Més activitats
El valor del guany
Tots tenim experiències d’èxit i de fracàs en moltíssims àmbits, no només a l’escola o la feina. Però el vestit de triomfador o el de perdedor ens el posem o ens el posen al damunt. En aquesta senzilla dinàmica convidem a treure’ns de sobre aquest vestit i descobrir els guanys obtinguts en experiències d’èxit i fracàs.
Ho fem escrivint en un quadrat verd una experiència d’èxit i els guanys que ha suposat, i fem el mateix en un quadrat vermell respecte a un fracàs. Per exemple: Color verd... reconeixement de l’esforç escolar / augment de l’autoestima, més seguretat personal, etc. Color vermell... canvi de centre educatiu / nous amics, oportunitat de millorar, etc.
Món canviant
Vivim en un món que està canviant i això en afecta. Orientar-nos davant aquests canvis passa per tenir una actitud activa: reflexionar i decidir com els abordem.
En aquesta activitat presentem cinc preguntes relatives a grans temes d’aquest món canviant (globalització, digitalització, medi ambient, societats, pandèmies). Les hem de respondre encerclant els avatars que millor ens representin. Hi ha quatre avatars i podem encerclar més d’un si així ens identifiquem.
Els avatars són els mateixos de l’activitat EL MEU VIATGE. Cada avatar té característiques pròpies: la muntanya és estabilitat, resistència i perspectiva; l’arbre expressa arrelament, creixement i flexibilitat; l’aigua indica desplaçament, adaptabilitat i transformació; i la flor vol lleugeresa, creativitat i canvi.
Qui ens orienta?
Respondre la pregunta -Qui ens orienta? implica dir un nom: Laura, David.... perquè són persones concretes les que en determinats moments han reconegut el nostre talent i la nostra vàlua i ens han donat ales per poder tirar endavant allò que ens proposàvem; o potser ens han donat indicacions o reflexions que han estat clau per al nostre projecte personal. Doncs ningú, a priori, creu en ell mateix ni està ja perfectament orientat.
En aquesta activitat proposem quelcom personal: escriure damunt d’una il·lustració el nom d’una persona que ens hagi orientat al llarg de la vida, com a acte de reconeixement i agraïment. També poden ser els noms de varies persones.
Paisatge educatiu
Ens formem de moltes maneres, no només als centres educatius, i al llarg
de la vida, no només en les etapes escolars. En aquesta activitat dibuixem el nostre paisatge educatiu enganxant gomets de colors damunt d’una il·lustració, seguint un criteri de forma i color:
Quadrat: educació formal (la que dona títols oficials).Triangle: educació no formal (no dona títols oficials, però es rep d’un/a professor/a). Cercle: educació informal (s’adquireix a través d’amics, familiars, experiències, etc.). Color vermell: formació rebuda. Color verd: formació en curs. Color groc: formació prevista o desitjada.
La infoxicació
Infoxicació = informació + intoxicació
Per descobrir les paraules que envolten la infoxicació hem preparat una sopa de lletres. La activitat consisteix en resoldre-la i conèixer millor els seus perills. Es tracta d’una sopa amb 735 lletres i moltes entrades relacionades amb el tema (hiperconnectivitat, virus, like, seguidors, etc.) Això fa que apareguin moltes paraules. L’activitat dona peu a fer-la en grup o amb un temps límit marcat.
On em posiciono
Per actuar a la vida, hem de prendre decisions. Cada tria ens demana una posició personal respecte a valors que sovint poden ser oposats: he de fer allò que em convé, o allò que m’agrada?, he de seguir la lògica o la intuïció?... Això ens desperta moltes emocions que hem de saber enfrontar sense por i amb un codi ètic personal; aquest ens ajudarà a orientar-nos a l’hora de triar.
Amb aquesta activitat ens expressem dibuixant les emoticones que millor representin el que sentim l’hora de triar. Les dibuixem a prop dels valors que ens interpel·lin d’un llistat que oferim (pensament local - pensament global, què em convé - què m’agrada, tradició – modernitat, etc.) També podem crear una emoticona nova si cap de les proposades expressa bé la nostra posició.
El meu territori
No som illes. L’entorn que ens envolta ens condiciona a l’hora de prendre decisions i s’ha de tenir en compte. Les condicions poden ser positives o negatives; per exemple: davant d’una decisió diferent del que s’espera de mi, puc obtenir suport o judici, o puc voler tirar endavant un projecte, però no tinc els recursos a l’abast, etc. En aquesta activitat ens expressem sense paraules, només amb emoticones, per explicar el nostre entorn i com aquest ens condiciona a l’hora d’orientar-nos.
Per fer la nostra frase amb emoticones tindrem en compte els següents àmbits: la família, la parella, els fills, els amics, l’educació, la cultura, la societat, l’economia, les influències positives (els vincles, el suport, etc.), les influències negatives (les modes, els patrons, les expectatives, etc.), els recursos familiars (suport logístic i afectiu, etc.) i els recursos socioeconòmics (ajuts, ofertes, mercats, serveis, etc.)
Adquirir competències
Les competències són les eines que ens permeten actuar al món, a tots els nivells. Adquirir competències és necessari per ser autònom, i no només per poder-nos adaptar al món canviant, sinó també per ser capaços de transformar-lo.
En un diagrama on apareixen competències toves i dures assenyalem primer quina valoració fem de les nostres competències personals en aquest moment, tenint en compte que l’interior del cercle és la valoració més baixa, i l’exterior, la més alta. A continuació unim els punts i apareixerà una forma.
Valorant cap on ens volem orientar (no cal que sigui exacte) repetim el mateix, fent una segona volta amb un altre color, assenyalant ara el nivell competencial que seria desitjable que tinguéssim. Apareixerà una segona forma que ens mostrarà quines competències cal que treballem.