27/03/2025 12:26 h.

La Diputació de Barcelona aprova un increment de 22M€ del seu pressupost per al 2025, per adaptar-lo a les necessitats i realitats dels municipis de la província

Comparteix

Aquest mes de març també s’ha aprovat l’increment de la quantia de diversos recursos econòmics inclosos en la convocatòria del Catàleg 2025, per un import total de 5,4 M€, i la inclusió de nous recursos en la convocatòria, així com el Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals per a l’any 2025

El Ple de març de la Diputació de Barcelona, s’ha celebrat aquest matí des del paranimf de l’Escola Industrial, ha començat amb l’aprovació de l’increment del seu pressupost en un import total de 22.069.662,31 milions d’euros, l’actualització del Pla d’Inversions de 2025 i la modificació de les bases d’execució del pressupost de la corporació de l’exercici 2025, amb l’abstenció del Grup del PP i l’únic vot en contra del Grup de VOX.

El Pressupost General de la Diputació de Barcelona per al 2025 es va aprovar a la sessió plenària del passat mes de novembre per un import total de 1.308,59 M€, xifra que ja suposava un increment del 5,21% respecte a l’any anterior. Un pressupost incrementalista i amb una clara vocació municipalista pensat per vertebrar una xarxa de governs locals més sostenible i innovadora que ajudi a contribuir a la resiliència de la província, fent possible polítiques públiques adreçades als 311 municipis i la seva ciutadania. Orientat a la consecució i a l’expansió dels objectius estratègics definits en el Pla d’Actuació de Mandat 2024-2027 (PAM), aprovat pel Ple de la Diputació del passat mes de juliol, es destina un 82,3% del full de ruta financer de la Corporació a l’assistència directa als governs locals.

El projecte de pressupost per al 2025 es vertebra en cinc grans àmbits: serveis públics bàsics, promoció i protecció social, millora de la qualitat de vida, afavorir la competitivitat i el creixement econòmic i actuacions de caràcter general dirigides als governs locals.

La proposta de modificar el pressupost de la Corporació pel 2025 neix davant la necessitat de finançar despeses específiques i determinades i la impossibilitat d’ajornar-les a l’exercici següent. La modificació del crèdit es tramitarà mitjançant crèdits extraordinaris, suplements de crèdit i transferències de crèdit.

Un cop més, la Diputació de Barcelona referma el seu compromís amb el món local de la província, adaptant-se a les necessitats municipals i a les realitats del país, tot donant resposta a la definició d’una agenda territorial que assenyala els grans reptes del present i del futur en termes de sostenibilitat, equitat territorial i cohesió social.

La modificació del pressupost afecta, conseqüentment i directament, al Pla d’Inversions de la Diputació de Barcelona d'aquest any, ja que caldrà afegir les aplicacions proposades en aquesta modificació de crèdit, sense alterar el compliment dels objectius emmarcats dins l’estratègia de la corporació per a l’any 2025. Al Pla d’Inversions, també aprovat en data 28 de novembre de 2024 com a document annex als Pressupostos Generals per a l’exercici 2025, es relacionen les inversions a dur a terme durant l’exercici pressupostari.

Seguidament, el Ple ha aprovat, amb l’únic vot en contra de VOX, l’increment de la quantia de diversos recursos econòmics inclosos en el Catàleg 2025 del Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals 2024-2027, relativa als recursos inclosos en el Catàleg de serveis 2024-2027, per un import total de 5.366.999,63 milions d’euros, i la inclusió de nous recursos en la convocatòria, per un import total de 650.000 euros.

El Catàleg esdevé l'únic instrument que comprèn l’oferta que la Diputació de Barcelona posa a disposició dels governs locals de la província i és una de les tres principals branques que integren el Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals. És, doncs, una de les eines més importants de cooperació i concertació entre la Diputació i els ajuntaments i es configura com un inventari integral de recursos per als anys 2024-2027, per tal de facilitar la planificació dels governs locals. Tot i aquesta vocació d’estabilitat, també és un instrument flexible que permet actualitzacions amb la finalitat de garantir tant la qualitat dels serveis i de les activitats prestades com l’adequació de l’oferta a les necessitats canviants del territori.

