07/10/2021 07:40 h.
La Diputació de Barcelona posa en marxa una prova pilot d’assessorament jurídic per a professionals dels Serveis Socials Bàsics a les comarques de l’Anoia, Maresme i Vallès Oriental
- La iniciativa pretén orientar i acompanyar els professionals de l’àmbit davant de situacions relacionades amb maltractaments, estrangeria, habitatge, menors i família, tramitació de prestacions i ajudes públiques, entre d’altres.
- El pilot tindrà una durada de sis mesos, des d’aquest octubre i fins al mes d’abril de 2022.
La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, posa en marxa aquest mes d’octubre un servei d’assessorament jurídic per a professionals dels Serveis Socials Bàsics de les comarques de l’Anoia, el Maresme i el Vallès Oriental, amb la finalitat principal de poder valorar la idoneïtat de prestar aquest servei als professionals davant de les situacions que atenen i que impliquen un coneixement jurídic.
Aquest assessorament jurídic és un dels elements que garanteixen el suport a la praxis professional, oferint un acompanyament davant d’aspectes jurídics que incideixen en la millora de l’atenció a la ciutadania. Per tant, és un element que enforteix el sistema de serveis socials i que possibilita una major qualitat en la resposta i la intervenció dels professionals, alhora que també n’és un suport i una manera de tenir-ne cura.
El servei pretén orientar i acompanyar aquests professionals de l’àmbit davant de situacions relacionades amb maltractaments, estrangeria, habitatge, menors i família, tramitació de prestacions i ajudes públiques, entre d’altres aspectes.
Per tal de poder oferir un servei de qualitat s’ha previst que es faciliti una resposta el més immediata possible, de manera que el cas que requereixi una consulta, es respongui en un màxim de 48 hores, i en els casos que es requereixi l’emissió d’un informe, en un màxim de 15 dies.
El servei se centra, bàsicament, en oferir informació en temes jurídics i administratius als Equips Bàsics d’Atenció Social; facilitar una orientació jurídica als possibles dubtes que puguin plantejar en el desenvolupament de la tasca dels professionals dels Serveis Socials Bàsics; prestar un assessorament relacionat amb les diverses peticions o requeriments judicials i davant d’altres administracions; i crear espais d’informació en relació a diverses temàtiques de l’àmbit jurídic com són: laboral/treball, prestacions de l’Administració, habitatge, civil, estrangeria, penal o maltractaments.
El pilot tindrà una durada de sis mesos, des d’aquest mes d’octubre de 2021 i fins al mes d’abril de 2022. En finalitzar aquest període es farà una avaluació sobre la idoneïtat i utilitat del servei per implementar-lo a tota la província de Barcelona.
Com funciona
L’assessorament jurídic a professionals dels Serveis Socials Bàsics, es realitzarà de forma telemàtica, ja sigui a través de contacte telefònic, WhatsApp o correu electrònic.
La prestació del servei d’aquest pilot serà de sis hores setmanals, dividides en dos dies a la setmana.
A conseqüència de la demanda de consulta dels professionals dels ajuntaments es poden generar diverses respostes:
-
Immediata, els dies establerts de consulta, pels canals indicats als professionals que participen del pilot.
-
Diferida: en dies posteriors i en cas que la qüestió plantejada requereix tasques de consulta i elaboració per part del jurista.
Aquest suport s’emmarca en les línies d’actuació del Pla de Mandat 2020-2023 de la Diputació de Barcelona, de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, i en concret en el Suport a la praxis a professionals dels tècnics dels Serveis Socials Bàsics, en el que un dels seus objectius principals és el d’Enfortir la qualificació tècnica del personal dedicat a la intervenció social.
Aquest servei s’ha de diferenciar clarament d’altres que es donen des de la Diputació de Barcelona, com és el cas de l’Assistència jurídica als ens locals, que es presta des de Secretaria a través de la Direcció de Serveis Jurídics, i que se centra en matèria de gestió juridicoadministrativa relacionada amb l’elaboració de formularis de procediments administratius, ordenances i reglaments tipus, així com manuals, reculls legislatius i articles de divulgació sobre temes d'interès jurídic per a les administracions locals.
Les ODS
Aquest suport de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar” i número 10 “Reducció de les Desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.