Els eixos de les polítiques públiques de les àrees corporatives
El PAM 2020-2023 defineix nou eixos bàsics de les polítiques públiques de les àrees corporatives de la Diputació de Barcelona. Són les línies mestres que orienten el treball d'aquestes àrees en el procés de desenvolupament de el Pla, així com de la resta d'estratègies i polítiques corporatives que impulsin.
A continuació oferim una explicació sintètica de les principals polítiques públiques del Pla que impulsa cadascuna de les nou àrees corporatives de la Diputació de Barcelona.
Per a l'Àrea de Presidència és prioritari renovar el discurs municipalista perquè sigui més ambiciós. També es treballa intensament per vertebrar una xarxa de municipis i consells comarcals forta i cohesionada a través d'un nou model de cooperació local i de noves iniciatives de bon govern corporatiu i d'integritat institucional.
La corporació vol assumir un paper clau en la representació dels municipis de la demarcació en tots els àmbits i esferes de decisió que siguin rellevants. L'Agenda 2030 i els ODS legitimen aquesta reivindicació, ja que ofereixen una oportunitat única per connectar els grans reptes globals de la humanitat amb la imprescindible apropiació comunitària que ens ha de permetre avançar cap a un desenvolupament sostenible a les circumstàncies actuals.
La Generalitat, l'Estat i la Unió Europea han de donar un nou impuls al municipalisme i a les polítiques de proximitat. Així mateix, cal reforçar la dimensió europeista d'aquest nou impuls municipalista integrant dins de la corporació i els governs locals les grans estratègies de la Unió Europea i la seva dimensió global mitjançant una cooperació descentralitzada que estimuli la localització de l'Agenda 2030 als governs locals de els països en vies de desenvolupament.
A més d'aquestes mesures, la corporació avançarà en la consolidació de la seva plantilla, està impulsant el nou Pla d'igualtat de gènere i està assentant les bases per adaptar la gestió de les persones als requeriments d'una administració plenament digitalitzada, que li permeti teletreballar amb garanties i en les millors condicions.
En aquest sentit, el Protocol intern per garantir la prestació dels serveis i de les activitats que li són pròpies en el procés de desconfinament provocat per la COVID-19 ha constituït el punt d'inici del full de ruta que ha de garantir l'eficiència interna en la gestió i maximitzar el valor públic que la Diputació aporta als ajuntaments i consells comarcals, en definitiva, a la ciutadania.
Així mateix, els municipis de la demarcació seguiran disposant de línies consolidades d'assistència financera com són el Programa de crèdit local i la caixa de crèdit, sense descartar que es puguin emprendre altres mesures en aquest àmbit.
Aquesta Àrea té un paper central en la modernització de les estructures de gestió dels municipis, els consells comarcals i la Diputació mateixa en termes de formació, tecnologia i sistemes d'informació i tramitació electrònica i organització.
D'acord amb el pla, està obrint nous espais de participació i treball en xarxa per concretar línies efectives de cooperació que millorin la gestió, així com implantar mesures econòmiques i tècniques perquè els governs locals tinguin garantits els aspectes metodològics i procedimentals que els permetin funcionar de manera totalment digital.
El pla aposta també per la transparència. S'està treballant per assegurar la qualitat de la informació que apareix en els portals de transparència locals i, en particular, al Portal de transparència de la Diputació, i que la ciutadania la pugui reutilitzar.
Finalment, una de les línies principals de la transformació digital és establir la base tecnològica per implantar el paradigma del teletreball i del treball col·laboratiu.
Es continuarà donant suport a les polítiques municipals que vetllin per la qualitat dels espais urbans consolidats i de el sòl no urbanitzable, en especial que mitiguin l'aparició d'hàbitats urbans segregats i evitin la gentrificació, l'especulació, l'envelliment de parc residencial i la proliferació d’infrahabitatges.
També caldrà seguir enfortint la capacitat dels governs locals per garantir el dret a un habitatge digne i adequat per a tots i per a millorar la qualitat i quantitat d'habitatge assequible, mitjançant el suport tècnic, jurídic i econòmic als ens locals, l'articulació de xarxes de cooperació interadministrativa i la millora de la governança amb altres agents i institucions.