Així doncs, l’objectiu d’aquest catàleg de mandat és promoure la prestació dels serveis i les competències locals de manera qualitativa i equivalent a tot el territori, mitjançant línies de suport adaptades a les capacitats, la gestió, les expectatives i les necessitats dels governs locals de la província.

El Ple de la Diputació de Barcelona del 28 de novembre de 2024 va aprovar la convocatòria del Catàleg 2025, amb un total de 293 recursos que suposen la compactació del 14% de l’oferta global respecte el 2024.

La quantia inicial dels recursos econòmics de la convocatòria del Catàleg 2025 es va fixar en 210.078.906,51€ distribuïts en les anualitats 2025, 2026 i 2027, a raó de 126.061.542, 63.806.959 i 20.210.405 milions d’euros respectivament. Ara, i d’acord amb l’increment de 5.366.999,63 milions d'euros que ha aprovat el Ple d’aquest migdia, 366.999,63€ d'aquest increment correspon a l’any 2025, 2 milions d’euros a l’any 2026 i 3 milions d’euros a l’any 2027, respectivament.

D’aquest import total, 294.999,63€ són ajuts econòmics en règim de concurrència competitiva, 72.000€ en són en règim de concessió directa amb concurrència, i els 5 milions d’euros restants es concedeixen com a fons de prestació.

D’altra banda, el Ple també ha aprovat, amb l’únic vot en contra del Grup de VOX, la inclusió de nous recursos en la convocatòria del Catàleg 2025 per un import total de 650.000 euros.

D’altra banda, la Junta de Govern celebrada el passat dia 13 va aprovar la realització del Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals (PVI) per a l’any 2025, una iniciativa que la Diputació de Barcelona desenvolupa cada any en col·laboració amb els ajuntaments i les agrupacions de defensa forestal. El Pla forma part del Programa de suport als municipis en la prevenció dels incendis forestals, que té com a finalitat principal evitar-los i limitar-ne els seus efectes. Aquesta Pla té caràcter genèric i s’executa a partir de programes tècnics anuals i, actualment, presta servei a 275 municipis i 615.232 hectàrees forestals vulnerables.

El PVI és el programa de prevenció d’incendis que impacta més directament sobre els usuaris del medi natural, atès que, a partir de tasques de conscienciació, dissuasió davant de negligències, detecció d’incidències, revisió de l’estat de les infraestructures i vigilància efectuades durant el període estival, combina tres aspectes fonamentals per a l’anticipació i la prevenció activa dels incendis forestals: la pedagogia, la vigilància i la revisió d’infraestructures.

Els objectius del PVI són: reduir el nombre d’incendis mitjançant la presència activa al territori, treballant per a la sensibilització, la detecció de punts de risc d’incendi forestal i la dissuasió de conductes imprudents; minimitzar els efectes dels incendis realitzant tasques de vigilància per a la detecció ràpida i l’avís immediat als mitjans d’extinció; i assistir tècnicament l’ajuntament i els mitjans actuants en la gestió de l’emergència d’incendi forestal, facilitant la informació sobre l’estat de les infraestructures de prevenció a la zona, donant suport a l’activació dels plans d’emergències i assessorant sobre les mesures d’emergència i per a la restauració de la zona afectada que la Diputació de Barcelona posa a la seva disposició.

Per tal d’assolir aquests objectius, la Diputació de Barcelona sensibilitza, informa i fomenta la participació de la societat en la prevenció dels incendis forestals i cobreix el màxim de territori forestal a través d’una vigilància mòbil, present i activa en les zones de més risc.

Finalment, la Junta de Govern celebrada aquest matí ha aprovat diversos fons de prestació, en el marc del Catàleg 2025, amb un import total de 3.260.030 milions d’euros: “Impuls de la gestió digital i el govern obert municipal a través de les comarques”, adreçat als Consells Comarcals; “Gestió de l’Agenda Urbana Local”, “Suport als Serveis Locals d’Habitatge” i “Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH)”.