Activitats a casa
Us proposem un seguit d'activitats per fer a casa, sol o en companyia per a cadascun dels temes en què s'articula l'exposició Transitar.
Descarregueu-vos totes les activitats en un document pdf fent clic aquí
Activitat 1 - Somnis, realitats i malestars
Construeixo una casa
Durant aquest dies hem anat llegint als medis nombrosos missatges etiquetats amb els hashtags: #joemquedoacasa, #quedatacasa, #stayathome, ...
És temps de quedar-se a casa, d’aturar-se, de mirar el nostre interior i reorientar-nos. Com quan caminem per la muntanya, que de tant en tant ens aturem, respirem, mirem el mapa, comprovem on som i planifiquem la següent etapa del nostre camí. Ho farem de forma creativa, a partir de la proposta: “imagina una casa”.
Activitat 2 - Un món canviant
Ajuntem paraules per formar frases
“El món canvia i jo canvio amb ell”, aquestes paraules ara són un fet.
Aquest moment que vivim ha transformat la nostra forma de viure i ara el canvi és un fet evident. Segur que cadascú té la seva forma de veure el món canviant.
Us proposem una activitat on poseu per escrit paraules claus sobre el món canviant.
Activitat 3 - Formar-se al llarg de la vida
Allò que he après dels altres
El conjunt de la nostra formació dibuixa un paisatge educatiu on tot compte: l’educació formal (títols oficials), la no formal (sense títols, però rebuda de professorat) i la informal (rebuda a través d’amics, familiars, experiències, llibres,...)
Us proposem, per aquest dies, valorar tota l’educació informal que heu rebut pel vostre compte i de les persones que us envolten i que ho compartiu.
Activitat 4 - Conviure amb l’èxit i el fracàs
Fem un homentage al guany
Fracàs i èxit són dues cares de la mateixa moneda. No hem de tenir por de caure. L’important és aixecar-se. Sovint avancem perquè ens empeny un èxit, sovint perquè ens empeny un fracàs.
Fem un homenatge al GUANY i encara que ara tots estem travessant un túnel sortirem. Sortirem més forts, diferents.
Activitat 5 - Qui ens orienta?
Agraeixo aquells qui em van orientar
Respondre a aquesta pregunta implica dir un nom: Laura, David.... perquè són persones concretes les que en determinats moments, amb la seva mirada, les seves paraules, el seu gest ens han reconegut el nostre talent, la nostra vàlua i ens han donat ales per poder tirar endavant allò que ens proposàvem, el nostre projecte personal. Ens cal que un altre reconegui els nostres talents per a tirar endavant i créixer.
Sota aquesta premissa evocativa de reconeixement, us proposem una activitat íntima i personal.
Activitat 6 - L'itinerari vital
La història de la teva vida
A la vida, cada persona fa el seu trajecte personal i, encara que caminem junts, l’itinerari vital és únic i individual.
Us proposem que les persones més grans de cada família o grup expliqueu en forma de conte el vostre itinerari vital a la resta.
Activitat 7 - La Infoxicació
Ens desconnectem de la informació per un dia
La infoxicació implica estar informat amb excés, sense filtres i de forma desordenada. És una paraula que ens cal conèixer per a combatre i no permetre que l’estrès de l’excés d’informació ens arribi a desestabilitzar.
Comenteu tota la informació que heu rebut amb un dia que no us ha aportat res, compteu les vegades que heu mirat el mòbil i les xarxes en un dia. Veureu quin ús feu i com us afecta. Deixeu de banda per unes hores tots les mòbils, no visiteu les xarxes...Comprovareu que el silenci desintoxica.
Activitat 8 - La tria
Escriu el teu propi codi ètic
Triar no és fàcil. En general és una acció complicada, ens genera dubtes, incertesa, fins i tot cert temor. Perquè triar implica actuar, prendre decisions i assumir aquesta responsabilitat. Però ens cal aprendre a saber triar i desplegar un codi ètic que ens serveixi de guia.
Us proposem que feu un treball personal i analitzeu com aquesta situació mundial afectarà al vostre codi ètic a l’hora de prendre decisions, de reconduir la vostra vida.
Activitat 9 - Les condicions de l’entorn
El llenguatge de les emocions
La família, els amics, les modes, l’economia,... són factors que ens influeixen. Conèixer l’entorn i com ens afecta, en positiu i en negatiu, ens ajuda a enfocar el nostre projecte de vida. Treballem amb emoticones per tal de descriure el nostre entorn i enfocar la tria a l’hora d’orientar-nos.
Activitat 10 -Adquirir competències
Què aprenc de la situació actual
Calen eines per a navegar per un món canviant; aquestes eines són les competències. Hi ha competències “dures” (hardskills), que ens donen coneixements, destreses i habilitats, i també competències “toves” (softskills), que ens donen adaptabilitat, creativitat o empatia.
Us proposem que us centreu en les competències "toves" i analitzeu com les teniu i com hauríeu de millorar-les aprofitant aquests dies que esteu a casa.
Activitat 11 - Un ecosistema en marxa
Cartografia del meu món personal
Tots estem connectats i ens necessitem. Aquesta situació ha provocat que tots cerquem formes noves de comunicar-nos i valorem molt les connexions que podem establir amb els nostres essers estimats: avis, amics... per WhatsApp, vídeo trucada...
Us proposem fer un mapeig del vostre ecosistema actual i valoreu: amb qui parlo per WhatsApp?, amb qui parlo per videotrucada?, amb qui parlo a casa? A quins veïns he conegut a través del balcó, terrat, finestra? A qui cuido?....