22/10/2024 13:01 h.
Plans locals d'activitats educatives fora de l'escola: una eina per garantir l’equitat per a infants i joves
Les experiències educatives que un infant o jove viu durant la vida són determinants per a les seves oportunitats futures. Els ajuntaments, com a institucions properes, tenen un paper clau a liderar polítiques que interconnectin l'oferta d'activitats educatives, esportives i culturals que ofereixen les associacions de famílies i alumnes, les entitats i associacions esportives i culturals o les entitats de lleure.
En aquest context, la Diputació de Barcelona, dins el marc d’educació a temps complet, impulsa els plans locals d'activitats educatives fora de l'escola, amb l’objectiu de garantir-hi el dret a l'educació i la igualtat d'oportunitats des de l'equitat i la inclusió. Aquests plans es desenvolupen a escala municipal i comarcal, i ofereixen una programació diversa, inclusiva i de qualitat d’activitats de suport educatiu, extraescolars, en temps de lleure i temps d’estiu transversal per a infants, joves i famílies.
Els eixos principals dels plans són els següents:
- Garantir l’oferta educativa inclusiva i equitativa, amb coordinació territorial i difusió efectiva de la informació vinculada a l’Oficina d’Escolarització Municipal (OME) i els projectes educatius dels centres.
- Vetllar per l’accés equitatiu dels infants en situació de vulnerabilitat, amb tarifació social, beques i ajuts, entre altres mesures.
- Fomentar la qualitat educativa en l’educació no formal, amb propostes orientades al desenvolupament competencial i recursos per a necessitats educatives especials i equipaments adaptats.
El suport al disseny dels plans desenvolupa un procés de treball vinculat al Consell Escolar Municipal (CEM), i compta amb la participació activa d’infants i joves (CLIA, Consell Local d'Infants i Adolescents). Les actuacions clau per al desenvolupament del pla són les següents:
- Mapatge dels actors clau del municipi o a escala comarcal (associacions de famílies i alumnes, entitats esportives i culturals) i de l'oferta d'activitats educatives fora de l’escola.
- Anàlisi diagnòstica participativa per identificar fortaleses i reptes de l’oferta d’activitats no escolars.
- Catàleg d’activitats de suport educatiu, extraescolars i temps de lleure, seguint els principis d’equitat i sostenibilitat.
- Laboratori educatiu de cocreació per proposar accions per a l’estratègia municipal.
Amb aquestes accions, els plans locals busquen assegurar que tots els infants i joves tinguin accés a una educació rica i diversa més enllà de l’horari escolar, i afavorir així una societat més equitativa i inclusiva.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.