07/08/2024 09:00 h. - Núria Peláez
5 consells per garantir els drets del viatger en cas d’incidències amb els vols
En aquestes dates es multiplica el nombre de viatgers que agafen vols per motius d’oci. Personal expert en Consum de la Diputació de Barcelona recorda algunes precaucions a tenir en compte per garantir els drets del viatger davant de possibles retards, anul·lacions i altres imprevistos.
- Per tal d’evitar sorpreses desagradables, abans de viatjar és important informar-se prèviament sobre la documentació necessària, en especial si la destinació està fora de l’espai Schengen (passaport, visat...). La companyia aèria no té cap obligació d’informar el viatger sobre els documents o els requisits sanitaris necessaris per viatjar a la destinació escollida.
- En cas de retard, el viatger té dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600 euros, en funció de la distància del vol, si arribeu al destí final amb 3 hores de retard o més. Cal recordar que els retards sempre fan referència a l’hora d’arribada a destí. Si finalment el vol es cancel·la, el viatger pot escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu. També li correspon la mateixa compensació econòmica que en el cas de retard (d'entre 250 i 600 euros per passatger) excepte si l’aerolínia comunica la cancel·lació amb 2 setmanes d'antelació o si aquesta és conseqüència de circumstàncies imprevisibles o inevitables i alienes a l'empresa, com ara climatologia adversa.
- Si, en els casos anteriors, la companyia aèria no respecta els drets del viatger, cal demanar el full oficial de reclamació o reclamar a la companyia aèria per algun mitjà que deixi constància (formulari web, telèfon amb número d'incidència, etc.). Si en un termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, el viatger pot contactar amb el servei públic de consum del seu ajuntament.
- Si l’aerolínia denega l'embarcament per sobrereserva (overbooking), el viatger té dret a escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un transport alternatiu fins a la destinació final, a més d’una compensació econòmica en funció de la distància del vol (entre 250 i 600 euros). Aquest import es redueix a la meitat si el viatger accepta un vol alternatiu que li permeti arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l'hora prevista inicialment.
- En cas d’incidències amb l'equipatge (danys, retard, pèrdua o destrucció), el viatger ha d’emplenar sempre el PIR (Informe d’Irregularitat d’Equipatge) abans de marxar de l’aeroport: sense aquest document la reclamació no prosperarà. A banda d’aquest tràmit, també cal presentar una reclamació a la companyia aèria dins els 7 dies posteriors a la recepció de l’equipatge danyat. Pel que fa a les compensacions, la responsabilitat de la companyia queda limitada a un màxim de 1.600 euros, aproximadament uns 27,5 euros per kilogram d’equipatge.
Més informació sobre drets i reclamacions sobre transport aeri.
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
<< Tornar al llistat de notes de premsa
Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi
Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.