04/08/2016 15:34 h. - Servei de Premsa
Nou rècord de visitants als museus de la Xarxa de Museus Locals, al 2015
Els museus de la Xarxa de Museus Locals (XML) van tenir al llarg de 2015 un total de 1.274.137 visitants, un 17,6% més que l'any anterior. Això suposa el major increment de públic des de la creació de la Xarxa, l'any 2001. Aquesta xifra representa una freqüentació d'un 48'6% de la població dels 52 municipis adherits a la XML i d'un 23,1% del total de població de la província.
L'increment de visitants s'ha produït de manera molt notable bàsicament en dos segments de públic. En primer lloc destaca la xifra dels usuaris d'activitats organitzades pels museus que, amb 517.402 usuaris, representa un increment d'un 23,4% respecte el 2014 i un 66% respecte fa cinc anys. En segon lloc se situen les visites a les exposicions permanents, que van tenir un creixement d'un 17% amb un total de 585.998 visitants. En contraposició, el públic escolar, que representa un 18% del públic total, es manté pràcticament estancat i amb valors similars als anys anteriors -només va créixer un 2,3%-. Finalment, el públic de les exposicions temporals, tot i l'increment del 6,6% de l'oferta expositiva temporal per part dels museus, ha mostrat un lleu retrocés, amb una disminució d'un 1,2% en relació al 2014.
Equipaments renovats
Aquest augment tan rellevant dels visitants dels museus de la XML es podria explicar per diverses causes. D'una banda, per l'obertura de nous equipaments -la XML va passar de 140 a 153 equipaments i extensions el 2015-, alguns de rellevància notable i amb molta capacitat d'atracció turística, com el Cau Ferrat, el Museu Maricel de Sitges (reoberts al públic després de 4 anys de reformes), o el nou Museu del gènere de punt de Mataró. Altres esdeveniments, com la nominació en el cas del Vinseum al Premi "Millor Museu Europeu de l'any 2015" també ha tingut, sens dubte, per a aquest museu, un efecte crida i per tant multiplicador del nombre de visitants. Cal dir que des de la Diputació de Barcelona s'ofereix suport als museus locals per a impulsar accions de renovació i millora de les seves exposicions permanents. En aquest sentit cal destacar el projecte "Fem accessible els museus" i "La Mirada Tàctil" –guardonat en la 9a edició dels Premis Solidaris ONCE Catalunya 2015- que té per objectiu apropar el museu, i en concret la seva exposició permanent, a nous segments de públic, especialment als col·lectius amb dificultats visuals, auditives o de mobilitat.
Pel que fa a l'augment dels usuaris d'activitats, els museus locals incrementen any rere any la seva oferta amb activitats diverses amb l'objectiu d'incrementar l'oferta cultural del país i atraure nous públics que volen viure noves experiències en espais singulars. Des de concerts de música a festivals de poesia, dansa, itineraris, experiències gastronòmiques, o la ja consolidada i exitosa "Nit als museus" són algunes de les propostes que ofereixen els museus, especialment en època estival, per a seduir el públic local i que compten amb un gran èxit de participació tal i com reflecteixen les dades.
Més hores d'obertura al públic
En paral·lel, aquest creixement de les activitats que ofereixen els museus ha implicat de manera directa un increment dels dies i horaris d'obertura- les hores d'obertura del 2015 van augmentar un 13,3% respecte el 2014-. Es pot deduir que aquesta ampliació dels dies i les franges horàries d'obertura haurà contribuït també a incrementar el nombre de visitants.
Però no cal oblidar que aquest augment d'activitat se suma a l'activitat essencial dels museus en tant que institucions patrimonials. Així el 2015 els museus de la XML custodiaven i conservaven prop d'1 milió d'objectes, concretament 993.242, un 3,5% més que l'any anterior.
Cal esmentar que aquesta creixença del servei i de les activitats s'ha realitzat sense comptar amb un increment substancial dels pressupostos globals dels museus locals. Malgrat que el 2015 el pressupost total de la XML, amb 20,5 MEUR i una mitjana de 306.481€ per museu, es va incrementat en un 9,6 % i el d'activitats en un 4%, respecte l'any anterior, aquests imports són encara molt inferiors als dels anys anteriors a la crisi – l'any 2006 la mitjana per museu era de 413.741 € -.
L'anàlisi dels recursos propis generats permet deduir que l'increment de visitants s'ha traduït en una millora dels ingressos generats per la venda d'entrades, vendes a botiga, contractació d'activitats, etc. Així en el 2015 es van generar un 15% més d'ingressos respecte el 2014, arribant a una capacitat d'autofinançament del 20% -en el 2006 era tan sols el 8%-. Els ingressos propis dels museus han anat augmentant així any rere any, pal·liant la davallada de recursos procedents de les administracions i reforçant per tant la seva autonomia financera.
Aquestes i altres dades han estat elaborades per l'Oficina de Patrimoni Cultural a partir de les enquestes realitzades als 67 museus dels 52 municipis de la província que formen la Xarxa de Museus Locals, i que mostren una radiografia de la situació dels museus locals del territori.
Més informació: Indicadors 2015 de la Xarxa de Museus Locals
<< Tornar al llistat de notes de premsa
Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi
Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.