La cultura inclusiva i les seves implicacions en la programació (2a edició)

Pati Manning (CERC) - Montalegre, 7 / Barcelona
El terme ‘cultura inclusiva’ ha començat a sonar amb força en el nostre àmbit. Però a què es refereix en concret? En un primer moment aquesta noció ens duu al terreny de la diversitat funcional i al fet que totes les persones, sense exclusió, tenen el dret a gaudir i experimentar la cultura. No hem d’oblidar que el dret a la participació cultural, que ja apareix a la Declaració Universal dels Drets Humans (1948), i que després es reforça amb els Drets culturals, recull la cultura inclusiva.
En tot cas aquest enfocament implica adaptar l’oferta cultural a persones amb mobilitat reduïda, amb alta sensibilitat al so, amb trastorn de l’espectre autista, amb malalties neurològiques, amb discapacitat intel·lectual, discapacitat visual, auditiva o física, amb dificultat lectora, etc. A banda també cal considerar les persones grans i les persones amb alteracions del comportament.
Això vol dir tot un seguit d’adaptacions i de noves maneres de plantejar les accions culturals, amb la incorporació de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació, ús de l’alfabet Braille i el llenguatge de signes, pictogrames, regulació dels sons, etc. La cultura inclusiva ha de permetre que tots els ciutadans, sigui quina sigui la seva condició, puguin accedir a les activitats culturals. Aquest curs vol abordar tots aquests aspectes, sense oblidar que la cultura inclusiva ha d’adreçar-se al conjunt dels ciutadans, en tota la seva complexitat sociocultural, de gènere i de procedències, sense excloure ningú.
Objectius
- Subratllar la importància de la pluralitat i la diversitat en les diferents programacions culturals dels municipis
- Determinar quins són els col·lectius i els àmbits que cal cobrir i tenir en compte en qualsevol programació i planificació cultural
- Aprofundir en la necessitat de treballar de manera transversal amb altres àrees per poder arribar a determinats col·lectius
- Incidir en les programacions inclusives i diverses, que tinguin en compte les diversitats i en especial les diversitats funcionals de la ciutadania
Continguts
- El concepte d’inclusió. Què abasta i quines implicacions té en la vida cultural
- El concepte general de diversitat: implicacions generals
- Els diferents col·lectius que ha d’atendre una planificació cultural inclusiva
- La diversitat funcional i les programacions culturals
- Estratègies d’inclusió per als diferents col·lectius
- Comunicació inclusiva de la programació
DOCENTS
Eva Garcia
Experta en creació artística comunitària i inclusiva: creació i producció escènica vinculada amb persones sense dedicació artística professional, persones amb diversitat funcional i/o intel·lectual, exclusió social, etc.
Actualment: Mediadora comunitària, @comuart_bcn, #OperaPrima @Liceu; Programació artística i continguts XVI Jornadas de inclusión taaee #INAEM @culturagob; coordinadora #gransteatrerus @Grupfocus; doula #serveidecultura @ajdelprat; @operasinfronteras
Andrea Granell Querol
Mariona Prunera Badia
A banda, des dels espais on ha treballat sempre ha intentat promoure l’accessibilitat i treballar estretament amb diverses companyies per oferir espectacles accessibles.