Marc curricular
Les experiències i activitats a realitzar entorn a l’exposició Indestructibles, així com el contingut de la mateixa mostra fotogràfica, es situen dins el marc curricular vigent per facilitar la possible inclusió en la configuració del currículum de centre, i més enllà d’aquest, com a referència en altres contextos educatius.
Justificació educativa
L’exposició té una clara finalitat pedagògica i busca anar més enllà del concepte negatiu i desesperançat de la realitat africana actual i futura.
Planteja sensibilitzar al públic en general, però posant èmfasi en els infants i joves de primària i secundària per tractar temes com els drets humans, la igualtat de gènere, el canvi climàtic, les energies netes i valors com la perseverança, l’esforç, la superació, la resiliència, l’empatia i el respecte.
Convida a prendre consciència i reflexionar per construir ponts de comprensió i empatia entre joves de diferents cultures i entorns socials, però iguals en essència.
Permet treballar i potenciar, principalment, capacitats i competències relacionades amb dos/tres àmbits, desplegant les dimensions i continguts que se’n deriven:
Educació primària:
- Àmbit de coneixement del medi
- Àmbit d’educació en valors
E.S.O i Batxillerat
- Àmbit social
- Àmbit de cultura i valors
- Àmbit cientificotecnològic
Objectius pedagògics
L’objectiu principal és relacionar la història de cada protagonista, situada en un determinat context social i cultural actual del país amb un treball educatiu i d’aprenentatge que enllaça i proposa un treball transversal amb els ODS que s’hi relacionen més directament, i es defineix en els següents objectius més concrets:
- Conèixer altres realitats socials i culturals per despertar respecte i empatia cap a infants i joves amb els mateixos somnis i il·lusions, però amb realitats molt diferents i manca d’oportunitats.
- Conèixer, valorar i reflexionar sobre els valors de la superació, la perseverança i esforç per aconseguir objectius propis, tot i les circumstàncies extremadament desfavorables.
- Adoptar una visió optimista, propositiva i constructiva del futur i allunyar-se del sentiment victimista cap a societats en conflicte i mancances permanents.
- Conèixer i avaluar l’evolució dels ODS en el context de la mostra fotogràfica i treballar-hi abordant objectius d’aprenentatge cognitiu, socioemocionals i actitudinals.
- Desenvolupar competències per a la reflexió i el compromís responsable i actuar per a la integritat mediambiental, la viabilitat econòmica i una societat justa per a generacions actuals i futures.
- Aprofitar el contingut de la mostra per obtenir un millor coneixement del continent africà en tots els àmbits.
Competències i continguts clau
La mostra fotogràfica, per si mateixa i per la seva intencionalitat, afavoreix el treball entorn una gran diversitat de continguts clau que contribueixen a desenvolupar i assolir competències relacionades, principalment (sense excloure’n d’altres), amb els següents àmbits :
- social
- cultura i valors
- coneixement del medi
- cientificotecnològic
La capacitació i el desenvolupament de competències de l’educació en valors es defineix, de manera integral, per la vinculació directa amb el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), relacionant-hi el context del conflicte que es desprèn del relat visual i narratiu de cada imatge i amb molts elements propers als següents ODS:
Orientacions metodològiques
L’exposició ofereix el context idoni per motivar i orientar les/els joves cap a la reflexió i l’acció com a possibles elements transformadors del present i del futur, en entorns més o menys propers, per mitjà d’un aprenentatge actiu per conèixer i comprendre cultures diverses i desenvolupar un pensament analític i crític, a partir d’un mètode :
- Centrat en l’alumnat per poder reflexionar i gestionar el seu propi procés d’aprenentatge.
- Enfocat a un aprenentatge orientat a l’acció per reflexionar i actuar.
- Facilitador d’un aprenentatge transformador que repta a alterar la visió del món per fer-lo més just i sostenible.