseny del SIDH, així com detectar bones pràctiques i àrees de millora.
Dintre de les bones pràctiques del servei (punts forts) l’informe fa especial esment a l’assessorament i la mediació del servei, que permeten a les persones usuàries disposar d’un interlocutor expert amb les entitats financeres. Tanmateix, també apunta que els resultats del treball del SIDH es veuen condicionats pel moment en que la ciutadania s’adreça al servei: a un estadi més avançat del problema, major dificultat per aconseguir acords i major limitació dels mateixos.
Com recomanacions o àrees de millora l’informe apunta a la necessitat d’implementar accions per fer conèixer l’existència del SIDH a totes les persones susceptibles de ser-ne usuàries, d’establir/millorar els protocols que permetin un accés al servei en fases iniciàtiques i, de combinar el SIDH amb altres polítiques complementàries per resoldre els problemes de la ciutadania, problemes polièdrics dels quals l’habitatge només és una cara.
El document final d’aquesta avaluació està a l’abast de tothom al portal de Transparència d’aquesta corporació. Es pot accedir directament al document prement sobre el següent enllaç.