Pactes locals contra la segregació escolar i educativa
Els Pactes locals s’emmarquen en el Pacte nacional contra la segregació escolar (promogut des de la Sindicatura de Greuges i impulsat conjuntament pel Departament d’Educació, Diputació de Barcelona, els municipis de més de 10.000 habitants i les entitats municipalistes), els qual desenvolupen la funció de consens i acords en els ecosistemes educatius a escala local.
Què fem?
La Diputació de Barcelona, en el context del suport municipal, acompanya que es generin mesures des de l’administració local, l’administració educativa i la comunitat, que generin oportunitats de millora per l’equitat educativa, inclusiva i comunitària, on cada ens local vetlli per l’acompliment del seu propi Pacte local contra la Segregació educativa, de manera alineada amb la informació i estructura que aporten els informes de la Sindicatura de Greuges.
Com ho fem?
El nou paper del món local en la lluita contra la segregació educativa es manifesta en diverses àrees clau. L’administració local i l’educativa juguen un rol fonamental en la creació d'entorns educatius inclusius i equitatius. En concret, el món local té un paper decisiu actuant com a facilitador i coordinador de polítiques i iniciatives que assegurin una educació equitativa i de qualitat per a tot l’alumnat.
Algunes de les finalitats principals són:
Planificació educativa local Els governs locals poden influir en la distribució d'alumnat a les escoles, assegurant una barreja equilibrada d'alumnat de diferents orígens socioeconòmics. Això inclou l'establiment de zones escolars i l'assignació de places escolars de manera equitativa. | Promoció de la col·laboració entre escoles Els municipis poden fomentar la cooperació entre escoles públiques i concertades per assegurar que totes les escoles comparteixin la responsabilitat de l'educació d'infants i adolescents de contextos diversos. Això pot incloure l'intercanvi de recursos, pràctiques educatives i experiències. |
Programes de suport a les famílies Els ajuntaments poden oferir programes d'acompanyament i suport per a famílies de contextos desfavorits, ajudant-les en el procés d'inscripció escolar i oferint serveis complementaris com activitats extraescolars, menjadors escolars i suport psicopedagògic. | Creació d'entorns educatius inclusius Els governs locals poden promoure iniciatives que fomentin la inclusió, com ara programes d'intervenció precoç, suport a la diversitat a l'aula, i projectes educatius que valorin la multiculturalitat. |
Impuls de la participació comunitària Els governs locals poden involucrar la comunitat en la presa de decisions educatives, assegurant que la veu de les famílies i altres actors socials es tingui en compte en el desenvolupament de polítiques educatives. | Formació i sensibilització Els municipis poden organitzar programes de formació i sensibilització per a docents, famílies i la comunitat en general sobre la importància de la inclusió i la lluita contra la segregació educativa. |
Recollida i anàlisi de dades Els ajuntaments poden recollir i analitzar dades sobre la composició de l’alumnat a les escoles, identificant patrons de segregació i avaluant l'eficàcia de les polítiques implementades. | Col·laboració amb altres administracions Els municipis poden treballar en conjunt amb altres nivells de govern (autonòmic i estatal) per coordinar esforços i assegurar la coherència de les polítiques educatives. |
Polítiques d'habitatge i urbanisme La segregació escolar sovint està lligada a la segregació residencial. Els municipis poden implementar polítiques d'habitatge que fomentin la mescla social i evitin la concentració de famílies desfavorides en determinades àrees. | Suport a projectes d'innovació educativa Els ajuntaments poden donar suport a projectes d'innovació educativa que promoguin metodologies inclusives i que tractin la diversitat com una oportunitat per millorar l'educació. |
La metodologia de treball dels Pactes locals contra la segregació educativa es basa en una sèrie de passos i estratègies que impliquen la col·laboració entre diferents actors de la comunitat educativa i les administracions públiques. Es pretén que els Pactes locals siguin eficaços i adaptats a les necessitats específiques de cada comunitat, promovent una educació més equitativa i inclusiva per a tot l’alumnat.
Aquí es detallen els elements clau:
Diagnosi de la situació
| Participació comunitària
|
Disseny de mesures
| Redacció i aprovació del Pacte Local
|
Difusió del Pacte Local
| Redacció d’un pla d’acció per implementar el Pacte Local
|
Seguiment i avaluació
| Comunicació i sensibilització
|
Col·laboració interinstitucional
| Innovació i adaptació
|
Els pactes locals contra la segregació educativa és una iniciativa per implementar a nivell local els principis del Pacte Nacional contra la Segregació Escolar signat el 2019 a Catalunya.
Els Pactes locals inclouen mesures que promouen la participació comunitària i el treball conjunt entre escoles, famílies, entitats locals i altres agents socials del territori per contribuir a una educació inclusiva i equitativa. En aquest sentit, l'educació comunitària té un paper important com a eina per crear xarxes de suport i recursos fora de l'entorn escolar tradicional, amb l'objectiu de:
- Fomentar la implicació de la comunitat. Espais on la comunitat pugui participar activament en la vida educativa, reforçant els lligams entre l’escola i el seu entorn social.
- Promoure activitats educatives no formals. Aquestes activitats complementen l'educació formal i es desenvolupen en entorns comunitaris com centres cívics, biblioteques, associacions de veïns, clubs esportius, etc., oferint oportunitats d'aprenentatge fora de l'horari escolar.
- Suport a l'alumnat vulnerable. Iniciatives per ajudar l'alumnat amb més necessitats educatives, no només dins del marc escolar, sinó també a través d'activitats i serveis comunitaris, com l'acompanyament escolar, activitats d'integració social o activitats normalitzades.
En conjunt, l'articulat dels pactes busca una cohesió social més gran, abordant la segregació des d'un enfocament integral que inclou no només el sistema escolar, sinó també el teixit comunitari i social, amb la implicació activa de les institucions locals i la ciutadania.
Publicació
Diputació de Barcelona (2022). Marc normatiu municipal en l'àmbit educatiu. Guies de política educativa local
Informes i articles
Sindicatura de Greuges de Catalunya. Segregació escolar. Informes i notícies. Sindicatura de Greuges de Catalunya.
La segregació escolar a Catalunya. Informe de progrés sobre el desplegament del Decret 11/2021. Diputació de Barcelona. Gener de 2024.
Observatori de l'educació local. Anuari 2022. Col·lecció Eines. Sèrie Educació. “El pacte contra la segregació escolar a Catalunya: balanç dels primers anys de desplegament. Bernat Albaigés”. pp. 25 a 38. Diputació de Barcelona.
Observatori de l'educació local. Anuari 2022. Col·lecció Eines. Sèrie Educació. “Eixos per dissenyar polítiques municipals d’equitat educativa a partir d’un model de gestió i planificació a escala local. Alba Caballé”. pp. 119 a 125. Diputació de Barcelona.
Seminaris en línia