Adolescències360. Educació no formal en xarxa amb la comunitat
Municipi: Granollers
Ens impulsor: Ajuntament de Granollers, en col·laboració amb les centres de secundària, les entitats de lleure educatiu i els equipaments municipals.
Contacte: educacio@granollers.cat
Adolescències360 engloba propostes culturals, esportives, formatives, participatives i de lleure, preventives i compensatòries, per acompanyar els adolescents en el procés de socialització. S’articula entre els professionals dels serveis municipals, els dels centres educatius i equipaments, els de les entitats de lleure educatiu, les famílies i l’alumnat. Es vol donar resposta a les competències locals en el desenvolupament i la prestació de serveis preventius. L’objectiu general és la millora de la qualitat de l’educació gràcies a una nova cultura que ofereixi més oportunitats educatives fora de l’aula tenint en compte les capacitats, les necessitats i els interessos de cada alumnat.
Objectius
Els objectius específics són en relació a diferents àmbits:
- Aportacions a la socialització de les persones adolescents.
- Identificar el capital competencial amb una mirada transversal.
- Definir i executar un pla individual o grupal de desenvolupament de competències.
- Relació adulta d’influència.
- Facilitar elements per a construir una relació adulta amb les persones que són referents socioeducatives com a figures clau en els itineraris vitals en els diversos àmbits on es treballa (social, esportiu, cultural, escolar o lleure).
- Treballar amb una metodologia proactiva amb els adolescents a partir de l’orientació escolar i social, l’acompanyament en les transicions educatives i personals, la prevenció de l’abandonament escolar, la implicació i coneixement de les oportunitats i propostes de l’entorn o el foment de la participació.
- Facilitar elements que permetin construir una relació adulta d’influència en les seves vides (vincle, pertinença, experiències significatives o escolta activa).
- Equitat i igualtat d’oportunitats educatives.
- Enriquir el temps no lectiu generant un entramat d’activitats i relacions distribuïdes entre diferents actors formals i no formals, i connectades entre si per millorar les condicions d’aprenentatge i desenvolupament dels infants, adolescents i joves dins i fora de les aules, i reduir les desigualtats derivades de l’origen social.
- Vetllar per l’èxit escolar i social dels adolescents.
Persones destinatàries
Nois i noies adolescents de 12 a 16 anys.
Metodologia
La metodologia s’orienta a oferir més oportunitats educatives a l’alumnat durant el temps no lectiu, per mitjà d’una oferta coordinada d’activitats de tipus cultural i artístic. S’articulen quatre estratègies en relació amb els adolescents, els agents culturals de la ciutat, els centres educatius i la mateixa metodologia del programa.
Amb relació als adolescents, es volen crear oportunitats d’aprenentatge per activar el seu desig, la seva motivació i els seus interessos, i obrir noves perspectives d’aprenentatge i participació. Aquestes oportunitats es generen en un entorn i un ambient idonis per generar vincles i oportunitats educatives i participatives.
L’objectiu dels agents culturals és implicar-los en la generació d’oportunitats socioeducatives des d’una vessant d’equitat i de qualitat, de manera que esdevinguin agents dinamitzadors de la ciutat.
Pel que fa als centres educatius, es vol implicar el professorat tutor i el claustre dels instituts per contribuir a l’accés de l’alumnat a oportunitats d’educació no formal.
Respecte de la metodologia del programa, l’objectiu és organitzar activitats emprant metodologies d’aprenentatge pràctiques i experiencials. S’ofereixen diverses propostes d’activitats per afavorir la personalització d’itineraris i la motivació per a l’aprenentatge a partir de la lliure elecció.
Fases
- Des d’abril a maig, es dissenya la proposta del curs.
- De maig a juny, es divulga el Passaclasses informatiu a sisè de primària, i al setembre als de secundària, i es fan les inscripcions.
- A l’octubre comencen els projectes educatius i els espais relacionals.
- Al juny, es tanca el projecte i es fa una mostra de les activitats.
Recursos humans
El responsable del projecte és un tècnica d’educació municipal, i hi participen un coordinador del programa Etcètera, tècnics de joventut i dinamitzadors juvenils.
Hi participen diversos espais: de coordinació amb l’equip directiu (caps de servei i àrea d’educació i joventut, trimestralment); de gestió tècnica (tècnics educació i joventut, mensualment); de coordinació dels referents pedagògics dels centres educatius i de lleure (trimestralment), i de coordinació dels referents dels equipaments culturals (trimestralment). Hi ha també un laboratori de reflexió i acció sobre les adolescències (anualment).
Recursos materials i espais
Es disposa dels espais i els recursos dels equipaments culturals de la ciutat (Museu de Ciències Naturals, Cinema Edison, Teatre Auditori, Roca Umbert-Fàbrica de les Arts, centres cívics, Museu de Granollers), de l’equipament juvenil GRA i de l’Institut Antoni Cumella.
Cost i fonts de finançament
Cost: 80.000€
El fons els aporten el municipi i la Diputació de Barcelona
Punts forts
- L’aportació dels equipaments municipals i les entitats a la generació d’oferta educativa per als adolescents. Els tutors de cada grup-classe s’han implicat en la difusió, la recomanació i la prescripció d’oportunitats educatives fora de l’horari lectiu, s’ha reforçat el sistema d’avaluació dels aprenentatges i s’ha aconseguit una major motivació i interès per l’aprenentatge dels adolescents que participen en les activitats
- L’actitud dinàmica i proactiva dels agents educatius. L’enfocament pedagògic ha permès generar vincles entre els participants i els referents adults.
- La reducció del preu d’accés a les activitats i la descentralització a barris socialment desfavorits.
- El desenvolupament d’una estratègia participativa en xarxa a l’Etcètera i d’una estructura àmplia i transversal que vetlla per la coherència de les polítiques, els programes i les activitats dirigides als adolescents.
Punts de millora
- Consolidació del colideratge.
- Una difusió més estratègica.
- La incorporació de nous perfils.
- L’obertura de les entitats i dels equipaments a les propostes dels adolescents.
- La millora de la funció orientadora i prescriptora de les tutories i de la direcció dels instituts.
- L’enriquiment de l’avaluació del programa.