Educació - 13/03/2025 13:52 h. - Carme Pollina

La Xarxa d’Escoles Municipals d’Educació Especial reforça el compromís amb el lleure educatiu inclusiu

El Pla de treball 2024-2026 de la Xarxa posa el focus en l’acompanyament al cos docent, l’avaluació de competències, la diagnosi de l’estat de les escoles al territori i la creació d’una eina per definir el perfil de l’alumnat i millorar la gestió dels centres.

La Xarxa d’Escoles Municipals d’Educació Especial (XEMEE) de la Diputació de Barcelona és un espai d’intercanvi horitzontal entre les escoles per contribuir a integrar el conjunt d’actuacions de suport en aquest àmbit, possibilitar el coneixement, l’aprenentatge compartit i les bones pràctiques, garantint el treball conjunt a partir de l’enriquiment i el creixement col·lectiu.

Protocol d’acollida de nous professionals per millorar la gestió als centres

D’entre els projectes duts a terme per la Xarxa, destaca el Marc comú d’orientacions per a l’acollida de nous professionals a les escoles municipals d’educació especial, un recull d’indicacions per millorar els protocols d’acollida dels nous professionals que s’incorporen als centres,  amb l’objectiu de reduir les dificultats causades per la rotació de professionals, que afecten no només l’estabilitat dels equips sinó també el benestar emocional i l’aprenentatge de l’alumnat.

El document s’ha elaborat a partir de la col·laboració dels equips directius dels centres i l’assessorament de Manel Güell. Tracta aspectes com la cultura organitzativa, les consideracions emocionals i relacionals, les expectatives dels nous professionals, la importància de la comunicació i la responsabilitat col·lectiva, i suposa una base de gestió que cada escola pot adaptar i personalitzar segons les seves necessitats i característiques. Les escoles municipals d’educació especial de la Xarxa han treballat també en els darrers anys en la definició dels perfils de l’alumnat i en l’anàlisi i l’aplicació del nou currículum infantil.

Per als propers cursos, la Xarxa es planteja com a objectius principals reforçar l’acompanyament al cos de docents i la gestió dels centres mitjançant una eina que permetrà definir millor el perfil de l’alumnat, per tal de poder donar-li atenció més personalitzada.

Treballant per l’educació inclusiva des de 2017

Formen part de la Xarxa els sis municipis de la província de Barcelona que tenen escoles d’educació especial: Badalona, Terrassa, Granollers, Mollet del Vallès, Gavà i Cornellà del Llobregat. En total, nou centres que treballen plegats des de l’any 2017 per impulsar activitats més inclusives i accessibles per a l’alumnat en col·laboració amb altres organismes o entitats com la Xarxa de Parcs Naturals o la Fundació Maria Canals, amb la qual han tirat endavant el projecte "Jo També hi Toco" a Badalona i a Terrassa per apropar la música clàssica a les escoles d’educació especial i contribuir així a trencar barreres culturals i socials, sempre sobre la base del dret al lleure educatiu per a persones amb capacitats diverses.

Per aprofundir en el coneixement i l’aplicació del lleure educatiu inclusiu, ha participat en la sessió plenària, celebrada el 13 de març a Barcelona, la directora de la càtedra de Lleure de la Universitat Ramon Llull, Txus Morata. També s’han posat en valor les experiències de Montornès del Vallès i de Sant Boi de Llobregat com a municipis inclusius amb polítiques de lleure per a tothom.

El president delegat de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona, Joan Galiano i Peralta, ha dit en aquest sentit que «l’accessibilitat i la inclusió no haurien de ser un luxe, sinó una responsabilitat pública que garanteix que tothom pugui participar plenament en la vida social i comunitària», ha destacat el dinamisme i la feina de la Xarxa malgrat la complexitat actual de la realitat educativa i ha renovat el suport de la Diputació de Barcelona, comptant amb el compromís i la implicació dels ajuntaments.

La missió i l’activitat de la Xarxa d’Escoles Municipals d’Educació Especial de la Diputació de Barcelona responen a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 ‘Educació de Qualitat’. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Espai de diàleg entre representants polítics, tècnics, directius i docents de la Xarxa. Foto: Diputació de Barcelona.

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.