Fòrum “Educació i benestar emocional: què podem fer des del món local?”, al Paranimf de la Diputació de Barcelona. Foto: Òscar Ferrer / Diputació de Barcelona

29/10/2024 14:00 h

Educació

El XXXII Fòrum Local d'Educació cerca estratègies per millorar el benestar emocional a les aules

L’augment de les desigualtats socials i els efectes de la pandèmia han provocat que la salut mental ja sigui el problema de salut més important al que s’enfronta la societat. En front d’aquesta problemàtica és necessària la prevenció i la millora del benestar emocional especialment entre els infants i els joves.

L’educació és fonamental per enfortir les capacitats emocionals i socials de les persones. La formació i l’accés al coneixement esdevé un factor protector. L’educació té una finalitat emancipadora en sí mateixa, tan individual com col·lectiva.

Aquesta ha estat una de les principals conclusions del Fòrum “Educació i benestar emocional: què podem fer des del món local?", organitzat per la Diputació de Barcelona i que ha tingut lloc aquest dimarts 29 d'octubre al Paranimf de la Diputació, amb l’assistència de gairebé 200 participants.

L’obertura ha estat a càrrec de la diputada adjunta d’Educació de la Diputació de Barcelona, Glòria Colom, que ha destacat que “el món local té una dimensió cabdal per al desenvolupament de les persones i cal garantir el benestar emocional ja que és un dels objectius de l’actual mandat”.

El diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Joan Galiano, ha clos l’acte posant en valor el Fòrum com “un espai de trobada on es posen de manifest les problemàtiques amb les quals es troben els ajuntaments dia a dia en relació aquest tema”. “Des de la Diputació volem combatre els problemes que es deriven de la salut mental. Es pot afirmar que es tracta ja d’una nova pandèmia. És per això que hi hem de fer front de forma col·lectiva. La part més positiva és la implicació de tot el món local (dels 311 municipis de la província avui estan representants en aquest espai més del 60% d’ells), ja que és el que fa que els equips funcionin i és per això que estem a les millors mans, les vostres”, ha sentenciat.

Durant la trobada, s’ha dinamitzat una taula amb la participació de representants de diferents institucions que desenvolupen polítiques per promoure el benestar emocional. A continuació s’ha fet una activitat relacional amb l’objectiu de compartir coneixements i inquietuds.

La ponència central l’ha desenvolupat la filosofa i professora de la Facultat de Ciències de l’Educació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, Anna Pagès. Més tard, ha tingut lloc un diàleg entre experts sobre les contribucions dels entorns educatius dels municipis  en el benestar emocional de la ciutadania.

Fa només unes setmanes que la Diputació ha aprovat el Pla Estratègic de Salut Mental. Amb un pressupost de 7,6 milions d’euros, aquesta pla incorpora accions per prevenir, detectar i facilitar l’acompanyament de les persones que pateixin algun trastorn mental i prestarà especial atenció als joves i adolescents. Paral·lelament i dins el Catàleg de Serveis (oferta de recursos educatius/recursos materials 2024) de la corporació es pot sol·licitar encara el recurs relacionat amb Benestar emocional per a l'aprenentatge.

El Fòrum Local d'Educació organitzat per la Diputació de Barcelona respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Comparteix