Així mateix, es vol multiplicar els equipaments energèticament sostenibles i socialment integradors, a més d'actuar sobre l'espai públic per millorar la salut de la població.
Les infraestructures urbanes han de ser ambientalment sostenibles i les infraestructures de dades geogràfiques, inclusives i accessibles. Així mateix, caldrà posar en valor el patrimoni arquitectònic local, com una via per aprofitar els recursos endògens i no deslocalitzables a el servei del desenvolupament local.
Destaquem l'aprovació en aquest mandat del Pla zonal de la xarxa de carreteres titularitat de la corporació, el primer d'aquestes característiques i d'aquest abast que impulsa la Diputació en més de vuitanta anys. A més, l'Àrea treballa per aprofitar les carreteres per a la mobilitat sostenible no motoritzada i perquè la fibra òptica arribi a tots els municipis.
Finalment, l'Àrea també seguirà donant suport als pobles i ciutats perquè preservin la biodiversitat i previnguin l'impacte ambiental de les activitats urbanes sobre els espais naturals i rurals.
L'objectiu principal de l'Àrea d'Acció Climàtica en aquest mandat és desplegar una acció de govern transformadora des del vessant ambiental, promovent una estratègia de mitigació i adaptació al canvi climàtic i de promoció de l'energia sostenible a la Diputació i els ens locals de la demarcació, líder a tot Europa.
Aquesta iniciativa ha d'anar acompanyada de mesures locals intensives per assolir els objectius de la primera Cimera de la Qualitat de l'Aire a la conurbació de Barcelona, en el marc dels plans de mitigació i adaptació al canvi climàtic que han impulsat els governs locals de la demarcació i que, en aquest mandat, s'estendran a la Diputació mateixa.
En l'àmbit de les energies netes, la corporació està duent a terme una important acció inversora per fomentar la transició energètica en infraestructures, empreses i teixit social, orientada a promoure la producció local d'energia renovable i, en particular, als incentivar- seu ús en aplicacions tèrmiques en edificis i equipaments municipals.
Cal modernitzar sectors econòmics tradicionals, explorant nous models més sostenibles, aprofitant el potencial urbà que té la demarcació i valorant les oportunitats que obre la transformació digital i la transició energètica.
En l'àmbit de la feina, la Diputació aposta de manera clara per l'ocupació de qualitat, la reducció de la bretxa digital i la inserció dels col·lectius més vulnerables.
En l'àmbit de l'empresa haurà transformar la base productiva per fer-la més competitiva gràcies a el suport que dispensin els ens locals en les empreses i les persones emprenedores.
En l'àmbit de les estratègies, el pla preveu l'acompanyament dels governs locals en l'impuls a el desenvolupament econòmic sostenible, el foment de la innovació econòmica i les noves economies, així com en la presa de decisions vinculades amb el desenvolupament econòmic.
En l'àmbit del turisme, la corporació seguirà fomentant el turisme sostenible i responsable, donant suport a la gestió turística local i comarcal, impulsant la destinació Barcelona i dinamitzant el sector turístic de la província per millorar l'oferta.
Finalment, l'Àrea continuarà fomentant el comerç de proximitat i els mercats. L'objectiu és consolidar una línia d'actuació basada en principis de sostenibilitat, proximitat, compromís mediambiental i social, que aposti per un model de comerç, de serveis i de mercats municipals capaç d'afrontar els nous reptes de consum i de respondre a les necessitats de creixement productiu dels nostres municipis.
L'Àrea de Cultura treballa per promoure l'accés de tota la ciutadania a l'oferta cultural dels municipis de la província, amb iniciatives que atreguin nous públics i ampliïn les activitats que s'ofereixen a les xarxes culturals locals (en particular, en teatres i museus) , per tal d'avançar en la concepció de la cultura com una eina de transformació social.
