Projecte de col·laboració entre les escoles municipals Fàtima i La llar
Municipi: Terrassa
Ens impulsor: Servei d’Educació de l’Ajuntament de Terrassa
Contacte: fatima@terrassa.cat
Projecte en què col·laboren una escola d’educació especial i una altra de persones adultes, per afavorir la formació i la relació de l’alumnat dels dos centres.
Un dia a la setmana, alumnes de l’escola Fàtima, d’educació especial, participen en activitats planificades dels grups de PFI d’Arts Gràfiques i Serigrafia i del PreCAM de l’escola d’adults La Llar, segons la metodologia d’aprenentatge basat en projectes.
Objectius
- Adquirir les habilitats necessàries per participar en tallers que afavoreixin l’adquisició d’autonomia personal.
- Accedir a formació específica i especialitzada que promogui la igualtat d’oportunitats.
- Afavorir la creació de vincles de relació amb els altres alumnes.
- Sensibilitzar les famílies i els futurs professionals sobre la importància de fomentar la inclusió laboral i la relació amb joves amb diversitat funcional.
- Establir vies de col·laboració entre els centres educatius que promoguin l’aprenentatge i que ajudin a la inclusió educativa del jovent amb diversitat funcional.
Persones destinatàries
Els alumnes de secundària i transició a la vida adulta de l’escola Fàtima i els de PreCAM i PFI d’Arts Gràfiques i Serigrafia de l’escola La Llar.
Metodologia
La planificació s’organitza sobretot amb documents compartits en l’entorn Google i per correu electrònic, tot i que es fan reunions presencials de seguiment i coordinació amb els docents i els responsables de coordinació per començar el projecte, fer-ne el seguiment i tancar-lo.
Els docents són els responsables de presentar el projecte a l’alumnat, a més d’acompanyar-lo i donar-li suport en les activitats de formació, fer l’avaluació individual i proposar activitats d’inclusió per a totes dues escoles.
Des de la direcció dels centres, es fan les propostes dels diferents grups d’alumnes, es recull la informació necessària per a l’avaluació de les diferents propostes i es du a terme el seguiment i la supervisió del projecte.
L’alumnat de l’escola La Llar aprèn a compartir espais i experiències, a incloure col·lectius d’altres centres en el funcionament quotidià de l’aula i a enriquir-se de l’aprenentatge en la diversitat del grup. L’alumnat de PFI se sent més implicat en les activitats, ja que pot aportar els seus coneixements més tècnics de taller i ensenyar processos de treball als companys de l’escola Fàtima, fet que afavoreix l’augment de l’autoestima i la pròpia seguretat.
Fases
- Coordinació de les dues direccions i organització dels grups dels centres.
- Presentació del projecte i dels centres a l’alumnat.
- Sessions del primer trimestre a les escoles i al Taller de Cuina de La Llar.
- Sessions del segon trimestre als diferents tallers del PFI.
- Sessions del tercer trimestre participant en el projecte de PreCAM.
- Cloenda del curs amb l’alumnat de totes dues escoles.
Recursos humans
Els responsables del projecte són la direcció del centres i els docents coordinadors. El personal tècnic és el professorat especialitzat dels tallers.
Recursos materials i espais
Els materials necessaris són els són els abonaments del transport públic per fer els trasllats a les escoles i el material fungible propi dels tallers d’arts gràfiques i serigrafia i de la cuina. Es fan servir els espais especialitzats dels tallers de La Llar.
Cost i fonts de finançament
El preu del transport públic per al trasllat de l’alumnat i els docents, finançat amb el pressupost ordinari de cada escola.
Punts forts
- L’especialització dels aprenentatges oferts, amb els professorat especialista en els diferents tallers, i el treball cooperatiu entre l’alumnat dels centres, que estableix un marc inclusiu de relació.
Punts de millora
- Fer possible que l’alumnat amb diversitat funcional, a partir dels aprenentatges rebuts al projecte, disposi d’un ventall més ampli de centres de treball.