PhotoVoice
1997
Enllaç al recurs: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/67790/10.1177_109019819702400309.pdf;jsessionid=F5EFEA5FD0986AAB7C37022EB1887081?sequence=2
- Format:
- Article científic
- Població a la qual s'adreça:
- Població general i població en situació de vulnerabilitat
- Objectiu:
-
Recopilar informació, sovint invisible o difícil d'accedir, sobre la percepció de l'entorn quotidià, els problemes, les necessitats i els desitjos de diferents grups de la comunitat a través d'una tècnica participativa que combina l'ús de fotografies i narracions.
- Metodologia:
-
Photovoice és una tècnica qualitativa que parteix de la idea que imatges i paraules poden, conjuntament, expressar de forma efectiva les necessitats, problemes i aspiracions d'individus i comunitats.
Es demana als participants que expressin els seus punts de vista o que representin les seves comunitats respecte al tema d'estudi mitjançant fotografies preses per ells mateixos, acompanyades de narracions que expliquin com aquestes fotografies il·lustren o ressalten aquest tema.
Aquestes fotografies després es recopilen i serveixen com a recurs per realitzar entrevistes i grups de discussió, aprofundint en la interpretació de la percepció, problemes i necessitats de la comunitat amb l'objectiu últim de mobilitzar i ajudar les administracions i altres agents a comprendre millor els problemes i necessitats de les comunitats.
- Oportunitats i limitacions:
-
Eina àmpliament provada i validada en l'àmbit de la salut pública i la justícia comunitària.
La comunicació no depèn exclusivament del llenguatge verbal, per la qual cosa aquesta tècnica té el potencial de superar possibles barreres socials, culturals i lingüístiques pròpies de la comunicació verbal.
Aplicable amb participants molt diversos pel que fa a edat, nivell d'estudis, llengua, gènere, ètnia o capacitat cognitiva.
Pot revelar problemes o necessitats abans invisibilitzades i donar veu a grups minoritaris o desfavorits, generalment menys representats en l'esfera pública.
- Indicadors:
-
Percentatge de persones que senten que pertanyen al barri o a la comunitat. Percentatge de persones que senten que poden influir en el seu entorn. Accés a serveis públics sociosanitaris. Nombre d'habitatges destinats a lloguer social a preu assequible. Nivell d'accessibilitat dels habitatges, zones comunes i entorn immediat. Distància des de l'habitatge a un espai públic obert (verd / no verd). Freqüència d'ús d'equipaments públics (ex. biblioteca, centre cultural, instal·lacions esportives...).
- Temàtica:
- Espai públic Cohesió i capital social Habitatge i comunitats veïnals Infraestructura verda Mobilitat i accessibilitat Equipaments i serveis
- Vincle amb la salut:
- Social Mental Física
- Escala de l'àmbit d'estudi:
- Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat Illa / conjunt d'edificis o espais Barri (o superior)
- Fase d'aplicació:
- Diagnosi i pre-projecte Monitoratge i avaluació Implementació
- Enfocament metodològic:
- Qualitatiu / Participatiu