12/12/2024 15:40 h. - Andrea Cosialls
Bons resultats de la regulació de tardor al punt d’acollida del Parc Natural del Montseny a Fogars de Montclús
El dispositiu ha funcionat amb normalitat i el balanç és positiu: més de 2.000 persones han utilitzat el servei del Bus Parc, s’han aparcat 686 vehicles als aparcaments gratuïts habilitats i més de 1.000 persones han participat a les activitats que s’hi han organitzat.
El Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny fa un balanç positiu del segon any de regulació de l’accés a Santa Fe i Fontmartina que s’ha portat a terme amb el punt d’acollida al visitant al Centre d'Informació de Fogars de Montclús els caps de setmana i festius entre el 12 d’octubre i el 8 de desembre. En total s’hi han aparcat 686 vehicles, mentre que el 2023 en van ser 466. D’altra banda, més de mil persones han participat a les activitats que s’hi han organitzat. La mesura ha coincidit amb un dels moments de més visitants al Parc Natural, la tardor, en què s’incrementen les expedicions i els serveis del Bus Parc, que durant aquestes dates han fet servir 2.030 persones.
Pel que fa als vehicles aparcats a l’aparcament gratuït, l’hora de màxima afluència va ser la una del migdia, quan es van aparcar un màxim de 130 vehicles en un dia. En el total dels 19 dies que ha durat l’aplicació del dispositiu, en l’hora de màxima afluència hi han aparcat un total de 686 vehicles (l’any passat van ser-ne 466).
Pel que fa al Bus Parc, les dades han estat similars a les de l’any passat. En total, durant els mesos d’octubre i novembre han fet servir les línies de Sant Celoni a Santa Fe de Montseny (573) i Fontmartina (572) (operativa només a la tardor) un total de 2.031 persones, mentre que l’any passat en van ser 2.238. La disminució pot ser deguda a que aquest any hi ha hagut tres dies amb pluja i mal temps que han fet que hi hagués menys afluència de persones.
Xavier Navalón, director del Parc Natural del Montseny, explica que “estem molt satisfets del funcionament d’aquest any, tant per la gran tasca col·lectiva que fa el personal del Parc Natural, especialment el que està sobre el terreny i els informadors de reforç, com pel desenvolupament de les activitats. Informadors, guardes i colla de manteniment han treballat d’acord amb el pla de regulació establert i gestionat pels tècnics d’ús públic del Parc”.
Control dels aparcaments
Des del Parc Natural s’ha treballat de forma coordinada amb el Servei Català de Trànsit de manera que, quan el personal del parc informava que els aparcaments estaven plens, es comunicava al Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT), on es prenien les mesures per informar i gestionar els punts de conflicte, entre elles l’avís als plafons lluminosos situats a les carreteres d’accés principals i properes.
El dispositiu ha comptat amb la presència dels Mossos d’Esquadra especialment en dos dels punts més delicats, ja que un cop els aparcaments de Santa Fe i Fontmartina estaven plens alguns vehicles aparcaven al voral de la carretera o a les entrades de camins particulars. Els guardes forestals han anat fent propostes de denúncies en les pistes forestals, i els Mossos d’Esquadra han intervingut en les carreteres principals d’accés a aquests dos punts.
Les infraccions han estat principalment de vehicles privats mal estacionats, tant en pistes com en la pròpia carretera. Els conductors d’aquests vehicles que no han seguit les recomanacions fetes pel Parc a través dels mitjans de comunicació, xarxes socials i també a través dels informadors i guardes del Parc, han estat, en la seva gran majoria, sancionats i s’han tramitat les corresponents denúncies.
Col·laboració de les empreses de turisme sostenible
Per segon any consecutiu, i gràcies a la col·laboració de Turisme Montseny, s’han fet 36 activitats de la mà de quatre empreses acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS). Cada dia han tingut lloc dues activitats: d’una banda, un circuit d’habilitats amb bicicleta a càrrec de Rutatur i, de l’altra, una activitat d’educació ambiental relacionada amb els bolets, el tritó del Montseny o amb els ocells, a càrrec d’Aprèn Serveis Ambientals, ADEMC i Viladrau Educació, respectivament. En total, hi han participat 1.078 persones, 378 més que l’any passat. Tot i que enguany s’han fet menys activitats, aquestes s’han ajustat millor a les necessitats dels visitants.
Aquesta actuació respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat", número 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles”,” i número 15 “Vida terrestre”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
<< Tornar al llistat de notes de premsa
Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi
Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.