Passarel·la Pati Pami
Municipi:
El Prat de Llobregat
Ens impulsor: Associació SaóPrat
Contacte: saoprat@saoprat.net
Passarel·la és un recurs d’acompanyament i suport a joves entre 16 i 25 anys en la transició cap a l’edat adulta.
Es combinen espais d’orientació individual i activitats grupals on es potencia l’autoconeixement, la motivació i l’autoestima perquè cada jove pugui identificar els objectius que vol assolir i planificar el seu pla d’acció.
L’objectiu general és oferir orientació i acompanyament personalitzat en la construcció del projecte vital dels joves generant autonomia personal, empoderament i autoestima.
Objectius
Té com a objectius oferir un espai socioeducatiu de lleure on poder vincular-se i establir relacions sanes entre iguals, afavorir el retorn de joves al sistema educatiu o la inserció al món laboral, promoure experiències d’aprenentatge positives per facilitar la reconnexió i adhesió al sistema educatiu i fomentar l’autoconeixement, l’autoestima i les habilitats per a la presa de decisions.
Persones destinatàries
El Projecte Passarel·la està destinat a joves que tenen entre 16 i 25 anys i necessiten un impuls per orientar la seva trajectòria laboral i formativa. No hi ha cap requisit per poder accedir i és totalment gratuït.
Metodologia
El recurs combina diferents tipus d’activitats que s’adapten a les demandes i les necessitats dels joves. Les tutories individualitzades es configuren segons la disponibilitat i varien en freqüència segons les necessitats. En aquestes tutories s’elabora un Pla Educatiu Individualitzat (PEI) i es va fent el seguiment per executar el pla d’acció marcat per assolir els objectius. Els joves també poden participar de la resta d’activitats grupals, que es fan segons la demanda i els interessos dels joves, amb l’objectiu d’oferir un espai de sociabilitat i desenvolupament de competències transversals.
L’acompanyament finalitza quan els joves han assolit els objectius marcats. Es manté un contacte estret amb els participants de Passarel·la i s’ofereix l’oportunitat de tornar al recurs si tornen a necessitar algun tipus de suport.
Fases
N'hi ha quatre:
- Acollida. S’explica als joves en què consisteix el projecte i què pot oferir-los el recurs. És una etapa on els joves expliquen les seves necessitats, expectatives i s’estudia quin suport se li pot oferir.
- Definició del PEI. A través de diferents tutories, es potencia l’autoconeixement i les possibilitats del jove per assolir els seus objectius. Es fan 4 o 5 tutories per elaborar el PEI, on els joves marquen els objectius a curt termini i el pla de treball per assolir-los. Se’n fan 4 o 5 tutories més per revisar el PEI i adequar els objectius.
- Desenvolupament del pla de treball. Són les accions per assolir els objectius marcats. Es fan tutories setmanals, quinzenals o mensuals. Es fan de 10 a 19 tutories entre 3 a 5 mesos.
- Finalització de l’acompanyament. Es duen a terme 4 tutories i es dona per finalitzat el procés. L’acompanyament acaba quan el jove ha assolit els objectius marcats.
Recursos humans
Dues educadores i una coordinadora del servei.
Recursos materials i espais
Sales per les tutories, sales àmplies per fer activitats grupals i despatxos. Cada educadora disposa d’un telèfon mòbil per contactar amb els joves.
Cost i fonts de finançament
Cost: 79.500€
Els fons els aporten la Generalitat, l’Ajuntament del Prat de Llobregat i la mateixa entitat.
Punts forts
- La flexibilitat del recurs per la personalització de l’acompanyament.
- El treball basat en el no-judici, la comunicació i la confiança cap als joves.
- La coordinació de l’equip educatiu i la possibilitat de comptar amb un equip extern de suport per les actuacions en casos més complexos.
- L’accés universal permet fer detecció pròpia i derivació a d’altres recursos de l’entorn segons les necessitats especifiques.
Punts de millora
- Caldria aconseguir visibilitzar-se i ser reconegut pels agents del territori com un recurs universal que no atén únicament a joves derivats o en situació de risc.