Jovesd’esplugues.cat

Jovesd’esplugues.cat

Municipi:

Esplugues de Llobregat

Ens impulsor: Ajuntament d’Esplugues

Contacte: plaeducatiuentorn@esplugues.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

Joves d’Esplugues.cat és un programa d’activitats formatives adreçades a facilitar l’acolliment i la integració social i escolar de nens, adolescents i joves estrangers nouvinguts i d’ escolarització recent que necessiten suport i immersió lingüística. Aquestes activitats es desenvolupen durant el curs i el mes de juliol en l’àmbit extraescolar. Tenen un marcat caràcter lúdic i social i cultural, i estan adaptades als interessos d’aquest alumnat. Aconsegueix potenciar la integració, el benestar i la seva formació escolar.

Objectius

Principals

En tant que és una actuació del PEE, pretén:

  • Contribuir a la millora de les condicions d’escolarització i a l’èxit acadèmic.
  • Incentivar i donar suport a l’alumnat.
  • Promoure l’ús social del català com a llengua compartida i de cohesió social.

Secundaris

  • Facilitar la immersió educativa dels nois i les noies acabats d’arribar.
  • Acompanyar en el procés d’integració social dels joves.
  • Empoderar la joventut immigrant a través de la llengua vehicular educativa i de l’entorn.
  • Identificar i detectar situacions de risc i oportunitats
  • Implicar les famílies en el procés d’integració.

Persones destinatàries

  • Infants i joves estrangers nouvinguts d’escolarització acabats d’arribar
  • Famílies de l’alumnat participant

Metodologia

Les activitats es fan en grups reduïts, de la mà d’un referent que hi participa. Són lúdiques i participatives; es propicia que s’arribi a un acord en definir-les. S’alterna el treball individual (manualitats...) amb jocs i sortides de coneixement de l’entorn. No s’obliga ningú a participar-hi, però s’acorden normes. L’idioma vehicular és el català, però es prioritza la comunicació. S’involucra les famílies informant-les prèviament, amb el seguiment, de les sortides i de la cloenda del curs.

Fases

La implementació ‘aquest projecte es du a terme en 6 fases diferenciades:

  • Coordinació i preparació: Es fa la coordinació inicial dels serveis educatius, acordant l’actuació i difonent-la als centres educatius per detectar joves participants.
  • Alumnat objectiu entre infants i joves: Es detecten nens, adolescents i joves que necessiten suport mitjançant un formulari enviat als centres.
  • Selecció: Se seleccionen 30 participants, prioritzant els nouvinguts i aquells amb necessitats d’integració. Es formen dos grups per a activitats grupals i individuals.
  • Coneixement de les famílies: Es fa una reunió inicial amb les famílies per explicar el programa i resoldre dubtes sobre els tallers i el procés d’acollida.
  • Desenvolupament de l'activitat: Amb els 30 participants seleccionats, es transmet informació detallada per proporcionar atenció personalitzada.
    • Tallers de curs anual: 2 grups (2 grups de primària dilluns i dimecres de 17.00 a 18.30.00 hores) i 1 grup de secundària els dimarts i dijous. En total, 30 participants des del 15/10 al 31/05.
    • Taller d’estiu: 2 grups (1 grup dilluns, dimecres i divendres de 10.00 a 12.00 hores) i 1 grup (dimarts, dijous i divendres) de 10.00 a 12.00 hores (divendres l’activitat és conjunta). En total, 24 participants.
  • Segumient: Comunicació diària amb les famílies per diversos canals, com ara Whatsapp o conversa presencial.

Recursos humans

Responsable/s del projecte: tècnica referent del Pla Educatiu d’Entorn

Personal tècnic del projecte: equip tècnic del pla educatiu d’entorn i responsable del servei d’acollida, empresa contractada per dinamitzar l’activitat (tallerista del projecte)

Recursos materials i espais

Espai de joves de la ciutat (Espai Jove Remolí i Oficina Jove d’Emancipació)

Cost i fonts de finançament

El cost del projecte és de 15.000 euros, finançats per Ajuntament amb dotacions de la Generalitat, segons el conveni PEE.

Punts forts

  • La comunicació constant entre la persona dinamitzadora i l’ajuntament (visites actives dels tècnics i tècniques i referents polítics) .
  • Les sinergies entre la dinamitzadora i els joves (alguns amb problemàtiques socials emocionals i econòmiques).
  • Transversalitat del projecte (diversos departaments implicats: educació, interculturalitat, joventut, serveis socials, patrimoni cultural, esports) i altres agents externs: centres educatius i professorat.

Punts febles

  • És difícil determinar activitats. Depèn de la progressió del grup, del temps que fa que han arribat a la ciutat, la diversitat d’edats, els orígens i les situacions personals i familiars.

Propostes de millora

  • Elaborar un document d’avaluació per als participants, famílies i centres. Fer un seguiment dels alumnes durant el curs escolar següent.
  • Preveure la possibilitat de més recursos humans per poder treballar de manera personalitzada

Durant el període 2017 - 2023 hi han participat un total de 400 joves. En la darrera edició (curs 2023-2024), hi participen 30 alumnes (20 noies i 10 nois) d’entre 10 i 16 anys. Un total de 20 famílies han participat activament en algunes activitats, acompanyant a excursions, participant en la festa de final de curs i a les cloendes, aportant menjar típic dels seus països d’origen, etc.

L’avaluació que s’ha fet ha estat qualitativa mitjançant entrevistes i preguntes adreçades als joves participants, a les famílies i als tutors i professors dels centres educatius.