09/12/2024 10:00 h. - Núria Peláez
3 de cada 4 ciutadans de les comarques de Barcelona valora positivament l’impacte del turisme però augmenta el descontentament sobretot en l’àrea metropolitana
L’enquesta de la Diputació de Barcelona mostra una valoració positiva del sector, tot i evidenciar la necessitat d’un turisme més sostenible.
El 73,4% dels residents de la Regió de Barcelona valoren positivament l’impacte del turisme, mentre que el 17,7% en tenen una opinió negativa (9,5% l’any anterior). Aquest percentatge d’opinions negatives és similar a la mitjana catalana, però inferior al 28,5% de Barcelona ciutat, segons l’estudi “L’opinió ciutadana sobre el turisme a la regió de Barcelona” del LABturisme de la Diputació de Barcelona“.
La valoració positiva del turisme predomina a les comarques de Barcelona, tot i que les opinions negatives són més altes entre els catalanoparlants (23,8%) i les persones amb estudis superiors (29,1%).
El 73,6% dels residents aposta per fomentar el turisme, tot i que només el 55,2% considera que la seva comarca hauria d’atraure més visitants. Per primera vegada (2017-2024), més persones estan d’acord que el turisme limita activitats i espai, tot i que aquesta percepció és inferior a la mitjana catalana.
El 38,8% dels residents creu que s’està arribant al límit de capacitat per absorbir turisme a la seva comarca, percentatge que puja al 63% a les comarques properes a Barcelona.
L’estudi, inserit dintre de l’enquesta Òmnibus de la Generalitat, revela que tres de cada quatre residents de les comarques de Barcelona volen limitar per llei els habitatges d’ús turístic, però només un 14% creu que n’hi ha massa, enfront del 63% a Barcelona ciutat i el 27,8% de la mitjana catalana. La majoria (63%) considera adequat el nombre actual. Pel que fa a l’impost turístic, el 50% vol mantenir-lo, un terç reduir-lo o eliminar-lo, i un 18% incrementar-lo.
A més, la majoria de residents de les comarques de Barcelona prioritza l’ús de l’aigua per a l’agricultura, la indústria i els domicilis per davant del turisme, seguint la tendència catalana.
Les comarques de Barcelona, destinació de turisme sostenible
La Diputació de Barcelona treballa per promoure a la província de Barcelona un turisme sostenible i respectuós amb l'entorn des del punt de vista mediambiental, però també sociocultural i econòmic, que garanteixi un equilibri entre el creixement econòmic local derivat del turisme i la protecció dels recursos naturals i culturals.
En aquest context, la Diputació de Barcelona lidera 3 projectes en el marc dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) per ajudar els municipis a avançar cap a un model de turisme sostenible, i que compten amb 9,4 milions d’euros dels fons europeus Next Generation i finançats per la Unió Europea. Un d’ells és el projecte Via Blava Anoia Fase I, emmarcat dins del projecte Vies Blaves Barcelona, que rehabilitarà més de 250 quilòmetres a les lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia per fer-hi rutes a peu, en bicicleta o en cavall. Es preveu que el conjunt del projecte Vies Blaves Barcelona estigui totalment enllestit a finals de 2035 i passarà per 59 municipis que sumen més d’un milió d’habitants.
Un altre d’aquests projectes impulsa el turisme sostenible al Parc Natural del Montseny, Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, Parc del Garraf, Parc d’Olèrdola, Parc del Foix i Parc de la Serralada Litoral. L’objectiu d’aquest projecte, que compta amb 2 milions d’euros del fons Next Generation, és garantir que l’augment de la demanda turística reverteixi positivament en la conservació d’aquests espais naturals.
A més, la Diputació de Barcelona gestiona 2 milions d’euros del fons Next Generation per fomentar un turisme sostenible de sol i platja al Delta del Llobregat. Aquest projecte s’executarà fins al març de 2026 i preveu, entre d’altres accions, la restauració dels paisatges dunars de les platges, l’adequació d’itineraris turístics no motoritzats que uneixin la zona de platja amb els nuclis urbans o la sensibilització sobre els efectes del canvi climàtic a les platges.
El 2022 la Destinació Barcelona, formada per la ciutat i les tres marques turístiques de la província impulsades per la Diputació de Barcelona (Costa Barcelona, Paisatges Barcelona i Pirineus Barcelona) es va convertir en la primera destinació al món en rebre el distintiu Platinum de la Certificació de Destinació Biosphere, amb la qual l’Institut de Turisme Responsable reconeix la sostenibilitat turística i el treball per estendre aquest compromís a les empreses i serveis turístics de la destinació, així com per assumir com a pròpies i executi les bones pràctiques que promou.
Aquest estudi de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS
<< Tornar al llistat de notes de premsa
Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi
Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.