Projecte Tastets
Municipi: Vilanova i la Geltrú
Ens impulsor: Institut Municipal d’Educació i Treball
Contacte: info@imet.cat
El projecte Tastets és un recurs per a joves de 3r i 4t d’ESO que probablement no obtinguin el títol. Per això, des de l’IMET s’ofereix l’oportunitat de conèixer les diferents opcions que el municipi i la comarca ofereixen a per alumnat sense el GESO, amb la voluntat que puguin tornar a incorporar-se de nou al sistema educatiu per continuar els estudis o puguin incorporar-se al mercat de treball amb millors possibilitats d’obtenir una ocupació qualificada i duradora. Es tracta d’un projecte molt pràctic que pretén que l’alumnat provi diferents oficis relacionats amb els PFI perquè tingui més informació a l’hora de decidir l’itinerari.
L’objectiu més general és donar a conèixer l’oferta formativa del municipi i la comarca i, sobretot, orientar els alumnes i les famílies per intentar la continuació dels estudis.
Objectius
Té com a objectius facilitar a l'alumnat que finalitza la seva escolaritat obligatòria sense el GESO eines i recursos per dissenyar l’itinerari acadèmic i professional i acompanyar-los en la presa de decisions, informar sobre les possibilitats formatives existents en cas de no obtenir el GESO, donar valor als programes de formació i inserció, i millorar la motivació dels alumnes oferint models de referencia positius.
Persones destinatàries
Alumnat de 3r o 4t d’ESO que probablement no es graduaran l’ESO o ho faran amb moltes dificultats.
Metodologia
Es divideixen els alumnes en dos blocs (A i B) en funció de les seves prioritats, tenint en compte que cada bloc està format per diferents oficis dels PFI de la comarca. Cada alumne disposa d’un itinerari individual, format per una tutoria grupal, diverses pràctiques d’ofici, cadascuna de dues hores de durada, i una tutoria individual amb la família o sense. Posteriorment es fa un retorn a cada centre i una xerrada amb les famílies per explicar els PFI.
Fases
Hi ha cinc fases:
- Es fa una proposta de funcionament on s’especifica el calendari d’accions previstes i el nombre de places que disposa cada centre, s’informa les famílies de l’objectiu del projecte i les activitats, i se’ls adjunta una autorització que han de signar, i després els centres han d’enviar la proposta d’alumnes.
- Es divideix l’alumnat en dos blocs en funció de l’itinerari i després es fan subgrups reduïts, es fa una tutoria grupal de cada subgrup amb la participació d’alumnes de PFI que expliquen la seva experiència, i es realitzen les activitats pràctiques dels oficis relacionats amb els PFI dirigits per experts del sector.
- Els experts omplen unes fitxes de valoració de cada alumne, es fan tutories individuals de 15 minuts amb cada alumne i una sessió grupal amb totes les famílies per explicar quins PFI hi ha a la comarca i al municipi i quines sortides tenen.
- S’entrega als centres una fitxa per cada alumne exposant l’itinerari que ha fet, la valoració de l’expert, i el resultat de la tutoria individual, i es convoca una reunió valorativa i propositiva amb els centres.
- Es fa un seguiment de que ha fet cada alumne i s’elabora una memòria.
Recursos humans
Dues tècniques d’educació de l’IMET i els experts que participen en els tastets.
Recursos materials i espais
Aules i tot el material necessari per realitzar les activitats de cada tastet.
Cost i fonts de finançament
Cost: 2.000 euros, a càrrec del pressupost municipal
Punts forts
- La coordinació i els ajustos entre els centres i l’IMET en les sessions finals.
- Les visites dels alumnes que cursen un PFI i que interactuen amb els alumnes participants
- Els tastets tenen una relació directa amb l’oferta real que tindrà l’alumne, i s’ajusten a l’oferta formativa real que hi ha al municipi i a la comarca.
- El retorn que es realitza al centre amb les entrevistes individuals.
- El seguiment de l’alumnat per saber si ha fet un PFI o que ha fet.
Punts de millora
- Els centres creuen que la durada és breu, perquè les sessions amb els alumnes són de tres dies.
- La falta d’assistència de les famílies, perquè les tutories són en horari laboral i moltes vegades no hi acuden familiars o són poc directes.
- A les xerrades d’orientació participen poques famílies.
- Ha baixat el nombre de persones que els centres deriven, probablement perquè el nombre d’alumnat que no es gradua a l’ESO també ho ha fet.