22/10/2024 13:30 h. - Núria Peláez

Una formació pilot de la Diputació de Barcelona ensenya a persones a l’atur l’ofici de paradistes als mercats municipals

L’objectiu és formar perfils professionals per facilitar el relleu generacional. El curs ja està en marxa a mercats de Manlleu, Mataró i Sant Boi de Llobregat, on una trentena d’alumnes aprenen aquests dies a manipular carn, aviram o productes de xarcuteria, entre d’altres.

La Diputació de Barcelona ha engegat aquest octubre una prova pilot per formar persones interessades en emprendre o treballar en els mercats municipals, per tal de combatre la manca de relleu generacional que obliga a tancar algunes parades. La prova pilot es farà a 3 mercats municipals de Manlleu, Mataró i Sant Boi de Llobregat, i els alumnes aprendran a preparar i vendre carn, aviram i productes de xarcuteria, o a preparar comandes, entre d’altres coneixements pràctics.

La formació s’imparteix entre octubre i novembre en les mateixes instal·lacions dels mercats municipals, en aquest cas al Mercat Municipal de Manlleu, el Mercat Municipal de la Plaça de Cuba (Mataró) i el Mercat Municipal de Torre de la Vila (Sant Boi de Llobregat).

La formació s’adreça a majors de 18 anys, prioritàriament en situació d’atur. En aquesta prova pilot els serveis tècnics dels municipis han seleccionat els participants, una trentena de joves (la meitat dels quals, dones) entre els tres mercats.

La formació ocupacional d’auxiliar de mercat polivalent, de 134 hores, inclou mòduls d’higiene del manipulador d’aliments (10 hores), carnisseria-xarcuteria (90 hores), aviram (20 hores), manipulació de càrregues (10 hores) i emprenedoria als mercats municipals (4 hores). 

Actualment, les comarques de Barcelona compten amb 91 mercats municipals situats a 58 municipis amb més de 3.000 parades als mercats municipals, de les quals al voltant d'un 35% estan tancades. Unes 3.700 persones treballen als mercats municipals, el 71% de les quals dones, i la mitjana d’edat dels paradistes està al voltant de 51 anys. Una vintena de municipis s'han interessat per oferir aquesta formació quan finalitzi la prova pilot.

“Un dels principals problemes identificats en el tancament de les parades dels mercats municipals els darrers anys és la manca de relleu  generacional i de perfils professionals per donar continuïtat als negocis, davant la manca d’oferta de formació específica”, ha explicat la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra. Molts paradistes es troben propers a l'edat de jubilació, amb parades familiars que han passat de generació en generació i on cada vegada és més difícil trobar successors interessats en continuar amb aquests negocis”, ha advertit.

La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, ha posat en valor el rol dels mercats municipals com a "punts de referència de la vida quotidiana als barris i, per tant, de la cohesió social" i ha subratllat la utilitat d'aquesta nova formació per tal de "recuperar oficis que estan en perill de desaparéixer" i que, per tant, dificulten el relleu generacional als mercats. "Apostem per dinamitzar els mercats municipals i fer-los cada cop més competitius, digitals i sostenibles", ha subratllat Lluïsa Moret.

Un cop finalitzin la formació, els alumnes tindran la possibilitat de buscar feina o bé emprendre assumint el lideratge d'alguna parada buida als mercats. Aquesta és la intenció del Xavi Amador, un dels alumnes que estan fent actualment el curs a Sant Boi: "Jo treballava de taxista però la feina no m'acabava de convèncer, i quan vaig saber d'aquest curs em va semblar una gran oportunitat per formar-me i arribar a tenir el meu propi negoci", destaca el Xavi, que ja té en ment agafar la seva pròpia parada d'aviram.

 

Garantir el relleu generacional

La nova formació ocupacional d’auxiliar de mercat polivalent forma part del projecte “Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible”, engegat l’any passat per la Diputació de Barcelona per modernitzar i millorar la competitivitat dels mercats municipals, apropar-los als nous perfils de persones consumidores i consolidar el seu paper de servei públic. El projecte compta amb dos milions d’euros del fons Next Generation EU Zones Urbanes i 500.000€ de la Diputació de Barcelona i inclou un total de 12 actuacions que es concreten en quatre eixos: la transformació digital, tant de l’equipament del mercat com dels paradistes; l’articulació d’un servei de distribució urbana de mercaderies capil·lar, eficient i sostenible; el foment de l’economia circular dels mercats i millorar la seva eficiència energètica, i l’impuls del relleu generacional.

A més d’aquesta formació, per tal de facilitar el relleu generacional als mercats municipals la Diputació de Barcelona compta amb el programa Reempresa Mercats Municipals, que posa en contacte futurs emprenedors i parades de mercat buides o actives que necessiten relleu. Aquest programa ha permès salvaguardar 109 parades de mercat i prop de 200 llocs de treball des de la seva creació el 2017, i ha generat 1,79 milions d’euros d’inversió induïda. En aquests 7 anys el programa, impulsat per la Diputació de Barcelona i la patronal Cecot, ha permès fer difusió i atendre 448 parades de mercat municipal.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom” número 12 “Producció i consum responsables”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Alumnes de la formació, aquest dimarts al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, i la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra, conversen amb alumnes de la formació al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, amb alumnes de la formació al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona Detall d'un alumne durant la formació, al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona Alumnes de la formació, aquest dimarts al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, durant la presentació de la formació al Mercat de la Torre de la Vila de Sant Boi de Llobregat. Foto: Diputació de Barcelona La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, i la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra, durant la presentació de la prova pilot. Foto: Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.