PreCAM. Treball per projectes

PreCAM. Treball per projectes

Municipi: Terrassa

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament de Terrassa, amb la implicació activa de la Diputació de Barcelona.


Descarrega fitxa

 

PreCAM és un curs de formació per a joves per permetre que assoleixin les competències bàsiques de manera transversal.

La formació es du a terme durant un any acadèmic, des de finals de setembre fins al juny, en sessions de quatre hores de durada, quatre dies per setmana.

L’horari està distribuït setmanalment en les matèries següents: comunicació en llengua castellana i catalana (quatre hores), llengua anglesa (dues hores), ciències de la natura (dues hores), ciències socials (dues hores), matemàtiques (tres hores), informàtica (una hora) i tutoria i orientació (una hora).

Durant el curs es realitzen sortides, xerrades i tallers, que es distribueixen segons l’horari i el projecte que s’està treballant.

Objectius

Es vol oferir una formació que permeti a l’alumnat accedir al curs específic per a l’accés al cicle de grau mitjà (CAM) del curs següent per poder iniciar després els cicles de grau mitjà, i per tant reincorporar-se al sistema educatiu.

Els objectius específics són millorar la competència lingüística, audiovisual i digital; comprendre, aplicar i relacionar els números, les operacions bàsiques, els símbols, les formes d’expressió i el raonament matemàtic, i fomentar l’autonomia i la iniciativa personal a partir del treball per projectes.

Persones destinatàries

Joves entre setze i vint-i-cinc anys.

Metodologia

La metodologia aplicada és l’aprenentatge basat en projectes i el treball cooperatiu, per tal de fomentar l’autonomia de l’alumne, aprendre a pensar, a aprendre i a treballar valors, com també a utilitzar les tecnologies actuals

L’ABP és una metodologia que permet que l’alumnat adquireixi coneixements i competències clau del segle XXI per mitjà de l’elaboració de projectes que donin resposta als problemes de la vida real.

L’aprenentatge cooperatiu és el grup de procediments d’ensenyament que parteixen de l’organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis en què l’alumnat treballa conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i per aprofundir en el propi aprenentatge. Perquè aquesta metodologia es pugui dur a terme amb garanties algunes de les sessions lectives s’imparteixen en codocència.

L’acompanyament es fa des que la persona usuària demana informació. Llavors es realitza una prova de nivell i una entrevista personalitzada que serveix d’orientació cap a aquest curs, d’altres de l’escola o de diferents recursos de la ciutat.

Durant el curs es duen a terme tutories individuals i grupals. A més, el projecte participa del Full de Ruta de la Diputació de Barcelona, en què també s’acompanya i s’orienta l’alumnat, sempre coordinat amb el tutor del grup

Fases

No es marquen fases específiques, però cada curs acadèmic s’adeqüen els projectes i algunes de les metodologies emprades, tant per l’adaptació del grup com pels nous aprenentatges i experiències que van acumulant els docents.

Recursos humans

Els responsables del projecte són la cap d’estudis i un tutor. L’equip de treball està format per quatre professores i un professor, una de les quals fa de tutora. Tenen una hora a la setmana per coordinar-se, i a la reunió hi assisteix la cap d’estudis. Les aliances amb altres agents educatius són freqüents, i l’equip del centre es coordina amb l’agent del Full de Ruta que l’escola té assignat.

Recursos materials i espais

Una aula adequada per treballar de manera cooperativa, ordinadors portàtils, una pissarra digital i tallers, xerrades i sortides.

Cost i fonts de finançament

Cost: 44.537,94 euros.

Els fons els aporten l’Ajuntament de Terrassa i la Diputació de Barcelona.

Punts forts

  • La majoria de l’alumnat es reincorpora al sistema educatiu.

Punts de millora

  • Caldria ampliar les hores de docència i codocència, i seguir formant el professorat implicat en l’acollida de col·lectiu amb NEE i en ABP.
  • El tractament dels conflictes dins l’aula. Caldria crear la figura de la persona mediadora.