D'altra banda, també es continuarà aprofundint en el canvi de model que viuen les biblioteques. Serà necessari adaptar el seu paper més tradicional d'espais de foment de la lectura en una societat cada vegada més digitalitzada, per convertir-les en espais d'aprenentatge al llarg de la vida i promoure el seu paper de garants de l'accés igualitari a la cultura, la creativitat i l'experimentació.
En el context actual, la Xarxa de Biblioteques Municipals ha d'aprofitar més que mai la seva capil·laritat en el territori per esdevenir un punt de trobada física i virtual proper a la ciutadania. Per aquesta raó, el pla també preveu que les biblioteques siguin agents actius en el foment de l'esperit crític, l'enfortiment de la comunitat i l'impuls de noves formes de producció de coneixement basades en la creació d'entorns col·laboratius oberts a la ciutadania i, al mateix temps, que introdueixin els avenços tecnològics que es produeixin en l'àmbit cultural.
Aquesta Àrea està donant un nou impuls a les polítiques educatives de proximitat, atorgant especial èmfasi en aquells aspectes que més activament podin contribuir a la inclusió social i atenent prioritàriament la població juvenil i als col·lectius desfavorits.
L’Àrea continuarà renovant el compromís educatiu del municipalisme, que avui passa per proporcionar als municipis recursos per al funcionament, la gestió i la sostenibilitat dels centres educatius municipals, així com per anar desenvolupant el model de l'associació internacional de ciutats educadores , en què l'entorn és espai de trobada, recurs i agent transformador vegada. plantegem una transició socioecològica que cada poble i ciutat de la província és converteixi en un agent educador. en aquest sentit, des dels projectes educatius de ciutat, passant pèls plans locals i altres iniciatives, fins al projecte d’educació a temps complet, tot haurà de treballar per assegurar l'equitat i la igualtat d'oportunitats de l'alumnat.
D'altra banda, s'haurà de consolidar la xarxa d'Equipaments esportius de titularitat municipal. En aquest mandat es treballarà especialment per potenciar l'esport com una eina d'inclusió social i comunitària.
A l'àmbit de la joventut, s'haurà de facilitar la planificació i el desenvolupament de polítiques locals de joventut, transformar a els Equipaments juvenils perquè siguin l espais Impulsors d'aquestes polítiques i promoure Estratègies col·laboratives que integrin l'Associacionisme juvenil, per tal de fomentar l'apoderament de la gent jove i la seva capacitat per desplegar els seus projectes vitals amb autonomia i seguretat.
L'actuació d'aquesta Àrea se centra a garantir la salut pública, el benestar, l'autonomia personal, l'atenció en situacions de necessitat, així com la inclusió i la promoció socials, ja vetllar perquè els municipis siguin espais d'igualtat, de garantia de drets i d'oportunitats, respectuosos amb la diferència i lliures de discriminació.
El Pla preveu dedicar una atenció especial als col·lectius més afectats tant per la crisi econòmica dels últims anys com pels efectes de la COVID-19: la gent gran, les persones adolescents o els nens i les seves famílies, entre d'altres. Es revisarà el model d'atenció a la gent gran per prioritzar que puguin viure en el domicili tant de temps com sigui possible; es promourà la igualtat d'oportunitats en la infància i l'adolescència; es garantiran drets bàsics com l'alimentació, l'habitatge o els subministraments bàsics; impulsaran programes de lluita contra la pobresa i per la inclusió social, i se seguirà oferint suport i acompanyament als dispositius municipals d'acollida de persones migrades.
També resulta prioritari treballar per uns municipis acollidors, interculturals, accessibles, respectuosos amb la diferència, cohesionats i corresponsables, que promoguin la convivència i l'acció comunitària des dels espais de proximitat.
La Diputació referma el seu compromís amb les polítiques d'igualtat i no discriminació i abordarà de manera directa la feminització de la pobresa, intensificada com a fenomen estructural per la crisi de la COVID-19. Així mateix també està impulsant les polítiques de no discriminació per l'orientació sexual de les persones, mitjançant el programa LGTBI.
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.