24/04/2024 14:16 h.

L’OPC participa en la publicació “Any Abelló. Centenari del naixement del pintor i col·leccionista molletà”

Comparteix

Estudi tècnic de l'obra de Joan Abelló

Estudi tècnic de l'obra de Joan Abelló

El passat 17 d’abril, el Museu Abelló de Mollet del Vallès va presentar el llibre que recull les ponències que el museu va organitzar l’any 2023 sobre l’artista molletà.

El passat 17 d’abril, el Museu Abelló de Mollet del Vallès va presentar el llibre “Any Abelló. Centenari del naixement del pintor i col·leccionista molletà” (Volum 15 de la Col·lecció Vicenç Plantada, Centre d’Estudis Molletans, 2024). La publicació recull les ponències que el museu va organitzar l’any 2023 sobre l’artista molletà.

Entre els seus capítols, dedicats a aspectes bibliogràfics i la seva producció artística, l’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC) participa en un que, amb el títol “L’Obra d’Abelló: tècnica pictòrica i conservació”, aborda els aspectes més formals de la seva extensa producció pictòrica. Al capítol s’analitza l’obra de Joan Abelló des del punt de vista de la tècnica pictòrica i els materials, i com aquests han contribuït a la conservació de les seves obres.

La tècnica del Laboratori de Conservació-Restauració de la Diputació de Barcelona, Rosa M. Gasol Fargas n’és coautora, juntament amb la conservadora-restauradora Lourdes Domedel Portabella, el químic del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) Ricardo Suàrez de la Vega, i la conservadora del Museu Abelló, Mireia Ollé Garcia.

Al capítol, la tècnica de Laboratori de l’OPC analitza la producció pictòrica d’Abelló i conclou que les alteracions presents a la seva obra són degudes tant a la incompatibilitat d’alguns dels materials emprats per l’artista, com a “una combinació de factors mecànics amb la formació de compostos d’alteració entre les capes de preparació i pictòrica com a responsables de les degradacions”. Gasol ofereix com a exemple el cas de la pintura sobre tela “Yerma”, de 1961, intervinguda pel Laboratori de Conservació-Restauració de l’OPC, la qual és un cas paradigmàtic per il·lustrar les alteracions descrites.

Per a la seva redacció, el CRBMC va dur a terme anàlisis químiques dels materials pictòrics (pigments, aglutinants i matèries afegides), amb l’objectiu d’establir les causes de les alteracions per a una millor comprensió i conservació futura de la seva obra.

La publicació d’aquest llibre tanca la celebració de la commemoració de l’Any Abelló i, alhora, dona el tret de sortida a la celebració del 25è aniversari del Museu Abelló.