Projecte Activa’t
Municipi: Badalona
Ens impulsor: Centre Sant Jaume de la Fundació Carles Blanch
Contacte: info@fundaciocarlesblanch.org
Activa’t és un espai d’acompanyament socioeducatiu per a joves de 16 a 21 anys i les seves famílies. Complementa i reforça el treball realitzat en altres projectes de l’entitat organitzadora, sobretot els de Centre Obert i la UEC. Pretén millorar el nivell d’ocupabilitat dels joves perquè puguin afrontar un procés d’inserció sociolaboral amb èxit.
Objectius
Els objectius són millorar i fomentar l’autonomia de les persones perquè puguin construir i dirigir el seu projecte vital, treballar el desenvolupament d’habilitats socials i competències transversals i professionals per generar oportunitats d’èxit, donar suport a joves que s’estan formant amb estudis obligatoris o postobligatoris i ajudar a la reincorporació al sistema educatiu mitjançant la formació professional i ocupacional.
Persones destinatàries
Està destinat a joves que tenen entre 16 i 21 anys, als quals no se’ls demana cap requisit d’accés formatiu o socioeconòmic, la majoria en risc d’exclusió social. És gratuït, a excepció d’alguna activitat puntual a un preu simbòlic.
El programa dona acollida a 70 persones, sobretot nois, en els serveis d’atenció i en els dos grups de l’entitat (UEC i Centre Obert).
Les persones destinatàries acostumen a accedir-hi derivades d’altres projectes de l’entitat o externs com Serveis Socials o Badiu Jove.
Metodologia
La metodologia parteix de l’enfocament del Marc Lògic i d’una perspectiva sistèmica, en què es treballen tres eixos: l’individu, el seu context més directe (la família, per exemple) i l’entorn des de la incidència i la sensibilització (treball en xarxa i coordinació).
Per desenvolupar les accions es realitzen activitats grupals, acompanyaments i tutories individuals, formacions competencials i pràctiques, entre d’altres.
Fases
La implementació del projecte es desenvolupa en funció de les necessitats de suport dels diferents participants. Hi ha tres grups: el de la UEC (de 14 i 16 anys, amb el qual es fa un procés d’orientació acadèmica i acompanyament a l’escolarització), el del Centre Obert (de 16 a 19 anys, amb el qual es realitzen orientacions grupals i es desenvolupen competències prelaborals) i el grup en què es troben els processos d’orientació més individualitzada (de 16 a 21 anys i familiars dels joves, en els que es realitza un itinerari personalitzat).
En els processos més individualitzats es poden diferenciar tres fases:
- Procés d’entrada. Primer es recull la proposta de derivació interna o externa, i després es fa l’acollida i una entrevista amb la persona per poder identificar i detectar les seves necessitats. Hi ha diferents nivells d’orientació, que s’adapta a les habilitats, capacitats o experiències prèvies
- Procés d’estada. Es du a terme un acompanyament en etapes de formació postobligatòria o d’inserció al món laboral, adaptat a les necessitats de la persona. També s’atenen demandes puntuals d’acompanyament per alguna qüestió concreta, com per exemple preparar una entrevista o redactar un currículum
- Procés de sortida. Una vegada s’han assolit els objectius establerts es fa el seguiment i l’avaluació durant uns mesos
Recursos humans
L’equip executor està format per una professional especialista en orientació. A més, compta amb l’equip educatiu de la UEC i el Centre Obert. També es treballa amb voluntaris de diferents perfils per la realització de tallers formatius.
Recursos materials i espais
El projecte necessita sales polivalents per a les intervencions grupal i despatxos o aules petites per una atenció individualitzada. Calen ordinadors, taules i cadires. Per a les sessions de formació es disposa d’aules taller adaptades.
Com que el projecte vol incorporar una formació en l’àmbit de l’hostaleria i la restauració, la construcció del nou edifici de l'entitat inclou una cuina professional.
Cost i fonts de finançament
Cost: 76.100 euros
El fons els aporten la pròpia de l’entitat, el Departament de Treball, Afers Socials i Família i la Caixa Proinfància.
Punts forts
- L’atenció personalitzada i la flexibilitat que ofereix el projecte per adaptar-se a les necessitats i interessos de les persones ateses.
- La intervenció sistèmica i la possibilitat de poder fer un acompanyament integral i treballar amb altres projectes del centre.
- El treball des de la perspectiva de drets i empoderament de les persones per enfortir les seves capacitats.
- L’existència d’un equip multidisciplinari que ofereix un treball psicosocioeducatiu ajustat a les diferents necessitats dels joves.
- La possibilitat de treballar amb els centres educatius dels jesuïtes, com l’escola d’hostaleria Sant Ignasi.
Punts de millora
- La prospecció d’empreses és una tasca pendent per consolidar les actuacions d’acompanyament al món laboral.
- La falta d’adequació de les instal·lacions per planificar determinades activitats (formacions en l’àmbit culinari, per exemple).
- Caldria potenciar més el servei d’orientació en la difusió externa.
- La dependència de finançament extern per mantenir o millorar el projecte amb noves línies d’actuació.