Preguntes freqüents
Què és la mediació?
La mediació és una eina per abordar el conflicte mitjançant el diàleg, l’escolta i el respecte entre les parts. Un mediador o mediadora professional imparcial acompanya les parts en conflicte per tal que puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra part. La mediació es basa en entendre el conflicte com una oportunitat de canvi i de millora de la convivència per tal que les persones trobin solucions en què totes les parts hi surtin guanyant.
Què fa un mediador o mediadora?
És una figura imparcial i amb formació específica que té per objectiu generar un clima favorable en què les parts es comuniquin d’una forma positiva, es respectin i es trobin en igualtat de condicions. D’aquesta manera, les parts poden treballar conjuntament per trobar per elles mateixes solucions justes, viables i duradores. En cap cas el mediador o la mediadora té poder de decisió sobre la resolució del cas, com és el cas dels jutges o els àrbitres.
Què he de fer per demanar una mediació?
La ciutadania de la província que vulgui sol·licitar una mediació per abordar conflictes de convivència s’ha de posar en contacte amb el seu ajuntament.
Si l’ajuntament té servei de mediació propi, aquest atendrà el cas. Si no en té, l’ajuntament es posarà en contacte amb el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona per sol•licitar el suport del Servei itinerant de mediació ciutadana.
La mediació ciutadana té algun cost per la ciutadania?
No, la mediació en conflictes de convivència que es porta a terme en els serveis de mediació dels ajuntaments, consells comarcals o mitjançant el Servei itinerant de mediació de la Diputació de Barcelona no té cap cost per a les persones que la sol•liciten.
Què fa la Diputació per la mediació?
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana, treballa per fer accessible la mediació en conflictes de convivència, de forma gratuïta a tots els ciutadans i ciutadanes de la província de Barcelona.
Concretament quin és el programa de mediació de la Diputació?
El programa de mediació s’estructura en 2 línies:
Una línia de suport econòmic i tècnic als ajuntaments i consells comarcals que vulguin crear o tinguin un servei de mediació ciutadana.
Una segona línia en què s’ofereix un servei de mediació itinerant per als ens locals que no tinguin servei de mediació propi.
Alhora, a nivell tècnic, la Diputació genera espais de reflexió ,coneixement i interrelació entre els Serveis de Mediació, així com materials i publicacions sobre temes d’interès compartit i organitza accions formatives.
Des de quan la Diputació de Barcelona té un programa de mediació?
L’any 2006 la Diputació de Barcelona va crear el Programa de mediació ciutadana per donar suport econòmic i tècnic als ens locals per a la creació i manteniment de serveis de mediació propis.
L’any 2014 es va crear el Servei itinerant de mediació ciutadana.
Quins tipus de conflictes s’atenen des dels Serveis de mediació municipals i des del Servei itinerant?
Els principals conflictes que arriben tant als Serveis de mediació municipals com al Servei itinerant són conflictes de convivència en l’àmbit veïnal, com per exemple els sorolls provocats pels propis veïns, els seus animals domèstics o aparells electrodomèstics; l’ús i neteja dels espais comuns, males olors, gestió de les comunitats de veïns i dificultats de relació i comunicació en general.
També s’atenen conflictes de convivència en l’ús de l’espai públic, tant en places i carrers com en equipaments municipals; conflictes en l’àmbit associatiu, conflictes d’interessos entre veïns i propietaris i/o usuaris de bars, restaurants, comerços, tallers...en alguns casos es treballa en l’àmbit escolar, com els conflictes entre famílies d’un centre escolar. En l’àmbit familiar, s’atenen casos de discrepàncies intergeneracionals i per la cura de persones dependents.
A part de l’abordatge de casos, quines altres tasques fan els Serveis de mediació?
Els Serveis de mediació realitzen una important tasca proactiva/preventiva mitjançant la difusió i sensibilització de la cultura del diàleg i de la pau en l’àmbit educatiu, en l’associacionisme i a la ciutadania en general.
També la integració de la mediació en la pròpia organització municipal. En molts ajuntaments, els mediadors municipals formen part d’equips multidisciplinars encarregats de l’abordatge de conflictes de convivència que afecten a col·lectius grans, com per exemple, usuaris de places i d’equipaments públics
Quins ens locals tenen servei de mediació ciutadana propi?
https://www.diba.cat/es/web/sostenibilitat-social/cercador-de-mediacio
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.