10/12/2024 14:10 h
Consum
La Diputació alerta sobre l'augment d'estafes mitjançant Bizum en aquestes dates de Nadal
El proveïdor de serveis de pagament instantani Bizum, que permet fer operacions entre 50 cèntims i 500 euros utilitzant una aplicació mòbil coneixent únicament el número de telèfon del destinatari, s’ha convertit en una eina de pagament molt popular i en dates nadalenques el seu ús es multiplica, per exemple per pagar el compte d’un sopar amb amics o un dècim de loteria amb companys de feina.
Tot i tractar-se d’un mètode de pagament molt segur, experts de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona alerten que la seva popularitat ha atret l'atenció dels ciberdelinqüents, que han desenvolupat diverses tècniques per estafar els usuaris.
Un dels riscos associats a Bizum és que, un cop fet l’enviament de diners, no es pot cancel·lar, la qual cosa dificulta enormement recuperar els diners en cas de frau. Aquestes són les estratègies més habituals dels estafadors:
- Devolucions enganyoses: L'estafador, suplantant la identitat d'un conegut, contacta amb la potencial víctima mitjançant un missatge al mòbil on diu que li ha enviat diners per error a través de Bizum i demana a la víctima que els hi torni el més aviat possible. Per evitar sorpreses desagradables, es recomana trucar directament al conegut per comprovar la veracitat del missatge.
- Problemes tècnics que no són reals: Per SMS, missatgeria instantània o correu electrònic, la víctima rep l’avís d’un suposat problema tècnic al seu compte de Bizum i instruccions per solucionar-ho. L’objectiu d’aquestes comunicacions es robar les dades personals i fer transaccions en el nom de la víctima. Cal desconfiar de missatges que incloguin enllaços per gestionar problemes i verificar sempre l'autenticitat de qualsevol comunicació contactant directament a través de canals oficials.
- Bizum invers: Aquesta esta és una de les més esteses a plataformes de compravenda com ara Wallapop o Vinted. Un suposat comprador mostra interès per un article suggereix al venedor fer el pagament a través de Bizum demanant-li el seu número de telèfon, però enlloc d’enviar-li els diners li fa arribar una sol·licitud de pagament pel mateix import. Si el venedor accepta per error l’operació, estarà enviant els diners a l’estafador i no rebent-los. Cal revisar detalladament totes les operacions abans d’acceptar-les.
- Productes inexistents: Els estafadors publiquen anuncis en plataformes de compravenda oferint articles molt atractius a preus excepcionalment baixos. Per tancar la compra, demanen amb presses a la víctima el pagament per avançat a través de Bizum, prometent enviar el producte quan rebi els diners, però un cop reben els diners desapareixen sense deixar rastre. Cal desconfiar davant d’ofertes massa avantatjoses i sospitar de venedors que pressionen amb excuses per fer el pagament amb urgència, prioritzant sempre els mètodes de pagament propis de les plataformes de compravenda.
- Falsos missatges d’organismes oficials: Una de les pràctiques més habituals d’estafa és l’enviament de SMS o correus electrònics amb un enllaç on es demana a la víctima un pagament urgent a un suposat organisme oficial a través de Bizum (una multa, un tribut, una liquidació d’Hisenda...). Cal desconfiar de comunicacions inesperades que demanin pagaments o compartir dades sensibles, verificar l’adreça del remitent i no clicar en enllaços sospitosos.
- Sortejos i premis inexistents: Cal desconfiar de qualsevol missatge que informi d’un suposat premi obtingut. Si per obtenir-lo sol·liciten fer un pagament a través de Bizum per cobrir les despeses d'enviament, probablement es tracti d’un frau: no s’han de respondre aquest tipus de missatges si semblen procedir de fonts no fiables.
Què fer en cas d’estafa
Si l’usuari sospita que ha estat víctimes d'una estafa per Bizum, ha de contactar immediatament amb el seu banc, sol·licitar que bloquegin el seu compte i sol·licitar noves credencials de seguretat. A més, cal contactar amb Bizum a través de la seva aplicació o pàgina web. Totes les transaccions fetes queden registrades als seus sistemes, de manera similar a una transferència bancària tradicional. Això significa que, en cas de frau, sempre és possible rastrejar l'operació i obtenir informació sobre el destinatari dels diners.
Actuar amb celeritat és fonamental per resoldre la situació, recuperar els diners i prevenir futurs fraus. Finalment, es recomana denunciar els fets davant dels Mossos d’Esquadra. Per acreditar la denúncia cal recopilar totes les evidències possibles, incloent-hi captures de pantalla de missatges, números de telèfon o qualsevol altra informació rellevant.
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, facilita ajut tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.
Aquests consells de la Diputació de Barcelona responen a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.